Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor shutterhappy » wo mei 14 2014 8:25 pm

Keuzes in het leven, je moet ze elke dag maken, en zo rond deze tijd dat het vakantie geld in zicht komt word het maken van keuzes er niet makkelijker op :-)

De eerste keuze vakantie geld besteden aan een vakantie, fotografie of iets anders is snel gemaakt. Dan is de keuze al snel gemaakt om het vakantie geld aan fotografie te besteden, maar ja dan houd je dus nog een heel skala aan keuzes om te maken over.

Andere body of een betere lens is zo'n keuze bijvoorbeeld.

Heb 4 januari dit jaar een nieuwe Nikon D5200 gehaald met een Sigma 17-50 2.8, maar nu met vakantie geld in zicht speel ik toch met een aantal gedachten.

Zo zit ik er over te denken de D5200 in te ruilen op een Nikon D7000 of een Nikon D7100. Wat betreft de keuze tussen deze twee body's ben ik er denk ik wel ongeveer over uit, en zal denk ik mocht ik voor een body gaan kiezen voor een D7000 aangezien ik deze camera in december vorig jaar twee weken heb gebruikt en er erg euthausiast over was. Het grote prijsverschil tussen de D7000 en de D7100 laat mij samen met feit dat ik de meer waarde van de D7100 ten opzicht van de D7000 niet echt zie eerder besluiten dan voor een D7000 te gaan.

Maar goed dan speelt er ook nog door mijn hoofd heen dat mijn body eigenlijk nog vrij nieuw en amper gebruikt is, en dat men in fotografie land altijd zegt dat een goede lens belangrijker is dan wat voor body je mee werkt.

Met dit in gedachten, kom ik dan uit bij de Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM "Art" Nikon. Deze lens werd toen hij vorig jaar uitkwam ongeveer door alle vakbladen de hemel ingeprezen, en heb zelfs gehoord dat deze lens qua beeldkwaliteit en scherpte het op kan nemen tegen veel en veel duurdere lenzen die op de markt te krijgen zijn.

Nadeel is wel dat deze lens op dit moment vrij moeilijk verkrijgbaar lijk te zijn, tenminste dat is wat ik hoor van de fotozaak waar ik vrijwel al mijn spul haal. Schijnt een lange levertijd te zijn, en de zaak waar ik hem wil halen kan niet voor september leveren.

Aan de andere kant zie ik op internet bij diverse fotozaken een levertijd van 1 dag staan, dus weet ook niet of dit wel helemaal klopt. Ben zelf trouwens niet zo van via het internet kopen, mag graag een zaak binnen lopen die ik ken en waar ik de mensen van ken.

Maar goed wat ga ik doen ? Ga ik voor een nieuwe body of ga ik voor een nieuwe lens of laat ik gewoon helemaal voor wat is en ga ik met mijn eigenlijk nog gloednieuwe huidige set gewoon verder.

Zoals ik al zei het leven zit vol keuzen.

Ga ik voor een nieuwe body of ga ik voor een nieuwe lens ?

Als ik een body neem dan een D7000 of een D7100 ?

Is de meerprijs van de D7100 ten opzichte van de D7000 het echt waard om voor een D7100 te gaan ?

Benieuwd wat jullie er van denken, en naar jullie mening.

Iemand hier trouwens ervaring met de Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM "Art" Nikon ?
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM
shutterhappy

Forumlid
Berichten: 53


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor WernerH » wo mei 14 2014 8:54 pm

Ik lees met je mee! Wil mijn D80 vervangen voor een nieuwe body, maar kan de keuze tussen de D7000 en de D7100 maar niet maken. Dit heeft onder andere te maken met het grote prijsverschil?! Ondanks dat de D7100 natuurlijk wat "meer" is, maar toch is het het geld waard en ga ik het nodig hebben? Ik ben tenslotte geen pro :-)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Cookie1397 » wo mei 14 2014 9:23 pm

Tja, dat is een lastige beslissing. Geen nieuwe camera kopen omdat deze professioneler lijkt dan D5200. Dat is iets kopen om de verkeerde reden. Als je de 5200 nog niet helemaal kent, zou ik eerst de D5200 door en door leren kennen. De D7000/7100 maakt echt geen betere foto's dan de D5200. De fotograaf is degene die de opnames maakt de camera legt het "alleen" maar voor jou vast. Pas als je jou camera door en door kent weet wat je mist of anders zou willen. Ik zou inderdaad voor beter glas op jou body gaan. Over het algemeen gaan goede objectieven langer mee dan de body en die gebruik je dus later ook op een nieuwe body.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor shutterhappy » wo mei 14 2014 9:34 pm

De redenen waarom ik voor een D7000 zou gaan is het enorm logische en makkelijke bedienings--gemak van de camera, en het schermpje boven op de camera wat ik ook heel erg fijn vind werken. Verder natuurlijk ook de uitgebreide instel mogelijkheden van de D7000 en dat ik hem veel fijner in de hand vind liggen dan mijn D5200. Dat zouden voor mij eigenlijk de hoofdredenen zijn om van body te veranderen. Aan de andere kant verwacht ik van een nieuwe lens echt betere resultaten qua scherpte van mijn foto's en dat zou mij ook heel wat waard zijn aangezien mij foto's nooit scherp genoeg kunnen zijn. Ben eigenlijk nog nooit tevreden geweest over de scherpte van mijn foto's in de afgelopen vier jaar dat ik nu fotografeer.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM
shutterhappy

Forumlid
Berichten: 53


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor jfbat » wo mei 14 2014 9:45 pm

Tjsa, ik ben recent van de D5100 naar de D7100 gegaan, vanwege:

- 2 instelwielen
- een veel helderder, duidelijker en groter zoekerbeeld
- van 9 naar 51 AF-punten

En omdat ie lekkerder in de hand ligt en, sorry Ed, omdat het toch ook wat meer camera is.

