Verkoop foto
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Verkoop foto
Beste allemaal,
Even wat advies gevraagd. Ik fotografeer al 2 jaar veel hockeywedstrijden van mijn zoon en stel de foto's na de wedstrijd ter beschikking aan de kinderen en ouders via internet (bewerkt en verkleind). Af en toe wordt ik tijdens de wedstrijd ook benaderd door ouders van de tegenstander en dan stuur ik hun ook een linkje naar de foto's.
Vandaag kreeg ik een e-mail van een uitgever. Deze brengt een gratis krant uit die regionaal verspreid wordt en ze willen een artikel publiceren over een hockeyclub waar mijn zoon enkele maanden geleden tegen gespeeld heeft en ik de foto's aan gestuurd heb.
Deze uitgever vraagt keurig naar het orginele bestand van één van mijn foto's om bij het artikel te plaatsen met naamsvermelding.
Nu heb ik erg veel plezier in het maken van de foto's maar heb ook wel zoiets van misschien kan ik er geld voor vragen. Zit zelf te denken aan € 50,-- maar ben benieuwd of er mensen zijn die hier vaker mee te maken hebben en/of ervaring mee hebben.
Graag jullie reacties!
Even wat advies gevraagd. Ik fotografeer al 2 jaar veel hockeywedstrijden van mijn zoon en stel de foto's na de wedstrijd ter beschikking aan de kinderen en ouders via internet (bewerkt en verkleind). Af en toe wordt ik tijdens de wedstrijd ook benaderd door ouders van de tegenstander en dan stuur ik hun ook een linkje naar de foto's.
Vandaag kreeg ik een e-mail van een uitgever. Deze brengt een gratis krant uit die regionaal verspreid wordt en ze willen een artikel publiceren over een hockeyclub waar mijn zoon enkele maanden geleden tegen gespeeld heeft en ik de foto's aan gestuurd heb.
Deze uitgever vraagt keurig naar het orginele bestand van één van mijn foto's om bij het artikel te plaatsen met naamsvermelding.
Nu heb ik erg veel plezier in het maken van de foto's maar heb ook wel zoiets van misschien kan ik er geld voor vragen. Zit zelf te denken aan € 50,-- maar ben benieuwd of er mensen zijn die hier vaker mee te maken hebben en/of ervaring mee hebben.
Graag jullie reacties!
Groet,
Michel.
Michel.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Verkoop foto
Lijkt me op zich een aardige prijs, zeker als het om een gratis krant gaat en er dus geen woekerwinsten mee nagejaagd worden. Je kan het altijd voorstellen, even kijken hoe ze reageren.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bij regionale edities van het AD is het standaard tarief inmiddels 40 euro per gebruikte foto. Mits geen voorpagina...
Voor een gratis krant op een hoger bedrag gaan zitten is wellicht wat aan de hoge kant. Aan de andere kant halen ze genoeg inkomsten uit advertenties dat geld meestal het probleem niet is. Maar je kunt het altijd proberen, als het te hoog is zullen ze waarschijnlijk zelf met een voorstel komen. Als ze akkoord gaan is iedereen blij
Voor een gratis krant op een hoger bedrag gaan zitten is wellicht wat aan de hoge kant. Aan de andere kant halen ze genoeg inkomsten uit advertenties dat geld meestal het probleem niet is. Maar je kunt het altijd proberen, als het te hoog is zullen ze waarschijnlijk zelf met een voorstel komen. Als ze akkoord gaan is iedereen blij

