Welke monitorinstelling?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
erikcreugers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Welke monitorinstelling?

Bericht door erikcreugers » ma jun 02 2014 8:06 pm

Ik ben in het bezit van een iiyama Prolite X2275HDS monitor. Deze monitor is full HD. Ik heb deze monitor gekocht vanwege deze aanprijzing op internet: Met haar 3000(!):1 statisch contrast is de X2775HDS uw ideale partner voor al alles waarbij kleur en detail belangrijk zijn zoals o.a. film, fotografie en (web)design. Nu wil ik mijn monitor voor eens en voor altijd goed instellen, en stuit hierbij op het volgende probleem: Op welke stand kan ik mijn monitor het beste zetten? Ik heb de keus uit de volgende "smaken"
  • sRGB
    warm
    normal
    cool
    user
Bovenstaande opties kan ik kiezen bij de optie kleurtemperatuur. Nu weet ik dat sRGB gelijk staat aan D65, maar in deze stand kan ik geen helderheid en contrast meer regelen. Momenteel heb ik de monitor op sRGB ingesteld, althans in de optie kleurtemperatuur. Hierbij zijn alle overige instelopties wel uitgeschakeld (fabrieksmatig). Iemand nog een handreiking? Of is dit voldoende?
Overigens heb ik voor mijn monitor een PCHood gekocht, een universele kap voor de monitor die alle licht van buiten weghoudt. Daarnaast is de monitor gekalibeert met een Datacolor Spyder 4 Express.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke monitorinstelling?

Bericht door ATOR » ma jun 02 2014 8:26 pm

sRGB staat helemaal los van de kleurtemperatuur.

Ik ken je monitor niet maar ik denk dat je hem op de stand 'user' moet zetten, iig een stand waarbij je het contrast, de helderheid en de witbalans (bv. met r,g,b sliders) zelf in kunt stellen. Daarna ga je kalibreren en de kalibratiesoftware zal je dan vertellen hoe je het contrast (meestal maximaal), de helderheid en de witbalans handmatig op je monitor in moet stellen om daarna een profiel voor je monitor te maken.

Dit zijn standaard waarden:
witbalans 6500K
helderheid 120cd/m2

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”