Gps time, hoe nauwkeurig is deze bij jullie ?
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Gps time, hoe nauwkeurig is deze bij jullie ?
De Panasonic TZ 40 heeft een ingebouwde GPS.
Nu vind ik het prettig indien er meerdere toestellen zijn om deze wat tijd betreft te synchroniseren.
En op welke tijd kan dit nou beter dan op de GPS tijd.
Echter de GPS tijd van de TZ40 komt niet overeen met de GPS tijd van een aantal andere GPSsen die ik tot mijn beschikking heb. De afwijking is ongeveer 25 seconden, wat voor een GPS klok ongelooflijk veel is.
Wat is jullie ervaring met de GPS klokken op jullie camera's?
Precies op tijd? Kleine afwijking ? Grote afwijking?
Ben
Nu vind ik het prettig indien er meerdere toestellen zijn om deze wat tijd betreft te synchroniseren.
En op welke tijd kan dit nou beter dan op de GPS tijd.
Echter de GPS tijd van de TZ40 komt niet overeen met de GPS tijd van een aantal andere GPSsen die ik tot mijn beschikking heb. De afwijking is ongeveer 25 seconden, wat voor een GPS klok ongelooflijk veel is.
Wat is jullie ervaring met de GPS klokken op jullie camera's?
Precies op tijd? Kleine afwijking ? Grote afwijking?
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Gps time, hoe nauwkeurig is deze bij jullie ?
Heeft GPS dan ook met tijd te maken?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Ben,
Leuke gedachte, ik ga eens kijken hoe mijn gps apparaat zich met andere tijdgevers verhoudt.
Voor Nikon kamera's geldt dat je ze het makkelijkst synchrniseert bij het overzetten van bestanden (Nikon ViewNX-Transfer).
Uit ervaring met een niet te synchroniseren kamera kijk ik gewoon van tjd tot tijd de datum/tijd instelling na.
GPS synchronisatie levert pas echt problemen op als de snelheid/beweging van de kamera groot is ten opzichte van de afwijking.
Hoe die Panasonic aan een afwijking komt, lijkt me een betere benadering.
Veel GPS apparaten hebben een interne klok die van tijd tot tijd aan de GPS signalen gelijkgezet wordt.
Groeten, Gijs
Leuke gedachte, ik ga eens kijken hoe mijn gps apparaat zich met andere tijdgevers verhoudt.
Voor Nikon kamera's geldt dat je ze het makkelijkst synchrniseert bij het overzetten van bestanden (Nikon ViewNX-Transfer).
Uit ervaring met een niet te synchroniseren kamera kijk ik gewoon van tjd tot tijd de datum/tijd instelling na.
GPS synchronisatie levert pas echt problemen op als de snelheid/beweging van de kamera groot is ten opzichte van de afwijking.
Veel GPS apparaten hebben een interne klok die van tijd tot tijd aan de GPS signalen gelijkgezet wordt.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za mei 10 2014 8:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ben42
- Moderator
Ja en Nee, een bijeffect van het huidige GPS systeem is dat de tijd in een ongelooflijke nauwkeurigheid geleverd wordt door het positionerings systeem. Deze nauwkeurigheid is zelfs groter dan als je een eigen atoomklok zou aanschaffen.jantom schreef:Heeft GPS dan ook met tijd te maken?
Dus Ja GPS heeft ook met tijd te maken.
Bij de huidige implementatie van GPS heb je deze tijd ook nodig om de positie te kunnen bepalen. Daarom is het zo vreemd dat de klok er ongeveer 25 seconden naast zit bij het registreren van de foto.
Ben
Het hele GPS principe is gebaseerd op tijd, op zeer nauwkeurige (atoom)tijd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Aangezien de satelliet zeer nauwkeurige atoomklokken (2 rubidium- en 2 cesiumklokken, elk met een verwachte levensduur van anderhalf jaar) heeft, is de satellietpositie te berekenen uit de baanvoorspelling in de navigatieboodschap en de satelliettijd. De ontvanger kan daarna een bol met de straal PSR berekenen waarop men zich bevindt. Snijding met de bol van een tweede satelliet levert een cirkel op en snijding met een derde levert twee punten op, waarvan een zich ver weg van de aarde bevindt en daarom verworpen kan worden. Als er geen fouten zouden zijn, dan zou een vierde bol ook in dit punt snijden. Als er wel fouten zijn, dan moet de PSR gecorrigeerd worden. Deze correctie is een maat voor de klokfout. Hiermee vervalt de noodzaak om de ontvanger met een dure atoomklok uit te rusten. Voor het hele systeem geldt: hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger de positie berekend kan worden. Daarnaast is niet enkel het aantal satellieten, maar ook hun onderlinge positie kenmerkend voor de nauwkeurigheid.
