Zwanen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Pelgrim

Zwanen

Bericht door Pelgrim » di okt 23 2007 6:48 pm

Hieronder een 5 tal foto's van zwanen. Ik ben aan het experimenteren met mijn 55-200 mm lens en zoek naar scherptediepte en een goede lichtmeting.
De zwanen zwemmen in donker water. Als er 1 zwaan in beeld is dan krijg ik redelijk structuur in het wit, maar bij de laatste foto's loopt het wit dicht. Wat moet ik hier doen? Een spotmeting toepassen? Maar wat gebeurd er dan met de andere zwaan? Wordt dat te donker? Hoe los ik dit op?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Macer

Bericht door Macer » di okt 23 2007 7:00 pm

De eerste foto vindt ik het mooist van deze serie.
Op de vijfde foto is de zwaan op de voorrond volgens mij niet helemaal scherp.

Misschien is het handig om 1 topic te maken waar je steeds je foto's in zet aangezien jij heel veel foto's plaatst.

ML

Bericht door ML » di okt 23 2007 7:04 pm

Hier loop je dus tegen de beperkingen aan in de fotografie. De sensor (maar ook filpjes) kunnen gewoonweg niet het grote verschil en een keer goed vastleggen. Je kunt nog het truukje van HDR gebruiken, maar dat werkt niet met bewegende onderwerpen, alles moet op een vaste plek staan, en je camera op statief.
Voor je zwanen moet je op een andere manier het grote contrast verminderen, bv wachten op een grijze dag, of bewerken met een goed fotobewerkingsprogramma. Je moet dan belichten op de lichte delen en later de donkere delen proberen op te helderen, maar ook dit kan maar in beperkte mate als je het mooi wilt houden.
Lees ook eens wat over hoe een lichtmeter van een camera werkt.
Succes

Pelgrim

Bericht door Pelgrim » di okt 23 2007 7:08 pm

Macer schreef:Misschien is het handig om 1 topic te maken waar je steeds je foto's in zet aangezien jij heel veel foto's plaatst.
Hoe bedoel je macer?
Eén topic Pelgrim, of 1 foto per keer.
Ik plaats inderdaad veel foto's omdat ik zo lekker aan het experimenteren ben zo zoekende.
Echt pelgrimachtig. :)

Macer

Bericht door Macer » di okt 23 2007 7:33 pm

Als ik jou was zou ik 1 topic maken om je foto's in te plaatsen.. Dan blijft het voor jou ook wat overzichtelijker denk ik wat betreft commentaren..

Ik snap wat je bedoeld met experimenteren, ben ook druk bezig om mijn camera te leren kennen....

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » di okt 23 2007 7:58 pm

ML schreef:Hier loop je dus tegen de beperkingen aan in de fotografie. De sensor (maar ook filpjes) kunnen gewoonweg niet het grote verschil en een keer goed vastleggen. Je kunt nog het truukje van HDR gebruiken, maar dat werkt niet met bewegende onderwerpen, alles moet op een vaste plek staan, en je camera op statief.
Voor je zwanen moet je op een andere manier het grote contrast verminderen, bv wachten op een grijze dag, of bewerken met een goed fotobewerkingsprogramma. Je moet dan belichten op de lichte delen en later de donkere delen proberen op te helderen, maar ook dit kan maar in beperkte mate als je het mooi wilt houden.
Lees ook eens wat over hoe een lichtmeter van een camera werkt.
Succes
Je hebt het zelfs nog bij die superdure camera's die ze voor voetbal gebruiken, dat zie je altijd als de kap van het stadion ervoor zorgt dat de helft van het veld in de zon staat en de andere helft in de schaduw.
Schijnbaar een onoverkomelijk probleem.

Wel leukefoto's trouwens. nummer 1 is mijn favoriet.
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

mikemix

Bericht door mikemix » di okt 23 2007 9:15 pm

Volgens mij had je het moeilijkste licht wat je maar kan bedenken die middag.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

NX

Bericht door George Fennes » di okt 23 2007 9:28 pm

Ik denk dat de zon al redelijk laag stond.
En soms kan je niet alles even goed en goed belicht op de foto zetten.
Dat is weer de beperking van het type sensor.
Het is toch Fuji die een sensor heeft met twee soorten dioden, grote en kleine.
Maar zelfs dan zijn grote contrasten in licht een probleem.
Met een fotobewerkingsprogramma zoals NX is er heel veel op te poetsen.
In november is er weer een cursus avond onder leiding van Prof. Dr. Ing. Maerlant, kom gerust langs, uhhh ik bedoel aan en laat je verwennen op NX gebied.

Succes.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Pelgrim

Bericht door Pelgrim » di okt 23 2007 9:45 pm

Ha ha... weer een nieuw initiatief...
Foto's maken heeft ook z'n bekerkingen merk ik wel. Laat op de middag. Sensor. Techniek. Ingewikkeld. Maar niet on overkomelijk.
Al zoekende pelgrim neem ik de wegwijzers aan!

Marco

Bericht door Marco » di okt 23 2007 11:44 pm

Pelgrim,

Beetje wat geprobeerd met Capture NX, maar veel beter krijg ik het niet uit een JPG. Kan je zeker aanraden in RAW te gaan schieten en dan Capture NX te proberen. 30 dagen trial versie is op de Nikon site te downloaden. Dan inderdaad de cursusavond door Prof. Dr. Ing. Maerlant bijwonen.........

groet,
Marco

Pelgrim

Bericht door Pelgrim » wo okt 24 2007 12:30 am

Lijkt me interessant!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”