Grips van niet Nikon merken

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Grips van niet Nikon merken

Bericht door schippie » wo apr 23 2014 9:39 am

Er is nogal een stevig prijsverschil tussen de originele Nikon en compatibele merken.Nu heb ik nog nooit met een grip gewerkt dus ik wilde het eens proberen met een lager geprijsde uitvoering.Zijn er er ervaringen met niet Nikon grips ?
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

CaptainHook

Re: Grips van niet Nikon merken

Bericht door CaptainHook » wo apr 23 2014 9:51 am

oh oh, weet wat je hier ter sprake brengt... :shock: :twisted:

Er lopen hier puristen rond en die verketteren alles wat non-Nikon is. :mryellow:

Om terug te komen op de vraagstelling; ja, ik gebruik tot volle tevredenheid een alternatieve grip voor m'n D800E. Met dubbele accu's, die bovendien een hogere capaciteit hebben dan de accu's met het Nikon plakkertje erop. En dat voor een fractie v.d. prijs...
Heel simpel (imho) je kunt je geld maar één keer uitgeven. En sommige alternatieve producten bieden gewoon meer waar voor je geld...

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 7&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/forums/post/42133899" onclick="window.open(this.href);return false;

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » wo apr 23 2014 10:24 am

Leuk verwoord dit bovenstaande , maar wat komt het vaak voor bij imitatie grip,s dat de bediening,s knopjes spontaan een eigen leven gaan lijden , de aansluiting op de body het toch net niet is en dat soort zaken.
Uiteindelijk kiest men dan toch voor het origineel.
Zelf een D7000 gehad met de originele grib en die werkte feilloos.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo apr 23 2014 10:27 am

Ik heb ervaring met zowel de Jupio als de originele MB-11 op mijn D7000 en de pasvorm van de Jupio is aardig goed maar die van mij begon ook een eigen leven te leiden en deed soms helemaal niets meer. Ik heb deze uiteindelijk terug kunnen sturen en een originele terug gekocht en met deze heb ik totaal geen problemen.

Voor mij hoeft het niet perse Nikon te zijn maar dit is mijn ervaring met een alternatieve grip.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo apr 23 2014 10:35 am

zowel voor mijn D90 als mijn D7000 had ik een Phottixgrip, en met geen van beiden problemen gehad. Werkten allebei prima.
Groetjes,
Jaap

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » wo apr 23 2014 11:38 am

Ik ben een paar maanden terug een draadje gestart voor een grip passende op mijn D7100 , zeer veel reacties van allerlei pluimage , maar ik heb een nepper en bevalt super !
Bizar vind ik vooral dat een stukje materiaal onderaan mijn camera een kwart van de camera moet kosten die vol zit met "High Tech " materiaal.

schippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door schippie » wo apr 23 2014 12:01 pm

Dank jullie wel voor de input.
Ik ga naar Albert Heijn , maar ook naar Aldi en Lidl dus ik probeer ook andere merken dan Nikon (en dat scheelt heel wat meer dan een flesje olijfolie)
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo apr 23 2014 12:25 pm

Ik heb totaal geen moeite met third-party. Op dit moment hebben Tamron, Tokina en Sigma objectieven die de Nikkor-equivalenten evenaren of verslaan, tegen beduidend lagere kosten. Ik maak graag gebruik van dat aanbod en het werkt allemaal uitstekend, dus waarom niet?

Ironisch genoeg is Nikon ooit begonnen met optiek voor andere cameramerken....

Met grips is het echter een ander verhaal. Vaak is de pasvorm "net niet" en zit de grip minder goed vast of gaat bij gebruik speling vertonen. Het blijft ongetwijfeld wel vast zitten, maar het geeft geen vertrouwd gevoel als de grip wiebelt onder de camera, zeker niet op statief.

