Ik wil graag een nieuwe lens aanschaffen. Maar ik kan niet goed beslissen.
Ik ben nu in het bezit van:
1x D90.
1x Sigma 10-20mm F/4.0-5.6 EX DC HSM Nikon.
1x Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX.
1x Nikon AF-S 50mm f/1.8G.
1x Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED IF VR.
Ik twijfel tussen de Sigma 24-105 mm f/4 Art DG OS HSM (C APS-C) en de Nikon AF-S 17-55mm f/2.8G ED IF DX. De 2.8 van Nikon is aantrekkelijk, maar de VR van Sigma evenzo. Heft de VR van Sigma het verschil in lichtsterkte op ? Verder lees ik dat de Sigma kwalitatief zeker niet slechter is dan de Nikon. Inmiddels heb ik ontdekt dat architectuur en objecten mijn favoriete onderwerpen zijn om te fotograferen. Ik krijg hiervoor al opdrachten. Het verschil in prijs is niet relevant. Maar waarom meer uitgeven als het eventueel ook goedkoper kan. Graag jullie advies eventuele gebruikerservaring.
Bij voorbaat dank
Welke lens
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Welke lens
De sigma die jij hier beschrijft is een lens die voor fx geschikt is.
De nikon 17 55mm is ook een goede lens maar alleen voor dx.
Onder tussen is er ook een sigma 17-50mm 2.8 lens met os die zeker niet onder doet voor de nikon.
Maar mijn vraag is meer, wat mis je en wat wil je?? Je hebt al het hele berijk vanaf 10 tot 300 mm in je tas.
Het enige wat je niet hebt is licht sterk glas. Maar met architectuur is dit mijn inziens niet van belang.
Eerder een lens met perspectief correctie (tilt shift) zou mijn voorkeur hebben.
Mvg willem
De nikon 17 55mm is ook een goede lens maar alleen voor dx.
Onder tussen is er ook een sigma 17-50mm 2.8 lens met os die zeker niet onder doet voor de nikon.
Maar mijn vraag is meer, wat mis je en wat wil je?? Je hebt al het hele berijk vanaf 10 tot 300 mm in je tas.
Het enige wat je niet hebt is licht sterk glas. Maar met architectuur is dit mijn inziens niet van belang.
Eerder een lens met perspectief correctie (tilt shift) zou mijn voorkeur hebben.
Mvg willem
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Of je een nieuw objectief nodig hebt, hangt van je foto's af. Eigenlijk heb je al een leuke brede set.
Aan je foto's kun je zien welk soort fotografie je voorkeur heeft. Daar zou je dan misschien een beter objectief bij kunnen zoeken, maar wat is beter, een foto wordt meer gemaakt door de fotograaf, dan door het objectief.
Gezien je camera, denk ik dat je aanmerkelijk je foto's kunt verbeteren door op zoek te gaan naar een nieuwe camera. Nikon heeft grote stappen vooruit gedaan met Live View, gebruik van hoge ISO waarden, zonder aanmerkelijk meer ruis, meer definitie en meer gemak, met de actuele camera's.
Er zijn al geruchten van een D7200:

Misschien een leuke aanleiding.
Mocht je toch op zoek zijn naar een ander objectief, lees eens:
http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-e ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Aan je foto's kun je zien welk soort fotografie je voorkeur heeft. Daar zou je dan misschien een beter objectief bij kunnen zoeken, maar wat is beter, een foto wordt meer gemaakt door de fotograaf, dan door het objectief.
Gezien je camera, denk ik dat je aanmerkelijk je foto's kunt verbeteren door op zoek te gaan naar een nieuwe camera. Nikon heeft grote stappen vooruit gedaan met Live View, gebruik van hoge ISO waarden, zonder aanmerkelijk meer ruis, meer definitie en meer gemak, met de actuele camera's.
Er zijn al geruchten van een D7200:

Misschien een leuke aanleiding.
Mocht je toch op zoek zijn naar een ander objectief, lees eens:
http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-e ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank, zowel Hans als Willem maken goede opmerkingen. Een lichtsterk glas. Ik ga me verdiepen in de Sigma 17 50mm versus Nikon 17 55mm. De Sigma is leuk geprijsd en ik krijg er OS en extra licht bij. De sigma blijkt met de D90 een goede combinatie te zijn. Mocht het de Sigma worden dan blijven er euro's over in de sok die vervolgens een eerste aanloop kunnen zijn naar een betere DX camera.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hans wat weet je van de afgebeelde D9000?
de opvolger van de D90. en boven de D7200 gepositioneerd?
en worden aan de D7100 wifi e.d. toegevoegd ( D5300 zaken) en heet dat dan D7200?
ik wil eigenlijk mijn D90 aanvullen met een tweede body
Maar als de D7200 komt wordt wellicht de D7100 wat meer betaalbaar, deze vind ik nu nog stevig geprijst
zeker als je dat met een D7000 vergelijkt die ik niet neem vanwege de AF.
Bert Harry
de opvolger van de D90. en boven de D7200 gepositioneerd?
en worden aan de D7100 wifi e.d. toegevoegd ( D5300 zaken) en heet dat dan D7200?
ik wil eigenlijk mijn D90 aanvullen met een tweede body
Maar als de D7200 komt wordt wellicht de D7100 wat meer betaalbaar, deze vind ik nu nog stevig geprijst

zeker als je dat met een D7000 vergelijkt die ik niet neem vanwege de AF.
Bert Harry
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Maar weer terug naar het draadje van de TS.breimer schreef:Hans wat weet je van de afgebeelde D9000?
Ik weet niks van geruchten.