JPG zou ik in dat geval niet gebruiken als basis om weg te schrijven. Dan toch in ieder geval TIF.Gobert schreef: Ander nadeel is dat je altijd moet wegschrijven in Jpeg. Wegschrijven in Neff gaat niet. Maar dat kan geen enkele converter van derden denk ik.
Nieuw: Capture NX-D
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nieuw: Capture NX-D
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Eens, maar dat zijn van die gruwelijk grote bestanden.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Léon Obers
- Forumlid
Inderdaad. Dat is datgene wat ik zo waardeer bij Nikon Capture NX2. Je bestanden blijven redelijk compact, ondanks alle bewerkingen die je uitvoert.
- Cyrus
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er is maar één juiste optie: je archiefbestand opslaan in een formaat dat verliesvrij is. Dus NEF, TIFF of PSD. Harddiskruimte kost geen drol meer tegenwoordig, dus wat houdt je tegen?
- Gobert
- Clublid
Geef me de naam van een converter van een derde partij dat in Nef kan opslaan en ik koop het subiet.
Laatst gewijzigd door Gobert op do mei 01 2014 8:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Wat is er mis met TIFF? Met ZIP of LZW lossless compressie (dat gebeurt binnen het TIFF formaat) blijven de bestanden nog behoorlijk binnen de perken, qua formaat.
- Léon Obers
- Forumlid
Denk ook eens aan de volgende optie.
In eerste instantie kun je nog vooruit met Capture NX2. Zo gauw straks de echte versie van Capture NX-D uitkomt, zullen nieuwe camera's niet meer in Capture NX2 bewerkt kunnen worden. Althans niet de camera RAW NEF-bestanden.
Heb je dan een nieuwe camera doe dan de eerste globale tweaking van helderheid, contrast, witbalans etc. in Capture NX-D (iets anders kun je er namelijk niet mee doen). Sla dat in ieder geval wel op als NEF waarin die basisbewerking zit. Dat is je eerste "basis" om te bewaren in het archief.
Dan voer je die bewerking tevens uit als 16 bit TIF bestand.
DAT 16 bit TIF bestand laadt je vervolgens dan in het "oude" Capture NX2, en doet er verder alle aanvullende bewerkingen mee met de U-point technologie zoals je gewend was. DIE bewerking sla je vervolgens OOK weer op als een NEF-bestand om te archiveren.
DAT tweede NEF-bestand bestaat dan uit een 16 bit TIF als basis, met eroverheen bijgesloten een bewerkingslijst met alle bewerkingen zoals we dat gewend waren te doen. De grootte van dat bestand is dan net wat groter als een los 16 bit TIF bestand. Nog steeds aanzienlijk kleiner dan bijv. alle tussenstappen die je anders misschien zou uitvoeren in Photoshop met allerlei tussenlagen, waar je tussentijds misschien ook nog eens meerdere versies van wilt opslaan.
Vanuit die "tweede" basis (bewaart als NEF) kun je dan de uitvoer voor print, web etc. afstemmen.
In eerste instantie kun je nog vooruit met Capture NX2. Zo gauw straks de echte versie van Capture NX-D uitkomt, zullen nieuwe camera's niet meer in Capture NX2 bewerkt kunnen worden. Althans niet de camera RAW NEF-bestanden.
Heb je dan een nieuwe camera doe dan de eerste globale tweaking van helderheid, contrast, witbalans etc. in Capture NX-D (iets anders kun je er namelijk niet mee doen). Sla dat in ieder geval wel op als NEF waarin die basisbewerking zit. Dat is je eerste "basis" om te bewaren in het archief.
Dan voer je die bewerking tevens uit als 16 bit TIF bestand.
DAT 16 bit TIF bestand laadt je vervolgens dan in het "oude" Capture NX2, en doet er verder alle aanvullende bewerkingen mee met de U-point technologie zoals je gewend was. DIE bewerking sla je vervolgens OOK weer op als een NEF-bestand om te archiveren.
DAT tweede NEF-bestand bestaat dan uit een 16 bit TIF als basis, met eroverheen bijgesloten een bewerkingslijst met alle bewerkingen zoals we dat gewend waren te doen. De grootte van dat bestand is dan net wat groter als een los 16 bit TIF bestand. Nog steeds aanzienlijk kleiner dan bijv. alle tussenstappen die je anders misschien zou uitvoeren in Photoshop met allerlei tussenlagen, waar je tussentijds misschien ook nog eens meerdere versies van wilt opslaan.
Vanuit die "tweede" basis (bewaart als NEF) kun je dan de uitvoer voor print, web etc. afstemmen.
- Gobert
- Clublid
Leon,
Ik ben het met je eens dat er allerhande loopholes zijn. Maar het is en blijft armoe dat we met een lang verwachte nieuwe Nef bewerker erop achteruit gaan.
