levensduur D40X
levensduur D40X
Zou iemand aan kunnen geven hoeveel kliks een body gemiddeld meegaat ? Ik zelf heb een D40X en ik weet dat ik die natuurlijk niet moet vergelijken met bijvoorbeeld een D2X.
gr,
Patrick
gr,
Patrick
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
kan nog wel even
Tussen de 100.000 en de 150.000 kliks.
Dus je kan nog een tijdje vooruit
Groetjes George
Dus je kan nog een tijdje vooruit

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: kan nog wel even
Bijna net als bij een auto, na 100.000 kliks een service beurt en na 3 servicebeurten een nieuwe sluiter. 100.000 haal je door 3 jaar lang elke dag 92 opnamen te maken.George Fennes schreef:Tussen de 100.000 en de 150.000 kliks. Groetjes George
De service beurt, nieuwe sluiter, zal bij een D40 eigenlijk te duur zijn. Als je veel service beurten nodig hebt is een D2 of D3 handiger en goedkoper.
Ik heb mijn D40X nu 3 maanden en er staan net meer dan 3000 kliks op. Dat is dus ca 1000 kliks per maand. Als ik dan pas bij 100000 kliks een service beurt laat uitvoeren, dan betekent dat dit pas in het 8e jaar gaat gebeuren. Is het verstandig om dit eerder te laten uitvoeren of is dat eigenlijk niet nodig ?
gr,
Patrick
gr,
Patrick
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
het is niks
Patrick als de camera nog goed presteerd, waarom zou je dan kosten maken.
Een sensorcleaning zie ik niet als een servicebeurt.
Als je naar Beverwijk gaat voor een cleaningsbeurt en je vraagt aan die jongens daar om even naar de rest van de body te kijken of die nog goed functioneert zullen ze dat echt wel doen en kost het weinig.
Waar Hans op doelt is het vervangen van onderdelen.
Maar ik kan jou op een briefje geven dat je echt niet 8 jaar doet met je D40 en dat geld trouwens ook voor de andere camera's.
Tegenwoordig is een digitale camera een wegwerpartikel.
Er worden steeds weer nieuwe technieken toegepast die het beeld verbeteren.
Bij analogen camera's was dit iets heel anders, het principe bleef gelijk het enige dat echt evolueerde was de film.
Daarom zijn er nu nog camera's die 30 of meer jaar oud zijn en nog perfect werken en perfecte plaatjes afleveren.
Maar digitale techniek gaat steeds verder en wat nu nieuw is, is morgen veroudert.
Dus helaas over een paar jaar zal mijn D80 ook hopeloos veroudert zijn en zal ik me zelf afvragen: hoe heb ik ooit uit zo'n wrak nog plaatjes kunnen krijgen
Groetjes George
Een sensorcleaning zie ik niet als een servicebeurt.
Als je naar Beverwijk gaat voor een cleaningsbeurt en je vraagt aan die jongens daar om even naar de rest van de body te kijken of die nog goed functioneert zullen ze dat echt wel doen en kost het weinig.
Waar Hans op doelt is het vervangen van onderdelen.
Maar ik kan jou op een briefje geven dat je echt niet 8 jaar doet met je D40 en dat geld trouwens ook voor de andere camera's.
Tegenwoordig is een digitale camera een wegwerpartikel.
Er worden steeds weer nieuwe technieken toegepast die het beeld verbeteren.
Bij analogen camera's was dit iets heel anders, het principe bleef gelijk het enige dat echt evolueerde was de film.
Daarom zijn er nu nog camera's die 30 of meer jaar oud zijn en nog perfect werken en perfecte plaatjes afleveren.
Maar digitale techniek gaat steeds verder en wat nu nieuw is, is morgen veroudert.
Dus helaas over een paar jaar zal mijn D80 ook hopeloos veroudert zijn en zal ik me zelf afvragen: hoe heb ik ooit uit zo'n wrak nog plaatjes kunnen krijgen

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: het is niks
Dat is nou net de kunst !George Fennes schreef:Dus helaas over een paar jaar zal mijn D80 ook hopeloos veroudert zijn en zal ik me zelf afvragen: hoe heb ik ooit uit zo'n wrak nog plaatjes kunnen krijgen![]()
Groetjes George