Daarnaast ontbreekt bij de alternatieve grips vaak de weather sealing, die een originele Nikon-grip wel heeft. Bij grips vind ik dus de (soms schandalige) meerprijs voor origineel het wel waard, je doet immers met de grip (minstens) net zo lang als je camera.
Groeten,
Edwin

flickr - website

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » wo apr 23 2014 6:27 pm

Ik weet niet hoe het met de imitatie grip(s) voor Nikon gesteld, is, maar voor mijn Pentax had ik wel een imitatie, ik heb vreselijk veel geluk gehad op het Pentax forum kwamen opeens berichten over scheurtjes in de imitatie grip ter plek waar de schroefdraad zit waar het statief of waar bijvoorbeeld de Sun snipper riem op vastgezet wordt.

Dus ik kijken en ja hoor ook bij mij zaten er al haarscheurtjes rond de schroefdraadbus.

Er zijn meerder mensen die wel de ervaring hebben gehad dat de schroefdraad er kompleet uit knapte met alle gevolgen van dien ( camera op de keien ) en een hoop schade.

Ik begin niet meer aan een imitatie, want waar moet je zijn bij eventuele problemen, en buiten dat je gaat als je een camera koopt voor veel geld en je nog duurdere objectieven er op hebt zitten toch niet bezuinigen op een grip, ik in iedergeval niet.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 23 2014 6:44 pm

De beste prijs/kwaliteitsverhouding heb je bij géén grip.
Nul gedeeld door nul, is dat niet oneindig?

Jester
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jester » wo apr 23 2014 7:02 pm

Nee, 0/0=1, want elk getal gedeeld door zichzelf is 1.

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » wo apr 23 2014 7:08 pm

staal571 schreef:Ik begin niet meer aan een imitatie, want waar moet je zijn bij eventuele problemen
Bij de leverancier van het product. Het wordt pas vervelend als je dacht goedkoop uit te zijn door je product via eBay te kopen bij een zaakje ergens heel ver weg, dat natuurlijk net niet meer bestaat tegen de tijd dat jij een probleem hebt.

Maar dat kan je ook gebeuren als je een helemaal originele Nikon bij zo'n zaak aanschaft.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 23 2014 7:14 pm

Nogmaals, ik ben zeer content met de DSTE grip voor m'n D800E. Heeft gewoon een uitstekende prijs/prestatieverhouding (zie ook eerder links).
Het zal er ook van af hangen hoe je je DSLR gebruikt. Moet het iedere ruwe behandeling kunnen weerstaan en is het een professionele productiemachine of gebruik je 'm als een zorgzame semi-pro/vergevorderde enthousiast (zoals ik :D ) en ga je wat 'beschaafder' om met je spullen?
Kijk, als het verschil een paar procent was, dan had ik ook het origineel gestickerde exemplaar gekocht, wat ongetwijfeld nog iets steviger in elkaar zit. Maar met een prijsverschil van een faktor 2 tot 3 (!) ben ik wat kieskeuriger waar ik m'n geld aan uitgeef. Bovendien had in mijn geval (de grip voor de D800) de ander-merk-grip nog een groot voordeel; een grotere accu dan die Nikon überhaupt zelf levert. (en ook die accu was voor een luttel bedrag na te bestellen.

Hier onderstaand nog wat links naar reviews/besprekingen van niet-merk grips. Dat geeft een idee hoe die zich verhouden tot het zogenaamde origineel:
http://www.dpreview.com/articles/721858 ... ikon-d800e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/articles/574581 ... iii-review" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nikonrumors.com/2012/11/28/meike ... d600.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikondigital.org/content/con ... ke-grip-40" onclick="window.open(this.href);return false;

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo apr 23 2014 8:16 pm

Ik gebruik al een jaar een (Chinese) Aputure grip onder mijn D700.
Eind vorig jaar heeft die camera met grip een behoorlijke smak gemaakt (kon gelukkig weer verholpen worden), maar de grip bleef onbeschadigd en werkt nog steeds feilloos.
Ik zou alleen wel oppassen met het gebruik van die goedkope (Chinese) grips op een statief met een zware lens er op.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”