Nieuwe body
- Etienne2
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nieuwe body
Beste Nikonians
Ik heb een vraag, en deze luid als volgt.
Ik werk met een D300 en een 500mm F4
Ik zou willen uikijken naar een nieuwe body, of zou het beter zijn van te wachten tot het einde van het jaar?
Ik houd me vooral bezig met natuurfotografie, wat zou een stap vooruit zijn na de D300mvg.
Ik heb een vraag, en deze luid als volgt.
Ik werk met een D300 en een 500mm F4
Ik zou willen uikijken naar een nieuwe body, of zou het beter zijn van te wachten tot het einde van het jaar?
Ik houd me vooral bezig met natuurfotografie, wat zou een stap vooruit zijn na de D300mvg.
http://www.fotografie-etienne.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Re: Nieuwe body
Vanwaar de vraag "wachten tot het eind van het jaar"?
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik zou eens kijken voor een D800. Leuke camera voor jouw toepassing denk ik. Kan je nog flink croppen ook indien nodig.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Vraag is dus of je moet wachten op een echte opvolger van de D300.
Er zit wel een D9300 aan te komen die misschien daar voor door kan gaan.
Naast de D800 kun je ook naar de D7100 kijken.
Een duidelijke verbetering t.o.v. de D300 bij hoge ISO, in dynamisch bereik en in crop mogelijkheden. Wel is de D7100 minder robust en is zijn buffer sneller vol.
Dat laatste is alleen van belang als je regelmatig series van meer dan 6 foto's schiet.
Vraag is vooral wat je nu mist met de D300.
Wachten op de nieuwste camera duurt oneindig lang.....
Ik ben blij dat ik de stap gemaakt heb. Sinds de aanschaf van de D7100 ligt de D300 werkloos in de kast en de D7100 wordt ook ingezet om vogeltjes te fotograferen.
Er zit wel een D9300 aan te komen die misschien daar voor door kan gaan.
Naast de D800 kun je ook naar de D7100 kijken.
Een duidelijke verbetering t.o.v. de D300 bij hoge ISO, in dynamisch bereik en in crop mogelijkheden. Wel is de D7100 minder robust en is zijn buffer sneller vol.
Dat laatste is alleen van belang als je regelmatig series van meer dan 6 foto's schiet.
Vraag is vooral wat je nu mist met de D300.
Wachten op de nieuwste camera duurt oneindig lang.....
Ik ben blij dat ik de stap gemaakt heb. Sinds de aanschaf van de D7100 ligt de D300 werkloos in de kast en de D7100 wordt ook ingezet om vogeltjes te fotograferen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Deze vraag is niet te beantwoorden zonder aan te geven wat je budget is
Het is de vraag, ga ik over op fullframe of past DX meer in mijn portemonnee
Als dat laatste het geval is denk dan aan de D7100.
Voor natuurfotografie heb je lichtsterke teleglas nodig.
Even een rekensom.
Ik heb een 70-200mm. 2.8 lens en een 1,4 converter.
Met een DX heb je een cropfactor van 1,5.
De D7100 kan daar, door een deel van de sensor niet te gebruiken 1,9 van maken.
Zo kom ik met het verlies aan licht door de converter op een telelens met f4 ruim boven de 400mm.
Boven de 400 mm.ga ik niet vanwege de terugval van kwaliteit.
En je krijgt er een camera mee die qua beeldscherpte n ruis een hele stap beter is.
Ik zou er geen opvolger van de D300 voor willen.
Alle instellingen zijn vlot te benaderen.
Het is de vraag, ga ik over op fullframe of past DX meer in mijn portemonnee
Als dat laatste het geval is denk dan aan de D7100.
Voor natuurfotografie heb je lichtsterke teleglas nodig.
Even een rekensom.
Ik heb een 70-200mm. 2.8 lens en een 1,4 converter.
Met een DX heb je een cropfactor van 1,5.
De D7100 kan daar, door een deel van de sensor niet te gebruiken 1,9 van maken.
