(laten) smeren van 200mm f4 ai

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

(laten) smeren van 200mm f4 ai

Bericht door Boem » wo mei 14 2014 2:35 pm

Onlangs heb ik op MP een 200 mm ai f/4 heb ik gekocht, samen met een 135mm f/2.8 ai-s.

Optisch beide heerlijke lesjes, maar vooral van de 200 mm draait de scherpstelring erg zwaar (gelukkig wel gelijkmatig). Heeft iemand nog een tip om dat betaalbaar op te lossen? Is het zelf te doen, zo ja hoe, of weet iemand een goed adresje in het noorden van het land?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

CaptainHook

Re: (laten) smeren van 200mm f4 ai

Bericht door CaptainHook » wo mei 14 2014 2:41 pm

Als het gelijkmatig (te) zwaar draait, zal het vet waarschijnlijk verhard zijn.
Wat je kunt proberen is het objectief wat te verwarmen (natuurlijk niet in de magnetron :wink: )

Dus met een föhn (geen verfafbrander) het objectief in z'n geheel wat verwarmen, kijken of het vet wat zachter wordt, waardoor je focusring wellicht wat soepeler gaat draaien.

Er zijn op het interpret wel instructies te vinden om e.e.a. uit elkaar te halen.
Als je het laat doen door een bedrijf, zijn de kosten (arbeidsloon!) vaak al hoger dan dat het hele objectief waard is...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 14 2014 2:52 pm

Verwarmen lost het probleem niet op. Nadat het is afgekoeld, heeft het weer dezelfde stroperigheid.
Als vet teveel is uitgedroogd, blijft het simpel een uitgedroogde samenstelling hebben. De enige juiste oplossing is het vet vervangen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 14 2014 2:54 pm

Ik zei ook niet dat het probleem daarmee opgelost is/wordt, maar dat je dan wel weet dat het aan het (ver)harde vet ligt... :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 14 2014 2:59 pm

Dat weet je al direct omdat de focus nu juist te zwaar draait. Daar hoef je een lens niet voor te verwarmen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 14 2014 3:35 pm

Ik zou nooit ovens of föhns gebruiken om een objectief te verwarmen. Gaat snel te heet worden.
Dan wordt een deel van het hard geworden smeermiddel zo dun dat het door de capillaire werking gaat zitten waar je het niet wilt hebben: tussen diafragmalamellen of op lenselementen.
Ook kunnen fracties van het smeermiddel verdampen en neerslaan waar je het niet wilt.
Gewoon bij één van de vele camerareparateurs of Nikon Beverwijk een servicebeurtje laten geven.
Een AI- of AI-S Nikkor is dat gewoon waard. Simpel.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo mei 14 2014 4:30 pm

Ik zei er ook bij, niet in de oven stoppen, of een verfafbrander gebruiken... :lol: Je hebt verwarmen en je hebt verwarmen... Een beetje verwarmen met een föhn kan best. Je moet het alleen niet zo heet stoken dat je het zelf niet meer kunt beetpakken... Sinds wanneer is enige mate van beheersing een uitgestorven begrip? :?

En een servicebeurt kost gauw al meer dan dat zo'n objectief in aanschaf heeft gekost. Ik heb er zelf net eentje voor negen tientjes op de kop getikt. En met het huidige uurloon in Nederland is het uit elkaar halen, reinigen, smeren en weer in elkaar zetten van een objectief gewoon een kostbaar grapje in verhouding tot de aanschafsprijs.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mei 14 2014 5:18 pm

CaptainHook schreef:Sinds wanneer is enige mate van beheersing een uitgestorven begrip? :?
Als het om beheersing gaat. Met dezelfde beheersing kun je een objectief ook zelf open schroeven en het zelf proberen te verhelpen.

Boem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Boem » do mei 15 2014 5:50 pm

Bedankt voor alle tips zover. Ik ga maar eens kijken of ik in de buurt een reparateur kan vinden, anders ga ik heel beheerst zelf aan de slag. Weet iemand welk smeermiddel het meest geschikt is?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » do mei 15 2014 5:57 pm

Kijk deze eens.
http://www.dr-tillwich.com/index.php/en/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do mei 15 2014 6:33 pm

CaptainHook schreef:Als het gelijkmatig (te) zwaar draait, zal het vet waarschijnlijk verhard zijn.
Wat je kunt proberen is het objectief wat te verwarmen (natuurlijk niet in de magnetron :wink: )

Dus met een föhn (geen verfafbrander) het objectief in z'n geheel wat verwarmen, kijken of het vet wat zachter wordt, waardoor je focusring wellicht wat soepeler gaat draaien.

Er zijn op het interpret wel instructies te vinden om e.e.a. uit elkaar te halen.
Als je het laat doen door een bedrijf, zijn de kosten (arbeidsloon!) vaak al hoger dan dat het hele objectief waard is...
Gobert adviseert het gebruik van de pizzaoven of Green Egg.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”