Raw bestanden D70

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
gralu

Raw bestanden D70

Bericht door gralu » ma jul 04 2005 4:38 pm

Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van de D70, werkelijk een prachtig toestel, maar mijn vraag is wat is het verschil tussen Raw en JPeg.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma jul 04 2005 5:39 pm

Hallo gralu

Een RAW fotobestand bevat de nog niet bewerkte gegevens van de sensor op het moment dat de foto is gemaakt. Je kan met een RAW bestand in de bijgeleverde software belichting en andere instellingen veranderen 'alsof je de foto opnieuw neemt'. Met name het pakket Nikon Capture is fantastisch wat dat betreft. Bewerkingen aan RAW bestanden kan je tussentijds opslaan zonder kwaliteitsverlies.
Een RAW bestand is wel gecomprimeerd maar op een 'lossless' manier zodat het bestand wel groter is dan een JPG.

Een JPG bestand en het resultaat van interpretatie van de sensor-gegevens of RAW fotobestand. De compressie is niet 'lossless', doorweglaten van details wordt het bestand flink kleiner gemaakt. De kwaliteit hiervan kan je instellen op je camera.

De belangrijkste voordelen van JPEG zijn dus de klein(er)e bestandsgrootte en dat elk grafisch software pakket en browsers ze kunnen openen.
Het nadeel is dat bij elke aanpassing de kwaliteit wat achteruit gaat door de recompressie

De belangrijkste voordelen van RAW zijn dat meermale bewerkingen niet leiden tot kwaliteitsverlies en dat je in een bewerkingspakket de foto als het ware opnieuw kan maken. Nadelen zijn de bestandgrootte en dat je de bestanden alleen in sommige pakketten kan openen.
(bijvoorbeeld de bij je camera geleverde software Nikon View/Editor maar ook in Photoshop of het zeer gebruikersvriendelijke iPhoto op de Mac of Picasa als je een Windows PC hebt)

Ik heb een tweetal (engelstalige) pdf's gevonden van Adobe die wellicht interessant zijn om te lezen:

- http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/u ... apture.pdf
- http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/linear_gamma.pdf

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za sep 24 2005 12:34 am

Hmmmm, dus ik kan die NEF files straks gewoon in PS CS2 openen daar heb ik dan dus geen extra plugin voor nodig.
Net zoals vroeger nogal eens het geval was met RAW files.

Dat Nikon capture 4 is ook wel een strak pakket alleen jammer dat het niet gewoon gratis bij de camera geleverd wordt :lol:

Maar ja dat schreeuwt om een andere oplossing. Ik heb begrepen dat capture control na 30 dagen ook zijn werk niet meer doet.

Das ook wel jammer want je kunt dan geen custom curves meer in de cam laden of weet iemand daar een ander oplossing voor.

Luc.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”