Zo kom ik met het verlies aan licht door de converter op een telelens met f4 ruim boven de 400mm.
Boven de 400 mm.ga ik niet vanwege de terugval van kwaliteit.
En je krijgt er een camera mee die qua beeldscherpte n ruis een hele stap beter is.
Ik zou er geen opvolger van de D300 voor willen.
Alle instellingen zijn vlot te benaderen.
- Etienne2
- Forumlid
- Contacteer:
Beste
Voor te antwoorden op enkele argumenten het volgende:
Budget, daar heb ik enige ruimte.
Wat ik voornaam vind is: weinig of geen ruis, snelheid, pixels, bediening op de body, zoals nu bij de D300.
Het vervangen van de D300 heeft geen hoge prioriteit, doch tijdig pro en contra's afwegen, maar vooral de meningen van gebruikers met andere body's vind ik zeer belangrijk.
Aan een D800 zoals hoger reeds aangehaald, heb ik ook al eens gedacht, maar verlies je de cropfactor, je hebt meer pixels,
Enz......
Het wordt toch een hele studieronde, maar wel een leuke.
Graag nog meer pro's en contra's
Mvg.
Voor te antwoorden op enkele argumenten het volgende:
Budget, daar heb ik enige ruimte.
Wat ik voornaam vind is: weinig of geen ruis, snelheid, pixels, bediening op de body, zoals nu bij de D300.
Het vervangen van de D300 heeft geen hoge prioriteit, doch tijdig pro en contra's afwegen, maar vooral de meningen van gebruikers met andere body's vind ik zeer belangrijk.
Aan een D800 zoals hoger reeds aangehaald, heb ik ook al eens gedacht, maar verlies je de cropfactor, je hebt meer pixels,
Enz......
Het wordt toch een hele studieronde, maar wel een leuke.
Graag nog meer pro's en contra's
Mvg.
-
- Forumlid
Nee hoor.Etienne2 schreef:Aan een D800 zoals hoger reeds aangehaald, heb ik ook al eens gedacht, maar verlies je de cropfactor...
Je hebt in de D800(E) 4 mogelijkheden voor beeldveld formaten, waaronder een voor het DX formaat.
Buiten de camera heb je in de nabewerking uiteraard oneindig crop mogelijkheden.
- Etienne2
- Forumlid
- Contacteer:
Het is misschien eens een goed idee om een D800 op mijn lens te plaatsen, en eens wat te testen.
Mvg.
Mvg.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Download: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
en zet de door jouw gewenste camera's naast elkaar. Kijk dan naar de verschillen met wat voor jouw van belang is.
en zet de door jouw gewenste camera's naast elkaar. Kijk dan naar de verschillen met wat voor jouw van belang is.
- Guusst
- Clublid
Hoi,
Ben zelf geen natuurfotograaf, maar doe landschappen, stadswandelingen en portretten. Ik ben in het bezit van een D800 en ben heel erg tevreden. als ik de diverse reviews en mede-fotografen mag geloven, dan moet de camera ook uitermate goed in te zetten zijn voor natuurfotografie en dan m.n. met de big-boy tele-objectieven.
Door de grote hoeveelheid pixels kun je meer dan normaal croppen en toch nog een perfecte kwaliteit overhouden; ik betrap mezelf er wel eens op dat ik bij het nemen van een foto de compositie een beetje uit het oog verlies....deze kan ik later in de nabewerking wel weer goed krijgen...door te croppen...
Overstap van D300 naar D800 is relatief eenvoudig....meeste knoppen zitten op dezelfde paats...er zijn alleen meer knoppen, maar ook veel meer mogelijkheden; camera is overigens gebouwd als een tank..... Enige compromis is de snelheid; door de grote hoeveelheid pixels zul je niet veel sneller komen als 4bps, met de batterijgrip 4-5bps.
