Photoshop Elements 6.0

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Photoshop Elements 6.0

Bericht door Skippy » ma sep 24 2007 5:00 pm

Adobe heeft weer een nieuwe versie van zijn melkkoetje PSE uitgebracht.

http://www.dpreview.com/news/0709/07092401pse6.asp

Myriad

Bericht door Myriad » za sep 29 2007 9:01 am

melkkoetje PSE
Komt er elk jaar een nieuwe versie uit?
Er zit namelijk niet veel verschil in prijs tussen een full version en een upgrade.
Komt dit omdat het een major upgrade is? Of hanteren ze altijd zo weinig verschil in prijs?

Omdat ik toch van plan was PSE aan te schaffen, ga ik dan nu maar voor versie 6.
Ik zal de info er nog eens op nazien voor de toegevoegde waarde. Een trial kan ik nog niet downloaden, zie ik.
En dan nog even wachten op leuke boeken van Scott Kelby.

Myriad

Bericht door Myriad » do okt 25 2007 12:06 am

Heb vandaag PhotoShop Elements 6 en Premiere Elements 4 als bundel ontvangen (de Engelse versie), geïnstalleerd en een beetje rondgekeken (zonder handleiding voor mij goed te doen).
Van PSE 5 had ik een trial.

Mijn 1e indruk van PSE 6 is goed. Het heeft een donkergrijze User-Interface (als Lightroom) en dat werkt prettig. In het Edit-menu van de Organizer heb ik Capture NX als editor opgenomen.

Capture NX gebruik ik voornamelijk voor:
Raw conversie
De unieke Control points
verscherpen met High Pass
Noise Reduction
Curves (meer mogelijkheden)
Witbalans
Batch voor copyright info

Elements 6 met name voor:
D-lighting (meer mogelijkheden)
Clone-stamp
... en de overige bewerkingen ...

Met deze combi heb ik geen PhotoShop CS3 nodig.

Je kunt ook panorama's maken in PSE 6. Zal de kwaliteit ervan eens vergelijken met AutoStitch.
Het heeft vast nog wel een paar nieuwe bewerkingen die ik even vergeten ben, maar die door anderen ook worden gewaardeerd.

Zal eens kijken hoever ik kan komen zonder boek ...

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » do okt 25 2007 12:12 am

Pasemi schreef:Elements 6 met name voor:
D-lighting (meer mogelijkheden)
Weet je dit wel zeker? D-lighting is naar mijn idee echt een Nikon ding en dus CaptureNX en geen PSE.

Macer

Bericht door Macer » do okt 25 2007 7:55 am

Ik had laatst ook PSE6 geprobeerd, maar kreeg daarna allemaal problemen met mijn PC.

Ik hou het bij Lightroom, erg lekker programma naar mijn mening, icm Photoshop. Wil alleen nog eens een cursus of iets dergelijks volgen, heb nu het gevoel dat ik nog geen 10% van de mogelijkheden weet.

Myriad

Bericht door Myriad » do okt 25 2007 8:01 am

Ik had laatst ook PSE6 geprobeerd
Heb je het dan gekocht/geleend? Volgens mij is/was er geen trial versie van Adobe PhotoShop Elements 6 te downloaden.

Myriad

Bericht door Myriad » do okt 25 2007 8:37 am

Weet je dit wel zeker? D-lighting is naar mijn idee echt een Nikon ding en dus CaptureNX en geen PSE.
Als ik bij Capture NX kijk bij Adjust - Light - D-Lighting, staan bij Better Quality (HQ) de volgende 3 sliders:
- Shadow Adjustment
- Highlight Adjustment
- Color Boost

Als ik bij PhotoShop Elements 6 kijk bij Enhance - Adjust Color - Adjust Color Curves, staan bij Adjust Sliders (Select a Style: Default) de volgende 4 sliders:
- Adjust Highlights
- Midtone Brightness
- Midtone Contrast
- Adjust Shadows

M.i. geeft dit hetzelfde effect (met meer mogelijkheden in de midtones) als 'D-Lighting' bij CNX, alleen heet het in PSE6 niet zo.

Je kunt ook nog allerlei stylen kiezen: Backlight, Darken Highlights, Default, Increase Contrast, Increase Midtones, Lighten Shadows, Solarize.
Allemaal hebben ze dezelfde 4 sliders. Elke style heeft een afwijkende (vooraf ingestelde) curve bij alle sliders op de middenstand.
Je kunt elke slider (uiteraard) verschuiven, maar niet (ook) aan de grafiekpunten (die grafiek heb je niet bij D-Lighting van CNX).

Macer

Bericht door Macer » do okt 25 2007 8:51 am

Pasemi schreef:
Ik had laatst ook PSE6 geprobeerd
Heb je het dan gekocht/geleend? Volgens mij is/was er geen trial versie van Adobe PhotoShop Elements 6 te downloaden.
Binnen gehaald via de iets minder officiele weg... :oops:
Daar is het programma al een tijdje beschikbaar.

Myriad

Bericht door Myriad » do okt 25 2007 9:23 am

... heb nu het gevoel dat ik nog geen 10% van de mogelijkheden weet
Ik wil de meeste tijd besteden aan fotograferen en niet aan fotobewerking. Daarom heb ik gekozen voor CNX vanwege een paar unieke bewerkingen en Elements 6.
Deze combinatie heeft voor mij alle benodigde bewerkingen in zich. Lekker overzichtelijk en dwingt me meer om goed te fotograferen.
Bovendien: welke particulier heeft er nu meer dan 1000 euro over voor CS3? Ook al heeft men het illegaal: veel te veel mogelijkheden.
De valkuil is dat je dan ook alles wil gaan leren gebruiken. Dat kost je veel tijd en kan je foto's verknallen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”