Fin.
-
- Forumlid
Bedankt voor jullie reacties.
Heb € 50,-- gevraagd, nu even afwachten op de reactie!
Ik hou jullie op de hoogte.
Heb € 50,-- gevraagd, nu even afwachten op de reactie!
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Michel.
Michel.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Genoeg inkomsten uit advertenties?... nou dat valt vies tegen kan ik je melden. Pagina's staan misschien wel vol, maar vaak is een deel hiervan zogenaamde "stoppers" welke gratis zijn......als er gaten over zijn op een pagina wordt er vaak een advertentie van een goed doel geplaatst of advertenties van klanten. Je kan niet een half lege pagina drukken natuurlijk. Bedrijven investeren hier steeds minder in omdat couranten nu eenmaal minder gelezen worden en sommige doelgroepen er niet meer mee bereikt worden.djunclesam schreef:Aan de andere kant halen ze genoeg inkomsten uit advertenties dat geld meestal het probleem niet is.
Couranten en bladen hebben het erg moeilijk en je ziet k dat er steeds meer verdwijnen.
Wij geven 3 x per week een betaalde courant uit maar deze staat zwaar onder druk door het teruglopende abonnees waardoor de kosten steeds hoger worden. Door bezuinigingen op personeel en productie kosten kan het nog aangeboden worden. Maar verdienen doen we er eigenlijk niet meer mee.
- pietje-nukem
- Forumlid
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik was ook al benieuwd hoe dit is afgelopen.
50 euro zou een mooie prijs zijn want, zoals eerder gemeld, inmiddels boven de marktprijs van de grotere dagbladen. Helaas

50 euro zou een mooie prijs zijn want, zoals eerder gemeld, inmiddels boven de marktprijs van de grotere dagbladen. Helaas

Fin.
Ik ben ook erg benieuwd hoe dit afloopt, doe regelmatig hetzelfde als Olliepippie alleen met een andere sport.
- schilder
- Clublid
ik doe dit ook en geef alles door via flickr kunnen ze deze downloden .
ik vraag er geen geld voor maar betaal geen entree of voor eten drinken ter plaatse dit word meestal goed verzorgd.
ook wil ik geen boekhouding bijhouden voor de belasting als men vaker verkoopt komt deze ook aan de deur kijken om mee te delen.
om alles duidelijk te houden ik kom als ik zin heb, ben amateur.
sommige gebruiken de foto's commercieel op site's .
waardering of misbuik ????
wel een probleem is als er proffesionele fotografen staan wat dan?
ik vraag er geen geld voor maar betaal geen entree of voor eten drinken ter plaatse dit word meestal goed verzorgd.
ook wil ik geen boekhouding bijhouden voor de belasting als men vaker verkoopt komt deze ook aan de deur kijken om mee te delen.
om alles duidelijk te houden ik kom als ik zin heb, ben amateur.
sommige gebruiken de foto's commercieel op site's .
waardering of misbuik ????
wel een probleem is als er proffesionele fotografen staan wat dan?
Een oude D serie en wat glas
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
https://www.flickr.com/photos/182822529@N06/
- pietje-nukem
- Forumlid
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik denk dat TS in de Ivoorkust aan het genieten is van zijn klus, groot gelijk 

Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
-
- Forumlid
Net terug uit Ivoorkust.....
Niet van de opbrengst van deze klus want die was nihil
De uitgever wilde geen vergoeding betalen. Heb met hem afgesproken dat ik een 'bewijsexemplaar' van de krant ontvang en dat ze deze foto alleen voor deze publicatie gratis mogen gebruiken.
Tsja het had zo mooi kunnen zijn; een wending in mijn loopbaan met gouden bergen
Dan blijft het maar hobby maar wel een hele leuke!!

Niet van de opbrengst van deze klus want die was nihil

De uitgever wilde geen vergoeding betalen. Heb met hem afgesproken dat ik een 'bewijsexemplaar' van de krant ontvang en dat ze deze foto alleen voor deze publicatie gratis mogen gebruiken.
Tsja het had zo mooi kunnen zijn; een wending in mijn loopbaan met gouden bergen

Dan blijft het maar hobby maar wel een hele leuke!!
Groet,
Michel.
Michel.
- pietje-nukem
- Forumlid
Geen vergoeding, geen foto!
Je moet toch op vakantie kunnen
Je moet toch op vakantie kunnen

Nou, van mij ook de groeten