Event/party fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Yannic
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Event/party fotografie

Bericht door Yannic » wo apr 23 2014 10:33 pm

Beste leden,

Ik heb afgelopen week contact gehad met Clublife EDM magazine & die zochten vrijwillige fotografen die op dance feesten ect willen en kunnen fotografen. Nu heb ik 3/4 jaar geleden toen ik zelf nog in een club werkte ook gefotografeerd met een Dslr, te kunnen herinneren dat dit ook een nikon was. Echter heb ik geen flauw idee meer wat nou de preciese set-up was. Ik heb onlangs een nikon D7000 gekocht met de 18-105 vr. Maar in het donker zal ik daar denk ik misschien niet echt ver mee komen. Nu vroeg ik mij af of hier leden zijn die hier beetje ervaring mee hebben, of ieder geval een advies hebben voor een leuke lichtsterke lens en een flitser.

Ik zie hier op het forum dat er een groot aantal een 17-55 lens hebben of een 70-200. Maar zie ik ook dat voor portret bijv veel de 50mm wordt gebruikt en ik denk zo dat op zo evenement dat veel van toepassing is! De eerste klus is pas 7 juni, maar dacht laat ik alvast even resource doen..

Ik hoor graag :)
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Event/party fotografie

Bericht door Jumpjiving » wo apr 23 2014 10:48 pm

Dit is een veel besproken onderwerp in dit forum.
Kijk maar eens rond.
Kernpunten.....
- Lichtsterke objectieven.
-Vaste brandpunt objectieven.
-Diafragma onder de 3
-Sluitertijd tot 125
-Iso waarde omhoog(kan gerust boven de 1200 bij de D7000)
-Goed gebruik maken van bestaand licht.
- Waar het mag inflitsen.
Vooraf onder de te verwachten lichtomstandigheden uitproberen.

Yannic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Yannic » za apr 26 2014 3:27 pm

Ik heb even het een en het ander opgezocht. Maar zou toch nog even graag advies willen.
Ik heb een budget van +/- €600, hiervan wil ik een lens en een flitser kopen. Ik heb gekeken naar een:

Tamron SP 17-50mm f/2.8 XR VC Di II 17-50 (2e hands)

Nikkor 35mm f/1.8 35 1.8 groothoek DX (2e hands)

AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G (2e hands)

SB-700,800 of 900 waar zitten de verschillen.

Krijg je met de tamron ook vervormingen voor fotografen voor personen of is de 50 mm daar beter voor?

wat zou jullie voorkeur zijn, ik hoor het graag!
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » za apr 26 2014 8:11 pm

Over de flitsers...
Hier heeft vriend Hans een mooi overzicht van gemaakt.
http://www.hansbraakhuis.nl/Alle-Nikon-flitsers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je zelf de technische vergelijking maken.
In het algemeen kun je stellen dat de sb600 tot de sb910 prima voor jou doel bruikbaar zijn.
De SB700 is naar mijn mening het meest gebruiksvriendelijk.
Het richtgetal is bij de SB700 iets minder, maar dat is in de praktijk amper een minpunt.
Over de objectieven....
Je spreekt over vervorming.
Bedoel je de groothoekvertekening?
Die neemt toe bij kortere brandpuntafstanden.
Dus ja, als je de 17-50 afstelt op 17mm. dan zul je meer vervorming zien dan bij een 35mm. vast brandpunt.

De overige soorten beeldvervorming zullen bij vaste brandpunt objectieven minder voorkomen.
Ik neem in de door jou genoemde situatie vaak zowel mijn 50mm. 1.4 prime als mijn 17-55 2,8 mee.
Je noemt een 35 mm. groothoek......
Groothoek noemen we objectieven die een kleiner brandpunt afstand hebben dan 35mm.
Bedenk dat je bij een DX op 35x1,5 zit.

