Lens voor beginner
Lens voor beginner
Halo,
Ik wil graag mijn eerste spiegelreflex camera kopen. Ik weet al bijna zeker dat ik de D3100 wil kopen (de D5100 leek mij ook wel wat alleen deze is een stuk duurder) alleen nu weet ik niet welke lens ik erbij moet kopen. Ik kan de normale kitlens erbij kopen (18-55mm), maar ik kan ook i.p.v. deze lens een 18-105mm lens kopen. Is het verstandiger om de standaard kitlens erbij te kopen of een 18-105mm lens of een hele andere lens?
(p.s. dit is mijn eerste topic, dus als er informatie mist, hoor ik het wel!)
Ik wil graag mijn eerste spiegelreflex camera kopen. Ik weet al bijna zeker dat ik de D3100 wil kopen (de D5100 leek mij ook wel wat alleen deze is een stuk duurder) alleen nu weet ik niet welke lens ik erbij moet kopen. Ik kan de normale kitlens erbij kopen (18-55mm), maar ik kan ook i.p.v. deze lens een 18-105mm lens kopen. Is het verstandiger om de standaard kitlens erbij te kopen of een 18-105mm lens of een hele andere lens?
(p.s. dit is mijn eerste topic, dus als er informatie mist, hoor ik het wel!)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Lens voor ...
Beste Joost,
Welkom.
Als je iets verder leest op dit forum, zal je zien dat velen de 18-105 verkiezen boven de 18-55.
De kamera-types die je noemt zijn wellicht niet meer actueel, misschien als winkeldochter financieel aantrekkelijk.
De term kitlens is betrekkelijk, vaak wordt daar een 18-55 mee bedoeld, vele winkeliers bieden alternatieven, zoals de 18-105.
Groeten, Gijs
Welkom.
Als je iets verder leest op dit forum, zal je zien dat velen de 18-105 verkiezen boven de 18-55.
De kamera-types die je noemt zijn wellicht niet meer actueel, misschien als winkeldochter financieel aantrekkelijk.
De term kitlens is betrekkelijk, vaak wordt daar een 18-55 mee bedoeld, vele winkeliers bieden alternatieven, zoals de 18-105.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Lens voor beginner
Beste Joost
Welkom hier
Je zou ook even naar een D3200 kunnen kijken. Qua lens is een 18-55 mm een prima lens alleen als beginner kun je mm te kort komen. 18-105mm heb ik geen ervaring mee, je hebt wel meer zoom, voor een beginner is dat wel fijn
Welkom hier
Je zou ook even naar een D3200 kunnen kijken. Qua lens is een 18-55 mm een prima lens alleen als beginner kun je mm te kort komen. 18-105mm heb ik geen ervaring mee, je hebt wel meer zoom, voor een beginner is dat wel fijn
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Om aannames uit de weg te nemen, kan je je beter afvragen wat je van plan bent te fotograferen en wat je favoriete onderwerpen zijn om vast te leggen. Dit bepaalt al grotendeels de MM's die je wilt gaan gebruiken.
Daarnaast bepaalt het onderwerp ook nog of je een lichtsterke lens wilt of dat minder belangrijk vindt. ( f/ 1.8 primes, of f/ 2.8 zoomlenzen )
Daarnaast bepaalt het onderwerp ook nog of je een lichtsterke lens wilt of dat minder belangrijk vindt. ( f/ 1.8 primes, of f/ 2.8 zoomlenzen )
- Haket
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je nog beginnen moet kun je met een 18-105 langer oefenen dan met een 18-55mm.
Je hebt meer bereik en kunt beter ontdekken wat je echt wil.
Kortom het duurt wat langer dat je tegen beperkingen aanloopt. De kans dat je met dit setje meer tevreden bent is dan ook groter.
Je hebt meer bereik en kunt beter ontdekken wat je echt wil.
Kortom het duurt wat langer dat je tegen beperkingen aanloopt. De kans dat je met dit setje meer tevreden bent is dan ook groter.
Nu ben ik toch gaan twijfelen of ik wel een D3100 zal kopen. Ik ben ook naar de D5100 en D3200 gaan kijken. Welke van deze 3 adviseren jullie?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou voor de D3200 gaan.
Welke kitlens maakt niet veel uit.
Je hebt met de 18-105 meer bereik.
Als die combinatie niet veel duurder is kun je die kiezen.
Je zult ervaren dat het optimaal benutten van het toestel best veel studie vraagt.
In een later stadium ontstaan vast weer wensen.
Dan kun je denken aan een lens met een vast brandpunt en een externe flitser.
Al doende leren.
