Stofproblemen D600
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Stofproblemen D600
Welnee... Gewoon door blijven schieten en af en toe eens checken.
Zolang mijn D600 of D700 geen stof laten zien op een opname van een witte kastdeur bij F/16 of kleiner, onder normale lichtomstandigheden, gaan we vrolijk verder.
Daar hoef ik niet eens extreem voor in te zoomen; als er stof of ander ongerief op de sensor zit, dan is inzoomen tot 100% voldoende om dit te zien. Extreme verhoging van contrast, helderheid, belichting etc in een bewerkingsprogramma is daar echt niet voor nodig. Sterker nog: je loopt dan het risico dat je artefacten ten onrechte gaat aanzien voor rommel op je sensor.
Zolang mijn D600 of D700 geen stof laten zien op een opname van een witte kastdeur bij F/16 of kleiner, onder normale lichtomstandigheden, gaan we vrolijk verder.
Daar hoef ik niet eens extreem voor in te zoomen; als er stof of ander ongerief op de sensor zit, dan is inzoomen tot 100% voldoende om dit te zien. Extreme verhoging van contrast, helderheid, belichting etc in een bewerkingsprogramma is daar echt niet voor nodig. Sterker nog: je loopt dan het risico dat je artefacten ten onrechte gaat aanzien voor rommel op je sensor.
- MarcB
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Exact de reden dat ik snel afscheid heb genomen van mijn D600 toen nikonrumors kwam dat de "oplossing" de D610 zou zijn....JanJacob schreef:Juist! De onzekerheid over het disfunctioneren van je camera overheerst op een gegeven moment het plezier in fotograferen. Voor mij reden genoeg om me toch op een overstap naar een ander systeem te oriënteren.Flandria schreef:Op die manier fotograferen kan je jezelf afvragen of je nog met fotografie op een plezierige manier bezig bent.
Voor mij neigt dit naar dwangmatig vlekjes zoeken....
Nou nee ik ben niet echt een vlekkenneuroot, maar sinds de aanschaf van mijn Nikkor lens 16-35 begonnen de vlekken wel heel erg op te vallen. Tja en dan ga je lezen en wat testen en met andere camera's testen en vergelijken en dan word je daar niet vrolijk van. Je vertrouwen krijgt inderdaad een deuk. Dikke prijs betaald voor een niet uitontwikkelde camera. Erg amateuristisch van Nikon. En inderdaad dan scherp je je testen aan zonder dwangmatig gedrag te ontwikkelen. Gewoon omdat ik deze camera niet meer vertrouw. Ik heb hem nu terug gehad uit Beverwijk en dan verwacht je een brandschone camera. Niets is minder waar. Meteen na terugkeer een testfoto gemaakt, die alleszins acceptabel was. Daarna wat foto's gemaakt, wederom testfoto en dan moet ik helaas constateren, dat het aantal vlekjes/stofjes weer is toegenomen. Nog wel acceptabel, maar je kunt je voorstellen dat het vertrouwen weg.....Ik twijfel er zelfs aan, dat de internationale storingsreactie om de sluiter te vervangen het probleem oplost......
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Nou... Mijn D600 is inmiddels 1.700 clicks verder na de sluitervervanging en vooralsnog geen enkel spoor van olie of stof.
- Ed_1980
- Clublid
Net me D600 weer terug. Sluiter is vervangen en sensor schoongemaakt. Net een testje gedaan. Geen vlekje te zien. Hopen dat het verholpen is.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb de twee foto's ontvangen. Gezien het aantal fotos tussen tergkomst en de laatste foto die je hebt gestuurd zou ik mij niet druk maken. Ja, er zitten wat stofjes op. Probeer eerst eens een blaasbalg.
Ik zou eerder kijken of er niet een grote vervuiling op je lens zit. Ik zie namelijk twee grote ronde vlekken: één linkerzijde iets onder het midden, en één in het linker onderkwadrant op 215 graden.
Zit dit niet op de lens, of heb je voor de twee fotos twee verschillende lenzen gebruikt? Dan zit het op je sensor.
De stofjes die je op de tweede foto ziet staan ook op de eerste. Er is dus niet veel bijgekomen. Bovendien zie ik geen concentratie van stof in de linker bovenhoek dus er is geen aanwijzing voor het klassieke d600 patroon op dit moment.
lock
Ik zou eerder kijken of er niet een grote vervuiling op je lens zit. Ik zie namelijk twee grote ronde vlekken: één linkerzijde iets onder het midden, en één in het linker onderkwadrant op 215 graden.
Zit dit niet op de lens, of heb je voor de twee fotos twee verschillende lenzen gebruikt? Dan zit het op je sensor.