...
Da's net zo nauwkeurig (of misschien wel nog nauwkeuriger) als de NTP servers waar b.v. standaard een Windows PC met interpret verbinding, z'n tijd vandaan haalt.
zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/NTP_pool" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een GPS ontvanger gebruikt op b.v. een camera, dan hangt het een beetje af van het lokale OS wat in die camera draait, hoe en wanneer 'ie precies de door de GPS unit ontvangen tijdinfo synchroniseert met de interne klok van de camera. M.a.w. als je het idee hebt dat je camera een 'foute' tijd aangeeft, ondanks de GPS timemaster, gaat er iets fout in de crommunicatie tussen de GPS ontvanger en de andere s/w + h/w in je camera.
Het zogenaamde Almanac frame bevat o.a. de tijdinfo (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals#Almanac" onclick="window.open(this.href);return false;).
Om terug te komen op GPS tijd op een camera: mijn ervaring met zowel de D200, D700 en D800 i.c.m. een GPS ontvanger is dat deze tijd zeer nauwkeurig is. Ik zag/zie geen afwijkingen met m'n PC tijd (die weer afkomstig is van een globale NTP server)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system" onclick="window.open(this.href);return false;
...
Aangezien de satelliet zeer nauwkeurige atoomklokken (2 rubidium- en 2 cesiumklokken, elk met een verwachte levensduur van anderhalf jaar) heeft, is de satellietpositie te berekenen uit de baanvoorspelling in de navigatieboodschap en de satelliettijd. De ontvanger kan daarna een bol met de straal PSR berekenen waarop men zich bevindt. Snijding met de bol van een tweede satelliet levert een cirkel op en snijding met een derde levert twee punten op, waarvan een zich ver weg van de aarde bevindt en daarom verworpen kan worden. Als er geen fouten zouden zijn, dan zou een vierde bol ook in dit punt snijden. Als er wel fouten zijn, dan moet de PSR gecorrigeerd worden. Deze correctie is een maat voor de klokfout. Hiermee vervalt de noodzaak om de ontvanger met een dure atoomklok uit te rusten. Voor het hele systeem geldt: hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger de positie berekend kan worden. Daarnaast is niet enkel het aantal satellieten, maar ook hun onderlinge positie kenmerkend voor de nauwkeurigheid.
...
Da's net zo nauwkeurig (of misschien wel nog nauwkeuriger) als de NTP servers waar b.v. standaard een Windows PC met interpret verbinding, z'n tijd vandaan haalt.
zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/NTP_pool" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een GPS ontvanger gebruikt op b.v. een camera, dan hangt het een beetje af van het lokale OS wat in die camera draait, hoe en wanneer 'ie precies de door de GPS unit ontvangen tijdinfo synchroniseert met de interne klok van de camera. M.a.w. als je het idee hebt dat je camera een 'foute' tijd aangeeft, ondanks de GPS timemaster, gaat er iets fout in de crommunicatie tussen de GPS ontvanger en de andere s/w + h/w in je camera.
Het zogenaamde Almanac frame bevat o.a. de tijdinfo (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals#Almanac" onclick="window.open(this.href);return false;).
Om terug te komen op GPS tijd op een camera: mijn ervaring met zowel de D200, D700 en D800 i.c.m. een GPS ontvanger is dat deze tijd zeer nauwkeurig is. Ik zag/zie geen afwijkingen met m'n PC tijd (die weer afkomstig is van een globale NTP server)
Laatst gewijzigd door CaptainHook op za mei 10 2014 8:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- ben42
- Moderator
Bij mijn camera staat de 'GPS autoclockset' op On. De fout van 25 seconden is er volgens mij ook direct na synchronisatie. Dit heb ik gecontroleerd met meerdere apparaten. De anderen lopen allemaal min of meer gelijk. De tijd van de foto (TZ40) en de GPS klokken op de andere apparaten verschillen ongeveer 25 seconden.gijs sandberg schreef:Ben,
Veel apparaten hebben een interne klok die van tijd tot tijd aan de GPS signalen gelijkgezet wordt.