Mijn ervaring: mijn Sigma 30 mm Art had al prettige resultaten op mijn D5100, maar de D7100 haalt voor mijn gevoel echt het maximale uit deze lens.

Voor de rest denk ik dat het uiteindelijk qua resultaat om het even is: de D7000 en zeker D7100 zullen nog net wat meer uit je 17-50 halen dan je D5200, waarmee je wellicht op het niveau van je D5200 met de 18-35 terecht komt. Maar snap Ed ook, die 18-35 heb je ook nog wat aan als je volgend jaar alsnog een D7X00 aanschaft. En ik was dus ook al erg in mijn nopjes met de al niet misselijke 30 mm Art op m'n D5100.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor M@rcel » wo mei 14 2014 9:51 pm

Er is eigenlijk maar 1 lens beter als de sigma lens die je nu hebt en dat is de lens van nikkor. De lens zou ik daarom mooi houden. Je kunt investeren in de D7100 of de D7000 en dan de 70-300 lens van nikkor er bij aanschaffen, zodat je een mooi complete set hebt met een goed bereik.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor DannySan » wo mei 14 2014 10:38 pm

Ik vind de D7100 de meerprijs zeker waard, maar dat is een ieders persoonlijke keuze natuurlijk. Het is wel zo dat deze camera iets minder vergevingsgezind is, maar ook fraaiere beelden oplevert (zelf getest)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Cookie1397 » wo mei 14 2014 10:55 pm

Ik snap ook wel dat de D7100 meer camera is, maar als je de huidige body ongeveer 3 maanden hebt en nog lang niet begrijpt hoe deze precies kan en wat er mogelijk is, is het dan verstandig om over te stappen op een D7100? Danny gaf al aan dat het een lastigere camera is om mee te werken of zoals hij zelf zegt minder vergevingsgezind is. Lees maar eens op het fotum hoeveel mensen problemen hadden met het focussen van de camera. Dat lag dan meestal niet aan de camera. Ga je scherpere en/of betere foto's maken met een ander model camera, ik denk van niet. Natuurlijk is het schermpje bovenop de camera handig en meer knoppen om sneller instellingen te wijzigen is ook fijn. Zat niet op mijn oude D40 en miste het niet maar zou nu niet meer zonder willen. Maar de overweging is of een andere body of beter glas en dan denk ik dat beter glas de voorkeur geniet. Maar als je dan toch een nieuwe body wil moet je dat doen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor shutterhappy » wo mei 14 2014 11:15 pm

Onnodige quote weggehaald

Heb al eerder een uitgebreidere camera gehad een Canon 60D , dus dat zal denk ik niet zo'n probleem zijn.

Mag ik vragen wat je precies bedoeld met minder vergevingsgezind en wat waarom het met de 7100 moeilijker is om te focussen dan met bijvoorbeeld mijn huidige D5200 ? Zal morgen ook eens kijken hier op forum wat ik hier over vinden kan. Want juist het scherpstellen, en makkelijk en goed scherp stellen is nu iets wat ik juist wel zoek.
Laatst gewijzigd door Cyrus op do mei 15 2014 7:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM
shutterhappy

Forumlid
Berichten: 53


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Boem » do mei 15 2014 1:24 am

Sja, of het met een d7100 moeilijker is dan met een d5200 betwijfel ik. Bij mijn weten hebben ze toch dezelfde sensor (afgezien van het moiré filter). Wel is het AF systeem van de d7100 geavanceerder, maar mij lijkt het daarmee juist makkelijker om scherpe foto's te maken. Misschien zijn eigenaars van d7100 iha iets kritischer?

Overigens zouden die sensor en het AF systeem voor mij redenen zijn om niet de zijstap te maken naar een D7000: Hoewel hij qua functionaliteit prettiger is dan de d5200, is de sensor van de d7000 iets ouder. En dat is, afgezien van de lenzen en je eigen capaciteiten, toch het onderdeel dat de foto's 'maakt'. Dus of je nou meer uit je lenzen haalt met een oudere sensor zou ik betwijfelen...
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor M@rcel » do mei 15 2014 5:51 pm

Door de hoeveelheid MP zie je details beter, dus ook details die niet scherp zijn. Met minder MP's valt dat minder op.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Boem » do mei 15 2014 11:09 pm

Maar de d5200 en de d7100 hebben evenveel pixels, toch? Allebei 24MP?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor shutterhappy » vr mei 16 2014 9:03 pm

Heb alle antwoorden nog eens door gelezen en denk dat ik er wel zo'n beetje uit ben, en toch maar voor beter glas ga en dus de Sigma 18-35 1.8 ga halen. Ben nog eens na de winkel geweest waar ik meestal koop en die kunnen niet leveren voor september, dus als ik voor de lens ga zal ik deze bij één van de bekende internet zaken gaan bestellen. Iedereen bedankt voor jullie reacties.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM
shutterhappy

Forumlid
Berichten: 53


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor M@rcel » vr mei 16 2014 10:02 pm

Boem schreef:Maar de d5200 en de d7100 hebben evenveel pixels, toch? Allebei 24MP?


D7000; 16MP
D7100; 24MP
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het leven zit vol keuzes. D7000 / D7100 of Nieuwe lens

Berichtdoor Niels » vr mei 16 2014 10:15 pm

shutterhappy schreef:Ben nog eens na de winkel geweest waar ik meestal koop en die kunnen niet leveren voor september, dus als ik voor de lens ga zal ik deze bij één van de bekende internet zaken gaan bestellen.


Hou Mediamarkt maar in de gaten over een week of 2..... :D
Met een beetje mazzel krijg je ook "vakantiekorting" op jou lens.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten