Triggeren van studioflitsers en sb flitsers mogelijk?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Triggeren van studioflitsers en sb flitsers mogelijk?

Bericht door kkika82 » zo mei 04 2014 11:16 am

Goedendag,

Weet iemand hier op het forum of het mogelijk is om zowel je studioflitsers (ik heb 2x linkstar) en je sb-800 flitsers (2 x als achtergrond belichting) op afstand aan te sturen? Zo ja, hoe ?

Wat ik nu doe is mijn linkstar-studiolampen aansturen met de trigger ( RF-425). Ik trigger dan 1 studiolamp en die andere van linkstar flitst dan (SOMS !! ) mee. Omdat ik daar dus niet altijd op kan vertrouwen verbind in studioflitser nr 2 soms met kabeltje aan mijn camera, zodat die ook meeflitst. Onhandig, maar het is nog te doen.

De achtergrondflitsertjes flitsen (SOMS) mee (2x sb 800). In de su4 modes gaat dit vrijwel altijd goed.

Maar ik wil heel graag kunnen vertrouwen op mijn flitslampen ... en ik zoek een methode dat alles ALTIJD flitst als ik dat wil :) Iemand een idee?

Ik vind het ook prima om nog 2 andere linkstar of andere studiolampen aan te schaffen, als dat het probleem oplost.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Triggeren van studioflitsers en sb flitsers mogelijk?

Bericht door plincky » zo mei 04 2014 11:30 am

Met de optische slave is het belangrijk dat het omgevingslicht niet teveel aanwezig is. Als het donker is zullen ze het wel doen. De SB800 zullen het eerder doen omdat het licht van je linksaf daar naartoe gaat en deze het dus wel opvangt. . Je tweede linkstar zal het licht moeten opvangen wat terug komt omdat het licht ervan af gaat(geen van de andere flitsers flitsen de kant op van de flitser). De kans dat deze afgaat is dus afhankelijk van het terug gekaatste licht. Hoe lager het vermogen ingesteld Hoe minder kans dat hij het licht zal opvangen. Ook kan door het onderwerp het terug gekaatste licht blokkeren.
oplossing is alle aan een eenvoudige trigger hangen. of alles donker maken.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo mei 04 2014 12:11 pm

Gewoon aan al je flitsers een radiografische trigger hangen. Ik moet wel zeggen dat de SB-800 als SU-4 slaaf altijd verbazend goed werkt, ik kan me geen misfire herinneren. Zelfs niet als hij in een hoekje achter een softbox verscholen zit.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: altijd

Bericht door gijs sandberg » zo mei 04 2014 12:12 pm

Bese KK.
Eens met Plinck, er zijn vele wegen naar Rome.
Altijd lijkt me wat veel gevraagd, het is maar net door welk huisdier je gebeten wilt gworden :lol:
In geval van veel of wisselend licht kunnen (ouderwetse en soms onhandige) kabels een uitkomst zijn.
Wees blij dat je SB-800 hebt: die kan je met kabels laten afgaan.
Als de lichtval of -richting een probeem is en kabels in de weg liggen kan je evt. een domme slave unit op de SB-800 zetten en die beter richten. ( de NIkon SU-4 kan ook, maar is vaak onnodig duur ).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo mei 04 2014 12:37 pm

Plincky: er is geen omgevingslicht aanwezig. Ik heb het idee dat, sinds ik die grote octabox heb, ... de 2e flitser (linkstar) minder vaak meeflitst. Erg vervelend. Wat jij zegt klopt, die sb 800 flitsertjes flitsen vaker goed mee. Misschien is dat een kwestie van de beste batterijen erin stoppen... dat zou nog kunnen, want ooit deden ze het beter dan nu :)

Ator: welke radiografische triggers moet ik dan aan zo'n studio flitser hangen?? ik heb werkelijk geen idee namelijk. Of is het dan een kwestie van nog zo'n rf-425 aanschaffen ?

Gijs, o dat wist ik dus niet eens... dat je de sb 800 flitser met draad kan laten afgaan, heb die optie ook verder nog niet uitgezocht omdat ze het eerst prima deden.

Maar wat ik mij dan afvraag, misschien een beetje blond: ik heb maar 1 ingang voor zo'n draadje, .. ik heb het draadje van studioflitser nr 2 nu daarin gestopt, om deze dus altijd mee te laten flitsen.
Als ik nu ook nog meerdere studioflitsers heb... kan ik die niet verbinden met mijn camera? of ? toch wel?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo mei 04 2014 12:49 pm

Batterijen hebben er niks mee te maken iig.
Kan zijn dat Door de octa het licht naar de flitser blokkeerd. Wat had je hiervoor? Maar m ij n ervaring is dat de meeste studioflitsers niet echt een super optische slave hebben. (Helemaal de goedkope setjes niet.)
Je hebt koppelstukken waar je de flitser draden mee kunt lussen. Maar als er een beetje geld beschikbaar is zou ik voor de radio triggers gaan. De meeste trigger setjes zullen wel voldoen. Afhankelijk van je linkstar aansluiting zitten er bij de gangbare trigger setjes een kabeltje/stekkertjes voor je studioflitsers. En meestal zit er een flitsschoen op de triggers waar je de SB800 op kan zetten.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo mei 04 2014 12:56 pm

Als je al een goed werkende zender en ontvanger hebt dan lijkt het me het slimste om er nog een ontvanger bij te halen. Als je het nodig vindt ook een paar voor je SB-800's.

Zelf ben ik niet zo'n fan van kabels tussen je camera en je flitsers. Het is al snel een duur grapje als iemand erachter blijft hangen en je apparatuur omvalt. Ik vind de stroom- en tetherkabels al meer dan genoeg.

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo mei 04 2014 1:36 pm

precies zo denk ik er ook over ator, daarom wil ik ook liever een trigger.. ik zal eens gaan informeren of mijn rf-425 nog een ontvanger erbij kan triggeren.

Superbedankt voor het meedenken

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » zo mei 04 2014 1:39 pm

Ik heb deze triggerset... http://studiolight.com.ua/media/catalog ... enilk1.jpg

Ik zie wel uitbreidingen voor nikon speedlights ... maar niet voor een andere studioflitser

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”