Wat is dit?
- sanderpeters
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat is dit?
Heeft iemand een idee wat dit is? Kan dit schimmel zijn? Het lijkt echter meer op krasjes, maar hoe zou je krasjes moeten krijgen aan de binnenkant van je objectief? Het objectief (24-70) is nog geen 3 maanden oud en ik ben er erg zuinig op. Ik heb te horen gekregen dat het niet onder garantie zal worden gerepareerd, omdat het hier niet om een fabricagefout zou gaan. Wat kan ik hieraan doen? Als ik het objectief ter reparatie aanbied zal het vermoedelijk een dure reparatie worden.

D850, D800, SB-600
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Nikkors: 24-70 f/2.8, 50mm f/1.4G, 105mm f/2.8G VR micro, 70-200 f/2.8, Tamron 15-30 f/2.8
Re: Wat is dit?
Schimmel? Zo snel, hier in Nederland?
Of ben je wellicht in de tropen (of anderszins vochtige omgeving) geweest met je objectief?
Ook de vorm is wel apart, lijkt me geen schimmel, eerder een soort aanslag die precies in de cirkelrichting van het geslepen glas zich vormt.
Schimmel waaiert meestal uit als een soort spinachtige vlek.
Lijkt nog eerder op een fout in de coating van één v.d. interne lenzen.
En wie zegt dat het niet onder garantie valt? De winkel of Nikon service?
Of ben je wellicht in de tropen (of anderszins vochtige omgeving) geweest met je objectief?
Ook de vorm is wel apart, lijkt me geen schimmel, eerder een soort aanslag die precies in de cirkelrichting van het geslepen glas zich vormt.
Schimmel waaiert meestal uit als een soort spinachtige vlek.
Lijkt nog eerder op een fout in de coating van één v.d. interne lenzen.
En wie zegt dat het niet onder garantie valt? De winkel of Nikon service?
Laatst gewijzigd door CaptainHook op vr jun 06 2014 1:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tzigane
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mijn niet heel goed onderbouwde mening is dat het lijkt alsof het objectief aan die kant per ongeluk ergens tegenaan is gekomen. 

- sanderpeters
- Clublid
Nee, na de aanschaf van dit geweldige objectief kon ik me geen uitstapjes naar de Tropen meer veroorloven
Ben ook niet in andere vochtige omgevingen geweest.
Ik vind het ook niet echt op schimmel lijken (als ik er foto's van bekijk op google), maar heb ook geen idee wat het anders zou moeten zijn.
De winkel geeft aan dat het niet onder de garantie valt.

Ik vind het ook niet echt op schimmel lijken (als ik er foto's van bekijk op google), maar heb ook geen idee wat het anders zou moeten zijn.
D850, D800, SB-600
- sanderpeters
- Clublid
@tzigane: ik denk dat ik me dat zou moeten herinneren. Ben me er niet van bewust dat het objectief ergens tegenaan is gekomen. Verder zitten deze strepen ook aan de andere kant op het objectief. Dan zou ik dus 2 keer ergens tegenaan gestoten moeten hebben?
D850, D800, SB-600
Die maken zich er wel heel makkelijk van af!sanderpeters schreef: ...

En waarom dan niet? Want het is duidelijk WEL een fout in het objectief. Zeker omdat het binnenin zit, 'no user serviceable parts inside' zelfs al zou je dit met opzet willen veroorzaken; HOE dan?

