bloemenfoto's met 'wow-factor'?

Plaats reactie
hansD90
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

bloemenfoto's met 'wow-factor'?

Bericht door hansD90 » za mei 24 2014 8:42 pm

Ik ben aan het proberen foto's van bloemen te maken, die fototechnisch goed zijn en mooi/aangenaam/spannend om naar te kijken. Dus meer dan een correcte afbeelding van een bloem. Een bloem met 'wow'-factor, zogezegd.
Wat vind je meer of minder gelukt, en waarom?
(Graag commentaar zoals in de vroegere rubriek 'beoordelingen'.)

Photobucket geeft geen exif gegg door, alles gemaakt met D7000 en 105mm Nikkor, daglicht, om clippen te voorkomen en de schaduwen lekker donker te maken krap belicht (-/- 0,3 of -/- 0,7 EV) in NX2 levels/curves, scherpte en uitsnede aangepast.

1. gebroken hartje

Afbeelding

2. boerenhortensia

Afbeelding

3. artichok

Afbeelding

4. ?

Afbeelding

5. gele lis

Afbeelding
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55

Ralph
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: bloemenfoto's met 'wow-factor'?

Bericht door Ralph » za mei 24 2014 10:49 pm

Zal eens proberen te reageren op je foto's.

Foto #4 en #5 vind ik het beste gelukt, goede compo en goed scherp.

De gebroken hartjes vind ik persoonlijk een beetje rommelig, probeer er eens 1 los te pakken bv op deze manier:
Afbeelding

Boerenhortensia kan ook wel wat spannender, duik eens helemaal tussen de bloesem en pak 1 bloempje scherp, zoiets:
Afbeelding

Artichok vind ik te hard licht hebben en een beetje rommelig.

(Als ik mijn voorbeeldfoto's weg moet halen moet je het ff zeggen :wink: )

hansD90
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: bloemenfoto's met 'wow-factor'?

Bericht door hansD90 » zo mei 25 2014 4:37 pm

@Dutchy: dank voor je reactie en graag foto's ter vergelijking.

Leuk om de verschillen te zien. Ik vind 1 zo'n gebroken hartje niet erg interessant, ben te snel 'klaar met kijken'. Mijn idee met de gebroken hartjes was om het oog van de kijker heen-en-weer te leiden, door wat onscherpte in de voorgrond en de achtergrond te houden, onscherp blad erboven en eronder. Heeft dus niet gewerkt, ga ik nog s mee stoeien.

Die boerenhortensia zo ver reduceren als in jouw voorbeeld gaat mij te ver, wordt bijna onherkenbaar, haast abstract. Maar ik kan zien wat er niet zo spannend ais aan mijn plaat. Ga ik ook nog s verder mee spelen, hij staat naast ons huis. :)

Die artichok is een uitdaging: grote woeste planten, heb ik al tientallen foto's van gemaakt. Tot nu toe was ik over deze het meest tevreden. Ik hou erg van kleurenfoto's die vrijwel monochroom zijn. En dan net een beetje contrasterend rood. 's Kijken of ik die simpeler kan krijgen.
Nikon D7000 / 12-24 / 17-55 / 60 / 105 / 28-300
Fuji X100S / X-T1 / 16-55

Plaats reactie

Terug naar “Bloemen en planten”