Verscherpen, in de camera of achteraf?
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Verscherpen, in de camera of achteraf?
In het menu van onze DSLR's heb je de keuze om de verscherping in te stellen. Bij mij staat dat eigenlijk standaard op de stand Normal, maar soms zie ik bij foto's (EXIF) ook andere instellingen.
Verscherpen doe ik eigenlijk altijd achteraf in Photoshop. Hoe is dat bij jullie? Wat is bijv. het voordeel van verscherpen vooraf?
Verscherpen doe ik eigenlijk altijd achteraf in Photoshop. Hoe is dat bij jullie? Wat is bijv. het voordeel van verscherpen vooraf?
Laatst gewijzigd door Riemke op vr okt 26 2007 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ook ik schiet in RAW dus doe verscherpen in PS CS3 met de smart sharpen fucntie. Zelfs als ik in JPG schiet zet ik het verscherpen in de cam op 0. en doe dat achteraf.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Frans
- Clublid
- Berichten: 131
- Lid geworden op: do jul 28 2005 8:15 pm
- Locatie: Echt
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb een tijdje geleden ook eens lopen googlelen naar dit onderwerp
en kwam in een of ander forum ( ik weet helaas niet meer welk ) dit stukje tegen.
NEVER turn in-camera sharpening off. That is part of the problem with your soft images.
Eric Hyman (of Bibble) and I explained this on another forum a few months ago.
The in-camera sharpening-regardless of brand-is essential to your image capture.
All digital SLR cameras (not just Nikon) today have what is called an Optical Low Pass Filter; this filter sits on the sensor. It is designed to reduce moire patterns (curved lines that appear that are caused by intersecting near perpendicular straight lines).
These filters slightly soften the image. The in-camera sharpening is designed to counter that softening during the raw processing. So if you have a JPEG, keep it on. If you have a RAW file-keep it on too.
The settings you use are up to you, but since you shoot RAW, you can change them later; the advantage of having it on is:
a) your images will be sharp even when RAW out of the camera. b) you will save time as you won't have to turn on in-camera sharpening or change as many settings later when you convert or print the image
Now as far as sharpening with Unsharp Mask (USM) or High-Pass (my personal favorite since it sharpens Luminance (lightness) rather than color, should be done last, before JPEG conversion, after any resizing and before any printing.
But please do not confuse In-Camera Sharpening (Base Adjustments in Capture NX; in camera setting for the actual camera model) with sharpening for output.
These are 2 completely separate processes.
In-Camera sharpening should be done and should be first.
Output sharpening should be done last.
Personally I use lower In-Camera sharpening for portraits, higher for more detailed or high contrast subjects (unless I want to reduce contrast).
I hope this clarifies this misinformation on the Internet.
Zelf heb ik de verscherping in de camera op auto staan.
Als blijkt dat dit achteraf te weinig is dan verscherp ik nog in Capture NX met USM, is inderdaad m.i. vaak afhankelijk van de lens. En de laatste tijd ben ik wat aan het stoeien met high pass in NX
Groeten Frans
en kwam in een of ander forum ( ik weet helaas niet meer welk ) dit stukje tegen.
NEVER turn in-camera sharpening off. That is part of the problem with your soft images.
Eric Hyman (of Bibble) and I explained this on another forum a few months ago.
The in-camera sharpening-regardless of brand-is essential to your image capture.
All digital SLR cameras (not just Nikon) today have what is called an Optical Low Pass Filter; this filter sits on the sensor. It is designed to reduce moire patterns (curved lines that appear that are caused by intersecting near perpendicular straight lines).
These filters slightly soften the image. The in-camera sharpening is designed to counter that softening during the raw processing. So if you have a JPEG, keep it on. If you have a RAW file-keep it on too.
The settings you use are up to you, but since you shoot RAW, you can change them later; the advantage of having it on is:
a) your images will be sharp even when RAW out of the camera. b) you will save time as you won't have to turn on in-camera sharpening or change as many settings later when you convert or print the image
Now as far as sharpening with Unsharp Mask (USM) or High-Pass (my personal favorite since it sharpens Luminance (lightness) rather than color, should be done last, before JPEG conversion, after any resizing and before any printing.
But please do not confuse In-Camera Sharpening (Base Adjustments in Capture NX; in camera setting for the actual camera model) with sharpening for output.
These are 2 completely separate processes.
In-Camera sharpening should be done and should be first.
Output sharpening should be done last.
Personally I use lower In-Camera sharpening for portraits, higher for more detailed or high contrast subjects (unless I want to reduce contrast).
I hope this clarifies this misinformation on the Internet.
Zelf heb ik de verscherping in de camera op auto staan.
Als blijkt dat dit achteraf te weinig is dan verscherp ik nog in Capture NX met USM, is inderdaad m.i. vaak afhankelijk van de lens. En de laatste tijd ben ik wat aan het stoeien met high pass in NX
Groeten Frans
-
- Forumlid
- Berichten: 6933
- Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Leuke informatie Frans!