Ik zou gewoon contact opnemen met Beverwijk en één of meerdere duidelijke foto's sturen (zodat te zien is dat het BINNENIN zit). En vragen of dit hersteld kan worden. Uiteraard wil je gebruik maken van de fantastische servicebereidheid van Nikon.
Als er mechanische impact zou zijn geweest, zou je dat zien aan de buitenzijde van het objectief. Kunststof/metaal deukt in. Glas (de lenselementen) barsten of breken/splinteren. Als het kunststof zou zijn (de lenselementen) dan zou je idd een vervorming kunnen zien door mechanische impact. Maar zeer zeker in een Nikkor 24-70mm objectief zitten geen kunststof lenzen...
Toevoeging:
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
- sanderpeters
- Clublid
Bedankt CaptainHook voor je zeer uitgebreide reactie! Heb ondertussen al even gebeld met Beverwijk en misschien doe ik er inderdaad verstandiger aan om rechtstreeks daar naartoe te gaan. Ze wilden het probleem niet aan de hand van een foto beoordelen, maar gaven wel aan dat de omschrijving niet overeenkomt met schimmel.
D850, D800, SB-600
Ik ben nog steeds van mening dat de winkel het netjes dient af te handelen. Nu komen zij er mee weg door jou GEEN SERVICE te verlenen. En vervolgens kun je op eigen kosten weer naar Beverwijk.
Bah. Da's nou één v.d. redenen waarom de detailhandel voor mij, in Nederland, vrijwel heeft afgedaan. Het woord service bestaat niet meer.
Nee, dan liever een grote online toko (ik zal de naam nog niet noemen) maar die no-questions-asked, gewoon een compleet nieuw objectief EERST opstuurt, en je dan 30 dagen (!) de tijd geeft om de andere kostenloos (!) terug te sturen.
En allemaal service met een grote smile en binnen enkele dagen opnieuw geleverd. En ook nog eens voor lagere prijzen dan in de winkel in Nederland.
Amen, maar da's een hele andere discussie.
Bah. Da's nou één v.d. redenen waarom de detailhandel voor mij, in Nederland, vrijwel heeft afgedaan. Het woord service bestaat niet meer.
Nee, dan liever een grote online toko (ik zal de naam nog niet noemen) maar die no-questions-asked, gewoon een compleet nieuw objectief EERST opstuurt, en je dan 30 dagen (!) de tijd geeft om de andere kostenloos (!) terug te sturen.
En allemaal service met een grote smile en binnen enkele dagen opnieuw geleverd. En ook nog eens voor lagere prijzen dan in de winkel in Nederland.
Amen, maar da's een hele andere discussie.

- sanderpeters
- Clublid
SORRY SORRY SORRY mensen, met het schaamrood op mijn kaken
moet ik bekennen dat het probleem verholpen is. Met geen enkel doekje kreeg ik ook maar iets weggepoetst. Daardoor heb ik mezelf overtuigd dat het aan de binnenkant moest zitten. Gelukkig bleek dit toch niet het geval en met lenscleaner en veel moeite kreeg ik het er toch vanaf. Dat ik me nu heel erg dom voel heb ik er graag voor over. Bedankt voor jullie reacties, draadje mag op slot.

D850, D800, SB-600
En dat kon de winkel ook niet zien? Of het aan de binnen- of buitenkant zat? 

- PeterGD
- Forumlid
Hi Sander,
blij dat je het hebt kunnen oplossen.
Lenscleaner kende ik nog niet,
zal het eens googelen.
Je hoeft je overigens nergens voor te schamen,
want dit had iedereen kunnen overkomen!
Greetz, Peter
blij dat je het hebt kunnen oplossen.
Lenscleaner kende ik nog niet,
zal het eens googelen.
Je hoeft je overigens nergens voor te schamen,
want dit had iedereen kunnen overkomen!
Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8
Ben persoonlijk nog altijd erg blij met de detailhandels waar ik kom in mijn regio.
Die zouden zeker eerst even zelf gekeken hebben wat het was en aan de hand daarvan hebben gemeld wat er aan te doen is. Zoals CaptainHook hier alle fotowinkels over één kam scheert vind ik niet correct.
Zolang niet aangegeven werd wat voor "winkel" een klant met een dergelijke mededeling naar huis stuurt is iedere negatieve qualificatie aan het adres van reguliere fotohandels verre van behoorlijk.
Ik vind trouwens de reactie van de winkel waar dit objectief vandaan komt niet professioneel en servicegericht. Is het wel een fotohandel? Of een veredelde witgoedboer met een hoekje fotospul? Ben wel nieuwsgierig.
Die zouden zeker eerst even zelf gekeken hebben wat het was en aan de hand daarvan hebben gemeld wat er aan te doen is. Zoals CaptainHook hier alle fotowinkels over één kam scheert vind ik niet correct.
Zolang niet aangegeven werd wat voor "winkel" een klant met een dergelijke mededeling naar huis stuurt is iedere negatieve qualificatie aan het adres van reguliere fotohandels verre van behoorlijk.
Ik vind trouwens de reactie van de winkel waar dit objectief vandaan komt niet professioneel en servicegericht. Is het wel een fotohandel? Of een veredelde witgoedboer met een hoekje fotospul? Ben wel nieuwsgierig.
-
OnlineReneG
- Clublid
- Contacteer:
Het lijkt bijna wel het soort aanslag dat je normaal ziet verschijnen krijgt als je een lens reinigt met lensreiniger, maar dat vervliegt normaal heel snel... Misschien een soort residue of smeermiddel dat vanuit de lens zelf op de binnenkant van de lensdelen terecht is gekomen? Wel opmerkelijk... 

Spul waarmee je foto's maakt...
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Rene, lees nog eens een paar posts hierboven. De vlek was gewoon een beetje viezigheid op het frontglas (de buitenkant) en het is inmiddels schoon.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"