Sensor d3200 reinigen.
- leo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Sensor d3200 reinigen.
Hallo.
Ik heb steeds storende vlekjes in mijn foto's zitten.
Nu wil ik de sensor reinigen en zie op internet van alles en nog wat.
Zijn er hier leden of mensen die dit wel eens doen of gedaan hebben?
En wat zijn de beste middelen om dit te doen?
MVG Leo.
Ik heb steeds storende vlekjes in mijn foto's zitten.
Nu wil ik de sensor reinigen en zie op internet van alles en nog wat.
Zijn er hier leden of mensen die dit wel eens doen of gedaan hebben?
En wat zijn de beste middelen om dit te doen?
MVG Leo.
Nikon D5600, Tamron 90mm , Tamron 17-50mm , Tokina 11-16mm 2.8 DX II Pro
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Sensor reinigen.
Beste Leo,
Het schoonmaken is redelijk kamera-onafhankelijk, en veelbesproken op dit forum.
Mijn opinie: laat het in Beverwijk doen (nikonservice.nl).
Groeten, Gijs
Het schoonmaken is redelijk kamera-onafhankelijk, en veelbesproken op dit forum.
Mijn opinie: laat het in Beverwijk doen (nikonservice.nl).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Re: Sensor d3200 reinigen.
Ik denk dat iedereen hier een eigen mening over heeft wat de beste methode is.
Je hebt nat, droog en het laten doen methode.
Ikzelf heb liever dat een professional het doet. In mij geval et Nikon Service Punt in Beverwijk. Maar Chipclean staat ook erg goed aangeschreven. Je kunt het ook zelf doen en dit kan nat met swaps of droog met een soort stempeltje, maart persoonlijk heb ik dan zoiets het is toch DE sensor, een krasje en je camera is er aan. Maar dat is mijn mening.
Er zijn er ook weer genoeg die hier hun hand niet voor om draaien en dit geregeld zelf doen.
Jan
Je hebt nat, droog en het laten doen methode.
Ikzelf heb liever dat een professional het doet. In mij geval et Nikon Service Punt in Beverwijk. Maar Chipclean staat ook erg goed aangeschreven. Je kunt het ook zelf doen en dit kan nat met swaps of droog met een soort stempeltje, maart persoonlijk heb ik dan zoiets het is toch DE sensor, een krasje en je camera is er aan. Maar dat is mijn mening.

Er zijn er ook weer genoeg die hier hun hand niet voor om draaien en dit geregeld zelf doen.
Jan
Een berg Nikon spullen....
Weet iemand voor welke kosten Nikon dit doet in Beverwijk ?
Zelf heb ik veel ervaring met sensor swab reiniging en als je dit exact volgens de instructies doet en de bijpassende vloeistof en in cleanroom verpakte swab's gebruikt kan er weinig misgaan.
Zelf heb ik veel ervaring met sensor swab reiniging en als je dit exact volgens de instructies doet en de bijpassende vloeistof en in cleanroom verpakte swab's gebruikt kan er weinig misgaan.
FYI:
http://www.nikonservice.nl/index.php?page=faq" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wil de CCD (sensor) van mijn spiegelreflex camera laten reinigen. Kan ik hiervoor langskomen?
Ja, u kunt hier op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 voor langskomen zonder afspraak. Het duurt ongeveer 30 minuten, en de prijs is 25 euro (35 euro voor toestellen met een FX sensor) excl. BTW. U kunt uw toestel ook per post opsturen. Er komen dan 8.50 euro verzendkosten en 12 euro handlingskosten bij.
bedragen inclusief BTW:
sensorreiniging 30.25 euro
FX sensor 42.32 euro
verzendkosten 10.28 euro
administratiekosten 14.52 euro
http://www.nikonservice.nl/index.php?page=faq" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wil de CCD (sensor) van mijn spiegelreflex camera laten reinigen. Kan ik hiervoor langskomen?
Ja, u kunt hier op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 voor langskomen zonder afspraak. Het duurt ongeveer 30 minuten, en de prijs is 25 euro (35 euro voor toestellen met een FX sensor) excl. BTW. U kunt uw toestel ook per post opsturen. Er komen dan 8.50 euro verzendkosten en 12 euro handlingskosten bij.
bedragen inclusief BTW:
sensorreiniging 30.25 euro
FX sensor 42.32 euro
verzendkosten 10.28 euro
administratiekosten 14.52 euro
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
bizar dat je 10 euro extra moet betalen voor een FX, de sensorswabs zijn dezelfde prijs 