De stofjes die je op de tweede foto ziet staan ook op de eerste. Er is dus niet veel bijgekomen. Bovendien zie ik geen concentratie van stof in de linker bovenhoek dus er is geen aanwijzing voor het klassieke d600 patroon op dit moment.
lock
Hartelijk dank voor jouw deskundige reactie.
De tweede foto is gemaakt nadat ik de blaasbalg ter hand had genomen.
En inderdaad om uit te sluiten, dat het een lensprobleem was heb ik ook met een andere lens testfoto's gemaakt en de vlekken waren ook bij deze lens aanwezig.
Voor Beverwijk zaten er inderdaad veel ongerechtigheden in de linker bovenhoek, die zijn nu verdwenen.
In ieder geval een geruststellende analyse en ga nu weer snel over tot de orde van de dag: foto's maken.
Wij houden het wel in de gaten zonder afbreuk te doen aan het plezier van fotograferen (maar Dalmatische honden even niet fotograferen).
De tweede foto is gemaakt nadat ik de blaasbalg ter hand had genomen.
En inderdaad om uit te sluiten, dat het een lensprobleem was heb ik ook met een andere lens testfoto's gemaakt en de vlekken waren ook bij deze lens aanwezig.
Voor Beverwijk zaten er inderdaad veel ongerechtigheden in de linker bovenhoek, die zijn nu verdwenen.
In ieder geval een geruststellende analyse en ga nu weer snel over tot de orde van de dag: foto's maken.
Wij houden het wel in de gaten zonder afbreuk te doen aan het plezier van fotograferen (maar Dalmatische honden even niet fotograferen).
-
- Forumlid
Zou ik zeker doen ! Er is veel gedoe met de d600 mogelijk, maar boven alles is het toch vooral een potente allround fx camera met een zeer goede sensor. Dat moeten we niet vergeten.
Hou die vlekken wel in de gaten als je uniforme vlakken schiet met meer open diafragmas. Als je ze dan terug ziet dan zou ik toch even met Beverwijk bellen. Je hebt namelijk goed bewijs dat het er al opzat toen ze je de camera ontving.
Veel plezier!
Lock
Hou die vlekken wel in de gaten als je uniforme vlakken schiet met meer open diafragmas. Als je ze dan terug ziet dan zou ik toch even met Beverwijk bellen. Je hebt namelijk goed bewijs dat het er al opzat toen ze je de camera ontving.
Veel plezier!
Lock
- MarcB
- Clublid
- Contacteer:
Of anders even bij Chipclean laten reinigen / controleren waar je gewoon bij aanwezig kan zijn. Dit was het probleem dat ik had met de D600, zie pagina 6 van dit topic, http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34#p639534. Mocht je hetzelfde zien in je controle foto's dan heb je ook last van het stofprobleem.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Beter niet door een ander laten doen. De D600 heeft ondertussen een levenslange garantie m.b.t. stof- en sluiterproblemen. Zodra je een ander aan deze onderdelen laat "sleutelen", heb je dikke kans dat deze garantie vervalt.
- MarcB
- Clublid
- Contacteer:
En dan zou je wel zelf met een blaasbalg aan de gang mogen gaan? Dit zou ik dus nooit zelf doen maar altijd door een professioneel bedrijf die dit overigens ook nog eens onder garantie doet.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Zo en zo bij NSP laten doen. Na enige malen service van Nikon heb je kans op vervanging door een D610.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Die procedure staat in de handleiding, dus dat kan nimmer verlies van garantie opleveren. Tenzij je natuurlijk zo lomp te werk gaat dat er toch iets beschadigt, maar goed, daar gaan we maar even niet van uit.MarcB schreef:En dan zou je wel zelf met een blaasbalg aan de gang mogen gaan? Dit zou ik dus nooit zelf doen maar altijd door een professioneel bedrijf die dit overigens ook nog eens onder garantie doet.
Door met een blaasbalg te blazen bij opgeklapte spiegel (zie manual) raak je de sensor niet aan en er worden geen vloeistoffen tijdens een dergelijk procedé gebruikt. Bij Chipclean (of een andere sensorpoetser) gaat er een swab met vloeistof over de sensor en is er dus wel sprake van contact met de sensor. Dat is toch echt een heel ander verhaal!
-
- Forumlid
Dat is volgens mij toch echt voor risico van Chipclean. Maar inderdaad, ik zou in dit geval voor Beverwijk kiezen.Cyrus schreef:MarcB schreef: Bij Chipclean (of een andere sensorpoetser) gaat er een swab met vloeistof over de sensor en is er dus wel sprake van contact met de sensor. Dat is toch echt een heel ander verhaal!
Lock
- Ed_1980
- Clublid
Als je geen garantie meer hebt kun je best naar de sensor schoonmaak gigant. Of zelf proberen. Maar in dit geval met een D600 lekker door Nikon op laten lossen.