Yannic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Yannic » za apr 26 2014 10:35 pm

Jumpjiving schreef:Over de flitsers...
Hier heeft vriend Hans een mooi overzicht van gemaakt.
http://www.hansbraakhuis.nl/Alle-Nikon-flitsers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun je zelf de technische vergelijking maken.
In het algemeen kun je stellen dat de sb600 tot de sb910 prima voor jou doel bruikbaar zijn.
De SB700 is naar mijn mening het meest gebruiksvriendelijk.
Het richtgetal is bij de SB700 iets minder, maar dat is in de praktijk amper een minpunt.
Over de objectieven....
Je spreekt over vervorming.
Bedoel je de groothoekvertekening?
Die neemt toe bij kortere brandpuntafstanden.
Dus ja, als je de 17-50 afstelt op 17mm. dan zul je meer vervorming zien dan bij een 35mm. vast brandpunt.

De overige soorten beeldvervorming zullen bij vaste brandpunt objectieven minder voorkomen.
Ik neem in de door jou genoemde situatie vaak zowel mijn 50mm. 1.4 prime als mijn 17-55 2,8 mee.
Je noemt een 35 mm. groothoek......
Groothoek noemen we objectieven die een kleiner brandpunt afstand hebben dan 35mm.
Bedenk dat je bij een DX op 35x1,5 zit.
Oke dat van die flitsers ga is even op me gemak bekijken, bedankt voor de tip :!:

Ja ik bedoelde groothoekvertekening inderdaad. Ja ik zie veel forum leden die een 17-55 2.8 tot hun beschikking hebben maar dat budget heb ik net niet. Ik neem ook aan dat er niet veel verschil in zal zitten? Ja op de site waar ik hem zag staan stond 35 mm 1.8 groothoek dus daar ga ik dan ook vanuit. Tevens staat dat niet op de nikon site, dat staat alleen bij de 35mm 1.4. Maar uit jou bericht begrijp ik dan dat de 35mm ook voor FF body's zijn? Dat kwam bij private fotografie rotterdam vandaan. Hier zal ik ook de spullem vandaan halen overigens.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo apr 27 2014 9:10 am

Midden in het festival seizoen dus de eerste vraag is of het een dance feest (binnen, donker) of festival (buiten, zon) is. Dat laatste zou uiteraard sterk in jouw voordeel werken.

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van flitsen tijdens dance feesten. Voor portretjes van artiesten of bezoekers is dat wel leuk maar je gaat niet de hele zaal uitlichten. Daarnaast moet je dat ook niet willen omdat de sfeer van de foto's ook in de zaalverlichting zit.

Wat wil je hier gaan flitsen bijvoorbeeld? Je zult niet de eerste zijn die gaat bouncen via het dak zonder gewenst resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

De kunst is vaak om met de lampen mee te schieten. Dat klinkt vast zweverig, maar is logischer en makkelijker dan het lijkt. Dance muziek is in de basis namelijk heel voorspelbaar. En de lichtman ook. Dat betekent dat je kunt voorspellen wanneer er veel licht, en wanneer er weinig licht is. Dat houdt soms zelfs in dat je gewoon op de maat moet schieten. Enige maatvastheid is dus een pre. Als je tot vier kunt tellen dan moet het lukken :wink:

Voorbeeld van twee direct na elkaar gemaakt foto's (kijk maar naar het publiek)
Te vroeg (voor de vierde beat):
Afbeelding
Op tijd (op de vierde beat):
Afbeelding

Verder ben je een beetje overgeleverd aan de elementen. Als er weinig licht is in een van de zalen/tenten dan zul je gewoon de ISO omhoog moeten gooien. Er zijn ook nog creatieve oplossingen met langere sluitertijden en daarna inflitsen. Geeft leuke platen, maar dan wil je geen album mee vullen. Dat kan ook betekenen dat je de ene zaal/tent links moet laten liggen omdat je daar niet uit de voeten kunt en je pijlen richten om de beter verlichte locaties.