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
- Contacteer:
Probeer eerst de blaasbalg, instructie in de manual (althans bij mijn camera)
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vrijwel alle sensorpoetsers rekenen meer voor een FF sensor.
Waarom is me ook onduidelijk, die paar vierkante milimeter meer of minder maakt ook niet uit qua werkzaamheden en benodigd materiaal.
Zal wel een marketing issue zijn...FF DSLR bezitters hebben meer poen, dus die motten maar meer betalen... of zoiets...
Waarom is me ook onduidelijk, die paar vierkante milimeter meer of minder maakt ook niet uit qua werkzaamheden en benodigd materiaal.
Zal wel een marketing issue zijn...FF DSLR bezitters hebben meer poen, dus die motten maar meer betalen... of zoiets...

- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
€ 42.32
In mijn geval nog 80km (zit precies tussen de twee adressen in) reiskosten...
Ik maak mijn sensor altijd zelf schoon. Heb dit met al mijn toestellen gedaan in het begin mijn D80 en nu ook gewoon mijn D800. Ben je een beetje handig en voorzichtig dan kan je dit prima zelf doen.
Ik gebruik altijd swabs. (natte manier) staan genoeg YouTube video's online.
Vorige week kreeg ik mijn nieuwe macro lens binnen en toen moest ik ook weer even schoonmaken kwam ik achter. Nergens iets van gemerkt maar met macro op hoger dan f22 ga je toch wel veel zien.
Hier foto's van voor het schoonmaken en na.
Voor: (al lijkt mij het duidelijk :mrgreen: ) .................................................................................................................... Na schoonmaken:(verloop komt omdat ik te lui was een goede foto te maken en dit de deur is waar aan één kant licht op valt)

Ik maak mijn sensor altijd zelf schoon. Heb dit met al mijn toestellen gedaan in het begin mijn D80 en nu ook gewoon mijn D800. Ben je een beetje handig en voorzichtig dan kan je dit prima zelf doen.
Ik gebruik altijd swabs. (natte manier) staan genoeg YouTube video's online.
Vorige week kreeg ik mijn nieuwe macro lens binnen en toen moest ik ook weer even schoonmaken kwam ik achter. Nergens iets van gemerkt maar met macro op hoger dan f22 ga je toch wel veel zien.
Hier foto's van voor het schoonmaken en na.
Voor: (al lijkt mij het duidelijk :mrgreen: ) .................................................................................................................... Na schoonmaken:(verloop komt omdat ik te lui was een goede foto te maken en dit de deur is waar aan één kant licht op valt)

- Open notepad full screen op je computer (groot wit scherm).
Zet je diafragma op de hoogste waarde
Scherpstelling op oneindig.
Neem een foto met je objectief vlak voor je beeldscherm (paar centimeter er vandaan). Groot wit vlak en niks om op scherp te stellen.
Ideale testopname.
Of de opname naar je computer overzetten en aldaar op stofjes bekijken.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
kijk zo simpel kan het zijn. (zelf nog niet aan gedacht.)
Handige tip!
Handige tip!
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zeker een goede tip! Strak wit en mooi egaal verlicht.
- leo
- Forumlid
Vorige week swabs besteld en vandaag maar eens zelf een poging gewaagd om de sensor te reinigen.
Ik was toch wel iets zenuwachtig, maar zie de testfoto's.
Ik vindt het niet slecht voor een eerste keer.

Ik was toch wel iets zenuwachtig, maar zie de testfoto's.
Ik vindt het niet slecht voor een eerste keer.

Nikon D5600, Tamron 90mm , Tamron 17-50mm , Tokina 11-16mm 2.8 DX II Pro
-
- Forumlid
Langer(e) sluitertijd en camera heen en weer bewegen.
Stipjes = stofjes/vlekken
Strepen/vegen = stippen/vlekken op je beeldscherm/papier
Stipjes = stofjes/vlekken
Strepen/vegen = stippen/vlekken op je beeldscherm/papier