Ik ben het met je eens dat er allerhande loopholes zijn. Maar het is en blijft armoe dat we met een lang verwachte nieuwe Nef bewerker erop achteruit gaan.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- desire
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Maar als men van computer systeem veranderd (bv de opvolger van windows 8 of de opvolger van mavericks)kan men ook niets meer bewerken in NX2.
Geen U-points meer,maar kan nikon of hun medeontwikkelaar dan geen andere tussenkomst in plaatsen voor plaatselijke bewerkingen of willen ze niet,dat vraag ik me af.
Geen U-points meer,maar kan nikon of hun medeontwikkelaar dan geen andere tussenkomst in plaatsen voor plaatselijke bewerkingen of willen ze niet,dat vraag ik me af.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
-
- Forumlid
Dat snap ik niet.desire schreef:Maar als men van computer systeem veranderd (bv de opvolger van windows 8 of de opvolger van mavericks)kan men ook niets meer bewerken in NX2.
- desire
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
NX2 zal ook geen nieuwe upgrades van OS versies meer ondersteunen.( zie: http://www.dslrbodies.com/newsviews/feb ... unced.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Met vriendelijke groeten van Désiré.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Precies! Bekijk ook eens wat Jason Odell (voormalig "NX2 goeroe") en Mike Hagen daarover zeggen. KLIKdesire schreef:NX2 zal ook geen nieuwe upgrades van OS versies meer ondersteunen.( zie: http://www.dslrbodies.com/newsviews/feb ... unced.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Jur
We moeten het ook niet overdrijven mensen!
Ik werk zelf al sinds dat de Nikon D100 uitkwam (2002) met NEF files. En toen kon ik die prima verwerken met de destijds voorhanden software en hardware (zelfs in het begin nog werkend onder Windows NT).
En daarvoor gebruikte ik gedigitaliseerde (door Kodak) gescande negatieven (van een Pentax SFX SLR) in TIFF formaat. De eerste echte digitale stap kwam met de Minolta DiMAGE7 die beelden leverde in TIFF formaat.
Nu, 12 jaar later hebben we weer allerlei nieuwere OS-en, betere en snellere hardware, enorme bestanden (in vergelijking met voorheen) en we kunnen alleen maar meer soorten bewerkingen op onze beelden loslaten.
Dus 'bang' dat zometeen iets niet meer werkt? Nee! Hooguit anders!
Er zijn altijd meer digitale (zoek)paden die ons naar het Rome der beelden leiden.
Ik werk zelf al sinds dat de Nikon D100 uitkwam (2002) met NEF files. En toen kon ik die prima verwerken met de destijds voorhanden software en hardware (zelfs in het begin nog werkend onder Windows NT).
En daarvoor gebruikte ik gedigitaliseerde (door Kodak) gescande negatieven (van een Pentax SFX SLR) in TIFF formaat. De eerste echte digitale stap kwam met de Minolta DiMAGE7 die beelden leverde in TIFF formaat.
Nu, 12 jaar later hebben we weer allerlei nieuwere OS-en, betere en snellere hardware, enorme bestanden (in vergelijking met voorheen) en we kunnen alleen maar meer soorten bewerkingen op onze beelden loslaten.
Dus 'bang' dat zometeen iets niet meer werkt? Nee! Hooguit anders!

Er zijn altijd meer digitale (zoek)paden die ons naar het Rome der beelden leiden.

Vroeger betekende koken ook eerst een beest vangen, doden en slachten, daarna een vuur maken uit niks en dan maar hopen dat je voor die tijd je buit niet kwijt was aan een roedel wolven. 

Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is niet waar het probleem om draait.CaptainHook schreef:W
Dus 'bang' dat zometeen iets niet meer werkt? Nee! Hooguit anders!![]()
Veel mensen hebben bewerkte bestanden in NEF gemaakt, en van daaruit naar whatever welke uitvoer (voor web, print e.d.) in JPG, maar niet als basis TIF-uitvoer bewaart. Willen die uit hun archief putten van eerdere foto's komen die vroeg of laat in problemen, als ze die bestanden niet alsnog naar TIF omzetten.
De originele onbewerkte NEF-bestanden zullen best wel weer in nieuwere software bewerkt kunnen worden, maar dan moet je dus alles opnieuw doen, in zoverre je uit dat eerdere "bewerkte" archief zou willen putten.
Nu heb je daar voorlopig nog wel de tijd voor. Windows 8.(1) blijft voorlopig nog wel draaien op een PC. Maar straks een keer Windows 9 / 10 ???