Want de ene week schiet je dit op ISO 10000:
Afbeelding
En de andere week heb je aan 1600 genoeg voor bijna dezelfde plaat:
Afbeelding

Tenslotte: Goed flitsen in zulke situaties is ook een kunst. De sfeer kapot flitsen is een stuk eenvoudiger dan net dat beetje licht toe te voegen dat nodig is...
Fin.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo apr 27 2014 12:47 pm

Inderdaad, gebruik maken van bestaand licht en leren daar mee om te gaan.
Groothoekvertekening zijn eigenlijk nooit storend bij dit soort foto's , eerder een versterkend element.
Bewegingsonscherpte is vaak ook een versterkend element, zoals van drumstokken.
Het is stoeien met scherptediepte maar vooral scherpte op de juiste plek.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo apr 27 2014 2:27 pm

@djunclesam / Vincent
Mooie platen.
Dat het hem niet altijd in de ISO zit bewijst juist die foto gemaakt met ISO 10.000. Vind ik veel interessanter en een betere plaat als de foto op ISO 1600 een week later.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Yannic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Yannic » zo apr 27 2014 2:35 pm

quote verwijderd
Peter

Ja het gaat voorlopig om buiten feesten, ik heb wel al aantal dingen ingelezen en iedereen werkt onwijs verschillend. De 1 flits wel de ander niet, wanneer iemand flits met een omnibounce wordt raar aangekeken omdat dit geen waarde heeft in de buiten lucht. Maar als je naar Rutger Geerling kijkt die flits wel weer met omnibounce, dus er is geen touw aan vast te knopen. Ik wil ook zoveel mogelijk zonder flitser werken, omdat je dan de mooiste effecten krijgt met publiek en omgeving licht.

Ik zal overdag met de 18-105 wel vergenoeg komen, maar in het donker misschien net wat tekort, alhoewel de iso bij de 7000 wel aardig omhoog kan schroeven. Ik ga morgen of dinsdag even naar private fotografie rotterdam om te kijken naar de 17-50.

Trouwens mooie foto's :wink:

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » zo apr 27 2014 3:24 pm

Let even op je overbodige quotes
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=47833" onclick="window.open(this.href);return false;
dank

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo apr 27 2014 4:17 pm

photovidy schreef: Ja het gaat voorlopig om buiten feesten, ik heb wel al aantal dingen ingelezen en iedereen werkt onwijs verschillend. De 1 flits wel de ander niet
Je moet vooral doen wat je zelf plezierig vind, waar je goed mee uit de voeten kunt, en wat aansluit bij jouw stijl, of het resultaat dat jij wilt bereiken.

Ik ken fotografen die altijd flitsen bij sportfotografie, ik doe het zelden. Er is vrijwel geen goed of fout in technieken, hooguit in de uitvoering ervan. :wink:

Ook in de buitenlucht kun je soms voordeel hebben aan flitsen uiteraard. Maar heb je het in elk geval niet nodig om aan je sluitertijden te komen. Op een zonnige dag kan een klein beetje invullicht soms ook een groot verschil maken. Ik trek persoonlijk gewoon mijn schaduwpartijen in Lightroom open, dat is voor mij voldoende.
Laatst gewijzigd door Vincent op zo apr 27 2014 7:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

Yannic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Yannic » zo apr 27 2014 6:50 pm

Peter schreef:Let even op je overbodige quotes
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=47833" onclick="window.open(this.href);return false;
dank
Thanks. ik zal er op letten!!

Yannic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Yannic » zo apr 27 2014 7:59 pm

En wat is het meeste verstandige om op RAW (nef) of jpg te schieten!?

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo apr 27 2014 8:34 pm

Als je op de limieten van je toestel werkt is het altijd verstandig om RAW te schieten.

In andere gevallen meestal ook overigens :wink:
Fin.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo apr 27 2014 8:40 pm

photovidy schreef:Beste leden,

Ik heb afgelopen week contact gehad met Clublife EDM magazine & die zochten vrijwillige fotografen die op dance feesten ect willen en kunnen fotografen.
Zou je überhaupt dit willen doen dan? Ik ken ook bedrijven die vrijwillige fotografen zoeken om hun collectie te schieten. Een commercieel blad, met een paar bekende namen die erachter zitten welke vragen om gratis aanlevering van beelden om zo zelf omzet te kunnen genereren...

Wat blijft er onder de lijn over voor jou?
Want dat labeltje "gratis reclame" en "naamsbekendheid" leveren natuurlijk niets op. Misschien iets om over na te denken.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”