Welke kitlens maakt niet veel uit.
Je hebt met de 18-105 meer bereik.
Als die combinatie niet veel duurder is kun je die kiezen.
Je zult ervaren dat het optimaal benutten van het toestel best veel studie vraagt.
In een later stadium ontstaan vast weer wensen.
Dan kun je denken aan een lens met een vast brandpunt en een externe flitser.
Al doende leren.
- Haket
- Clublid
Met de D3200 en de 18-105 kun je zeer behoorlijke foto's maken.
Voor dat je alle mogelijkheden kent en hebt benut ben je wel even bezig.
Tegen die tijd slaat het NAS virus wel toe en weet je wat je verder hebben wilt.
Voor dat je alle mogelijkheden kent en hebt benut ben je wel even bezig.
Tegen die tijd slaat het NAS virus wel toe en weet je wat je verder hebben wilt.
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou ook voor een D3200 gaan in combinatie met de 18-105mm. Ik denk dat je pas over een half jaar beter weet wat voor lens je wild hebben voor er bij.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Wat wil je gaan fotograferen?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Welke camera: download http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false; en verwijder zelf de kolommen van camera's die je niet wilt hebben. Kijk naar de verschillen tussen de camera's en bepaal voor je zelf wat je van belang vindt.
Welk objectief: als het om je eerste reflex gaat, hou het zo beperkt mogelijk, het beste is GEEN zoom kopen maar bv een f/1,8 35mm AFS. Dan ga je zelf zoomen door naar voren of naar achteren te lopen. Met één vast brandpunt objectief leer je dat objectief beter kennen dan met een zoom. Een zoom heeft zoveel meer mogelijkheden, dat je vergeet je bezig te houden met het onderwerp.
Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-een-objectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Welk objectief: als het om je eerste reflex gaat, hou het zo beperkt mogelijk, het beste is GEEN zoom kopen maar bv een f/1,8 35mm AFS. Dan ga je zelf zoomen door naar voren of naar achteren te lopen. Met één vast brandpunt objectief leer je dat objectief beter kennen dan met een zoom. Een zoom heeft zoveel meer mogelijkheden, dat je vergeet je bezig te houden met het onderwerp.
Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/Help-zoek-een-objectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Naar achteren gaat misschien nog wel, maar naar voren....Hans Braakhuis schreef:Dan ga je zelf zoomen door naar voren of naar achteren te lopen.
Ik zie dan altijd vrolijke situaties voor mij, waarbij de fotograaf wat dichter op zijn onderwerp wil gaan staan, voor de leeuwenkuil in Artis, of aan de rand van de Grand Canyon, of aan boord van een bootje op een rivier vol met met piranha's....
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Contacteer:
@Hans BraakhuisIk kan begrijpen dat je weinig tot geen zoom neemt. Ts is nog een beginner betreft fotografie en zal ook nog moeten leren wat compositie is en de camera instellingen en mogelijkheden moet de ts ook nog leren en dan is een zoom lens wel fijn.
- Sandervb
- Forumlid
Helemaal eens met Gerard de Zwaan.
Ik heb zelf de 18-105 ook en dat is zeker een goede lens om mee te beginnen.
Ik heb zelf de 18-105 ook en dat is zeker een goede lens om mee te beginnen.
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
-
- Forumlid
is video belangrijk voor je?
neem de D3200.
Zo Niet Neem de D5100 , sensor is uitstekend en doet niet onder voor de D3200 sensor!
heeft wel een handig klapbaar lcd scherm, is m.i. de body met de beste prijs kwaliteit verhouding.
maar is wat ouder dan de D3200 die zal betere video prestatie's leveren.
neem eraltijd om te beginnen de 18-105 vr bij welke body je ook neemt.
heb hem zelf ook, en inmiddels nog drie anderre objectieven , maar gebruik de 18-105 vr nog steeds met veel plezier.
je zult bij de 18-55 vr heel snel tegen zijn beperkingen aan lopen.
Bert Harry
neem de D3200.

Zo Niet Neem de D5100 , sensor is uitstekend en doet niet onder voor de D3200 sensor!
heeft wel een handig klapbaar lcd scherm, is m.i. de body met de beste prijs kwaliteit verhouding.

maar is wat ouder dan de D3200 die zal betere video prestatie's leveren.
neem eraltijd om te beginnen de 18-105 vr bij welke body je ook neemt.
heb hem zelf ook, en inmiddels nog drie anderre objectieven , maar gebruik de 18-105 vr nog steeds met veel plezier.
je zult bij de 18-55 vr heel snel tegen zijn beperkingen aan lopen.
Bert Harry