Veel succes met je keuze
Groet,
Guss
Ben zelf geen natuurfotograaf, maar doe landschappen, stadswandelingen en portretten. Ik ben in het bezit van een D800 en ben heel erg tevreden. als ik de diverse reviews en mede-fotografen mag geloven, dan moet de camera ook uitermate goed in te zetten zijn voor natuurfotografie en dan m.n. met de big-boy tele-objectieven.
Door de grote hoeveelheid pixels kun je meer dan normaal croppen en toch nog een perfecte kwaliteit overhouden; ik betrap mezelf er wel eens op dat ik bij het nemen van een foto de compositie een beetje uit het oog verlies....deze kan ik later in de nabewerking wel weer goed krijgen...door te croppen...
Overstap van D300 naar D800 is relatief eenvoudig....meeste knoppen zitten op dezelfde paats...er zijn alleen meer knoppen, maar ook veel meer mogelijkheden; camera is overigens gebouwd als een tank..... Enige compromis is de snelheid; door de grote hoeveelheid pixels zul je niet veel sneller komen als 4bps, met de batterijgrip 4-5bps.
Veel succes met je keuze
Groet,
Guss

Greetinx,
G u u s
Mannen blijven kinderen; het speelgoed wordt alleen steeds duurder....:-)
G u u s
Mannen blijven kinderen; het speelgoed wordt alleen steeds duurder....:-)
- jacobus
- Forumlid
Ik kom van een D300S, die is naar mijn dochter gegaan, ben over gegaan naar een D7100. Ben net terug van een vakantie van Madrid naar Lissabon. Je mag wel eens enthousiast zijn maar wat deze camera heeft gepresteerd heeft is werkelijk ongelofelijk. Elke foto is een wonderschoon mooi plaatje. Zowel bij donker weer als bij fel zonlicht. De schaduw partijen zijn goed doorgelicht terwijl de heldere partijen niet zijn overbelicht. Moet er wel bij zeggen dat de keus mede is gemaakt door de DX lenzen die al in mijn bezit waren.
Gisteren de 55-300 mm gekocht na aanleiding van de testen van Hans en ook deze lens presteert boven verwachting.
Jacobus
Gisteren de 55-300 mm gekocht na aanleiding van de testen van Hans en ook deze lens presteert boven verwachting.
Jacobus
Sony RX100 Mark4
-
- Forumlid
- Contacteer:
Feli met je D7100.
Ben er ook erg gelukkig mee.
Zou willen dat het scherm van mijn pc zo goed was als het scherm op de camera.
Wel moet je opletten dat je scherpstelling goed ligt.
Bij deze scherpte van beelden is het eerder storend als de scherpte op het verkeerde punt ligt.
Ben er ook erg gelukkig mee.
Zou willen dat het scherm van mijn pc zo goed was als het scherm op de camera.
Wel moet je opletten dat je scherpstelling goed ligt.
Bij deze scherpte van beelden is het eerder storend als de scherpte op het verkeerde punt ligt.
-
- Forumlid
Ben onlangs van een D300 en D300S overgegaan op een D610 (ik vond de D800 buiten mijn budget liggen)
Dat bevalt zeer, ook op de D610 kun je in camera croppen naar DX , maar waarom zou je dat doen ? Kan ook in de nabewerking, want dat is Het grote verschil voor mij (afgezien van de scherptediepte) Bij de D300 croppen gaat wel maar niet teveel bij de D610 gaat dat natuurlijk heel goed.
Veel wijsheid bij de keuze
Dat bevalt zeer, ook op de D610 kun je in camera croppen naar DX , maar waarom zou je dat doen ? Kan ook in de nabewerking, want dat is Het grote verschil voor mij (afgezien van de scherptediepte) Bij de D300 croppen gaat wel maar niet teveel bij de D610 gaat dat natuurlijk heel goed.
Veel wijsheid bij de keuze
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
- Etienne2
- Forumlid
- Contacteer:
Ik ben blij dat er zoveel verschillende enthousiaste fotografen reageren en dit met verschillende body's.