Maar ik begrijp de argumentatie niet helemaal:
Als je in RAW/NEF werkt, dan zijn volgens het citaat de voordelen:
a) your images will be sharp even when RAW out of the camera.
b) you will save time as you won't have to turn on in-camera sharpening or change as many settings later when you convert or print the image
dus,
a) ze komen als RAW al scherp uit de camera, dus alleen een voordeel als je niet nabewerkt
b) je spaart tijd.
Beiden vind ik niet sterk. (ik heb het niet over JPEG)
Wat wel interessant is:
These are 2 completely separate processes.
In-Camera sharpening should be done and should be first.
Output sharpening should be done last.
Dit roept vragen op:
1) Maar wat zijn die verschillen dan?
2) Is in-camera verscherping dus niet meer te wijzigen/terug te draaien in de nabewerking met RAW/NEF?
Maar ik begrijp de argumentatie niet helemaal:
Als je in RAW/NEF werkt, dan zijn volgens het citaat de voordelen:
a) your images will be sharp even when RAW out of the camera.
b) you will save time as you won't have to turn on in-camera sharpening or change as many settings later when you convert or print the image
dus,
a) ze komen als RAW al scherp uit de camera, dus alleen een voordeel als je niet nabewerkt
b) je spaart tijd.
Beiden vind ik niet sterk. (ik heb het niet over JPEG)
Wat wel interessant is:
These are 2 completely separate processes.
In-Camera sharpening should be done and should be first.
Output sharpening should be done last.
Dit roept vragen op:
1) Maar wat zijn die verschillen dan?
2) Is in-camera verscherping dus niet meer te wijzigen/terug te draaien in de nabewerking met RAW/NEF?
- Jur
- Forumlid
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: di aug 22 2006 12:05 pm
- Locatie: Haren Gn
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik werk uitsluitend in RAW en heb de in-camera verscherping op normal of iets hoger staan. Dit stelt mij in staat om tussentijds een behoorlijke indruk te krijgen van de scherpte van de gemaakte opname.
Bij het bewerken in NX is mijn eerste actie altijd de verscherping op "geen" te zetten. USM of High-pass zijn uiteindelijk de laatste bewerkingen van mijn NEF's.
Bij het bewerken in NX is mijn eerste actie altijd de verscherping op "geen" te zetten. USM of High-pass zijn uiteindelijk de laatste bewerkingen van mijn NEF's.
Jur
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Of verscherpen nodig is hangt mede af van de gebruikte camera en objectief. Met een D40 kitobjectief en JPG, zet het dan maar aan. Met een f2,0 AFS 200mm in RAW, zet het dan maar uit.
Lees het arikel van Karel Giessen hier over in het laatste clubblad.
Verscherpen hoort het laatste bewerkingsproces te zijn. En als je printer en of drukker ook weer verscherpt !!!
Op het forum alhier zie je veel roetrandjes voorbij komen.
Lees het arikel van Karel Giessen hier over in het laatste clubblad.
Verscherpen hoort het laatste bewerkingsproces te zijn. En als je printer en of drukker ook weer verscherpt !!!
Op het forum alhier zie je veel roetrandjes voorbij komen.
-
- Forumlid
- Berichten: 6933
- Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Met alle waardering voor de reacties van Jur, Dennis en Hans, het Engelse citaat geeft aan dat verscherping in de camera en verscherping in de nabewerking twee volkomen verschillende acties zijn die beiden na elkaar plaats moeten vinden:
These are 2 completely separate processes.
In-Camera sharpening should be done and should be first.
Output sharpening should be done last.
Het gaat er dus niet om of verscherpen NODIG is, maar om de vraag of het twee verschillende bewerkingen betreft.
Zelf dacht ik tot nu toe dat verscherpen in de camera kan (uiteraard als je dat wilt) , maar dat verscherpen naderhand beter is en dat je dus beter NIET in de camera kunt verscherpen.
These are 2 completely separate processes.
In-Camera sharpening should be done and should be first.
Output sharpening should be done last.
Het gaat er dus niet om of verscherpen NODIG is, maar om de vraag of het twee verschillende bewerkingen betreft.
Zelf dacht ik tot nu toe dat verscherpen in de camera kan (uiteraard als je dat wilt) , maar dat verscherpen naderhand beter is en dat je dus beter NIET in de camera kunt verscherpen.
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Soms vraag ik me af...
Op welk punt is het neutraal vanuit de camera?
Is dat op 0,0 of is dat misschien wel op een ander punt.
Misschien verscherpt ie op 0,0 al een beetje en misschien verzacht ie op dat punt wel. In hoeverre is de software bepalend voor de échte scherpte.
Wat me opvalt is dat bij consumentgerichte camera's de 0,0 verscherping al meer scherpte oplevert dan bij bijvoorbeeld een D2X.
Op welk punt is het neutraal vanuit de camera?
Is dat op 0,0 of is dat misschien wel op een ander punt.
Misschien verscherpt ie op 0,0 al een beetje en misschien verzacht ie op dat punt wel. In hoeverre is de software bepalend voor de échte scherpte.
Wat me opvalt is dat bij consumentgerichte camera's de 0,0 verscherping al meer scherpte oplevert dan bij bijvoorbeeld een D2X.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie