Absolute beginner stelt zich voor en vraagt advies
Absolute beginner stelt zich voor en vraagt advies
Hallo allemaal,
Fotografie was voor mij nooit meer dan compactcamera richten op het onderwerp en klik. Ik had al een tijd de gedachte er meer mee te willen doen. Vooral landschappen en vogels fotograferen en misschien ook nachtopnamen van bijv. de maan. Dus toen ik de kans kreeg een vrijwel ongebruikte Nikon D3100 over te nemen, heb ik dat gedaan. Maar nu.... ik weet nog helemaal niets en moet zowel het toestel leren kennen als de techniek van het niet-volautomatisch fotograferen leren.
Naar een fotografiecursus is niks voor mij. Ben meer een type voor zelfstudie. Mezelf de dingen leren. Alleen: waar/hoe te beginnen? Domweg wat aan de knoppen draaien en kijken wat er gebeurt lijkt me niet zo slim. Handleiding van begin tot eind doornemen en dingen uitproberen misschien wel. Misschien willen jullie mij adviseren hoe ik dit het beste kan aanpakken. Wat is een goede manier om te starten? Alvast bedankt voor jullie reacties!
groetjes,
Tjitske
Fotografie was voor mij nooit meer dan compactcamera richten op het onderwerp en klik. Ik had al een tijd de gedachte er meer mee te willen doen. Vooral landschappen en vogels fotograferen en misschien ook nachtopnamen van bijv. de maan. Dus toen ik de kans kreeg een vrijwel ongebruikte Nikon D3100 over te nemen, heb ik dat gedaan. Maar nu.... ik weet nog helemaal niets en moet zowel het toestel leren kennen als de techniek van het niet-volautomatisch fotograferen leren.
Naar een fotografiecursus is niks voor mij. Ben meer een type voor zelfstudie. Mezelf de dingen leren. Alleen: waar/hoe te beginnen? Domweg wat aan de knoppen draaien en kijken wat er gebeurt lijkt me niet zo slim. Handleiding van begin tot eind doornemen en dingen uitproberen misschien wel. Misschien willen jullie mij adviseren hoe ik dit het beste kan aanpakken. Wat is een goede manier om te starten? Alvast bedankt voor jullie reacties!
groetjes,
Tjitske
Re: Absolute beginner stelt zich voor en vraagt advies
Even uitzoeken wat ISO is en sluitertijd is (S) en diafragma (A ) / scherpte/diepte is en dan op de groene auto stand gaan fotograferen en dan met i(nfo)/EXIF-gegevens kijken wat de camera er zelf van bakt (de ISO, A-waarden en S-waarden) en het vervolgens 'beter' of anders proberen te doen door aan deze waarden te rommelen.
Ik vind deze site wel leuk: http://users.telenet.be/beertjesfotosit ... egels.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind deze site wel leuk: http://users.telenet.be/beertjesfotosit ... egels.html" onclick="window.open(this.href);return false;
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- ErikC
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi, Tjitske
Welkom hier.
Een leuke leerzame site voor beginners ( en meer)
http://vinkacademy.nl/fotografietips-overzicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel plezier
Welkom hier.
Een leuke leerzame site voor beginners ( en meer)
http://vinkacademy.nl/fotografietips-overzicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel plezier
Oefening baart kunst, daarom blijf ik maar oefenen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Deze site van Nikon is een mooie start.
En natuurlijk forum onderwerpen doorspitten.
http://www.nikon.nl/nl_NL/learn_explore" onclick="window.open(this.href);return false; ... page?lang=
Veel plezier en wordt actief lid, door ook aan activiteiten deel te nemen.
En natuurlijk forum onderwerpen doorspitten.
http://www.nikon.nl/nl_NL/learn_explore" onclick="window.open(this.href);return false; ... page?lang=
Veel plezier en wordt actief lid, door ook aan activiteiten deel te nemen.
- DannySan
- Clublid
Er zijn al goede tips gegeven, het meelopen met iemand die je 'aan de hand van voorbeelden' laat zien zou ook kunnen werken.
Ik weet niet waar je precies vandaan komt?
Ik weet niet waar je precies vandaan komt?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Meteen al diverse handige tips, dank jullie wel! De forumberichten ga ik ook zeker doorspitten. En ben nu de handleiding van voor naar achter aan het doornemen. Leer daar al veel van. O ja, ik woon in Friesland.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Danny heeft er weer een vriendinnetje bij geloof ik
- DannySan
- Clublid
Jumpjiving schreef:Danny heeft er weer een vriendinnetje bij geloof ik

Friesland is niet ver van Groningen/Bedum hoor Tjitske, je bent welkom voor een dag/middag praktijk met camera :mrgreen:
-
- Forumlid
- Contacteer:
DannySan schreef:Jumpjiving schreef:Danny heeft er weer een vriendinnetje bij geloof ik

Ja, als ze op oude mannen valt
Haha, dat is lang geleden, dat ik (bijna zestig) vriendinnetje werd genoemd.
En Danny, heb je mijn antwoord op je privébericht wel ontvangen? Zit bij mij nog steeds in Postvak uit...

En Danny, heb je mijn antwoord op je privébericht wel ontvangen? Zit bij mij nog steeds in Postvak uit...
- DannySan
- Clublid
Ja hoor Tjitske, ik ben inderdaad te oud lees ik al hahaha
Een privé-bericht blijft net zo lang in jouw postvak uit staan, totdat ik 'm gelezen heb.
Een privé-bericht blijft net zo lang in jouw postvak uit staan, totdat ik 'm gelezen heb.
- Cookie1397
- Clublid
Topic verplaatst, zie niet dat de T.S. zich voorstelt maar wel gelijk een vraag
Nikon Z Z & de maskers
definieer 'stel je voor'
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb het mezelf ook grotendeels aangeleverd, vanaf compact naar grote digitale naar spiegelreflex camera's. Wat ik me met name aangeleerd heb, is het kijken naar de belichtingsgrafiek van de camera.
Er staat vaak en balkje of iets dergelijks die aangeeft of je foto onder of overbelicht is. Vanuit de Manual stand ben ik hier mee gaan spelen. Proberen je foto's goed te belichten en tegelijkertijd met het diafragma (scherpte) en ISO (lichtsterkte) spelen om je foto goed te maken.
Er staat vaak en balkje of iets dergelijks die aangeeft of je foto onder of overbelicht is. Vanuit de Manual stand ben ik hier mee gaan spelen. Proberen je foto's goed te belichten en tegelijkertijd met het diafragma (scherpte) en ISO (lichtsterkte) spelen om je foto goed te maken.