Groeten, Gijs
Ben
- jantom
- Clublid
En ik maar denken dat het hier alleen om positiebepaling ging. Een wereld is voor mij opengegaan 

hmmm, er zijn meer problemen met de GPS (on)nauwkeurigheid en de TZ40:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3503493?page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
@jantom: positiebepaling is nou juist gebaseerd op tijd en tijdsverschillen.
http://www.dpreview.com/forums/thread/3503493?page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

- ben42
- Moderator
De meeste tijdservers (lokaal, globaal en ook het internet) gebruiken het GPS systeem om de tijd op te halen. Dit omdat dit relatief goedkoop is en extreem nauwkeurig. De klok ophalen via een internet verbinding verliest daarna nog aan nauwkeurigheid, omdat deze verbindingen er van uitgaan dat signaal naar de klokserver toe en het signaal van de klokserver precies even lang zijn. Ongeveer is dit wel zo, maar exact is dit niet. Dus de GPS tijd is 'veel' nauwkeuriger.CaptainHook schreef: Da's net zo nauwkeurig (of misschien wel nog nauwkeuriger) als de NTP servers waar b.v. standaard een Windows PC met interpret verbinding, z'n tijd vandaan haalt.
Echter een afwijking van 25 seconden is heel erg groot. (Zowel voor internet als voor GPS). Een kleine afwijking verwacht ik wel omdat het signaal natuurlijk verwerkt moet worden.
Maar de foto wordt ongeveer 25 seconden in de toekomst geschreven en dat vind ik best wel veel.
Ben
- ben42
- Moderator
DANK voor de link, ik had al gezocht naar internet referenties naar dit probleem, deze nog niet gezien.CaptainHook schreef:hmmm, er zijn meer problemen met de GPS (on)nauwkeurigheid en de TZ40:
Helaas staat in de link niet wat de problemen waren. Positionele problemen worden wel beschreven, maar hier gaat het om een orde van honderden meters. Toegegeven dat is veel voor een GPS, maar dat verbaast mij niet zo.
Verder staat er dat er een probleem is met de tijdssynchronisatie. Ik kan mij voorstellen dat deze tijdsynchronisatie tijd kost en dat daardoor de klok van de camera achter loopt. Echter de cameraklok loopt niet achter deze loopt 25 seconden voor. Dit lijkt mij een 'structurele' software fout. (25 seconden omgerekend in afstand is 3 keer de afstand tot de zon).
Overigens is de positie bepaling gebaseerd op looptijdverschillen van de verschillende satelieten en niet op absolute tijden, vooral niet die van de ontvanger. De klok binnen het GPS deel van de ontvanger wordt wel gebruikt om het verschil in tijden te meten, maar de absolute tijd van die klok doet er eigenlijk niet zo veel toe.
Dank je wel voor de LINK,
Ik ga nog eens zoeken om proberen te achterhalen wat de problemen ongeveer zijn.
Ben
Edit:
Op dit moment ben ik de firmware aan het downloaden. Misschien lost dit het probleem op ?
Edit2:
Firmware geupgraded. Nu nog uitproberen.
Dank je.
Laatst gewijzigd door ben42 op za mei 10 2014 9:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- jantom
- Clublid
Had mijn vriend Einstein nog maar geleefd. Dan had hij mij wat kunnen uitleggen over tijd en ruimte en plaats(bepaling)...........
- ben42
- Moderator
Ik wil het je ook wel uitleggen.jantom schreef:Had mijn vriend Einstein nog maar geleefd. Dan had hij mij wat kunnen uitleggen over tijd en ruimte en plaats(bepaling)...........

- jantom
- Clublid
Ja, ben42, er is veel talent aanwezig. Uiteraard vooral op de NCN-site 

- ben42
- Moderator
Dank je CaptainHook,CaptainHook schreef:hmmm, er zijn meer problemen met de GPS (on)nauwkeurigheid en de TZ40:
Naar aanleiding van de link heb ik een upgrade gedaan van Versie 1.0 naar Versie 1.3 van de software.
Dit is een aanzienlijke verbetering, van 25 seconden voorlopen, loopt de GPS in de camera nu 3 seconden achter bij een Andriod telefoon. Dit is een aanzienlijke verbetering.
Dank je wel voor de Link, dit heeft mij vooruit geholpen.
Ben
(Ik hou de komende dagen nog even in de gaten hoe de verschillende devices 'ongelijk' lopen, maar een seconde voor de verwerking naar de opslag of naar een display is acceptabel, verschillen zouden dan beperkt moeten blijven tot maximaal 2 seconden).