Bij welke merken horen deze objectieven/vattingen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Bij welke merken horen deze objectieven/vattingen?

Bericht door a vgastel » ma jun 09 2014 6:15 pm

Register distance
The register distance, also referred to as the flange focal distance, is the distance between the lens mount, and the film plane. Modern cameras don't use film anymore, so the film plane is in fact the sensor plane.

De registerafstand is de afstand die een camerafabrikant gebruikt voor de afstand lens-vatting.[sensor]

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=50101" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.graphics.cornell.edu/~westin ... ister.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalecamera.me/oude_lenze ... we_cameras" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

oud0001

Bericht door oud0001 » ma jun 09 2014 11:47 pm

Ik kan bijna elk objectief met een adapter op mijn Fuji plaatsen en dat kan omdat de registerafstand bij de Fuji erg klein is. Bij Nikon is deze zo groot dat er zelfs geen Canon glas op kan. Buiten het feit waarom je dat zou moeten willen om.
De kans dat je op een Nikon andere objectieven kunt plaatsen is daardoor erg klein. Adapters kosten ook geld en een goede zeer zeker. Een goede is tot op de 1/100e mm nauwkeurig gemaakt. Anders krijg je nooit goede focus.
Om dan weer geld te investeren in dergelijk glas vind ik dan eigenlijk een beetje zonde naast het feit dat het vermoedelijk niet eens kan door de registerafstand van de Nikon body. :wink:

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » di jun 10 2014 7:26 am

Bij Nikon is deze zo groot dat er zelfs geen Canon glas op kan.
Er schijnt een mogelijkheid te zijn ben het al een tidje aan het uit zoeken.

http://www.amazon.com/Adapter-Canon-Nik ... B00BJG6O90" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon FD naar Nikon F Camera Adapter (Zonder Optical Glass / Macro)

Deze adapterring kunt u de Canon FD lens te gebruiken op de Nikon F camera body; het is bespaart u de kosten van een dure en onomkeerbare conversie. Feature: Volledig handmatige bediening, handmatige focus en handmatige belichting gemaakt van aluminium en messing met hoge kwaliteit nadruk oneindig NIET ondersteunen bij handmatig, voor macro-opnamen alleen Te monteren: 1.Plaats rode markeringen van de adapter en de lens kraag samen. 2.Draai de adapter met de klok mee tot aan de fixeermiddel klik. 3.Mosty zal Handmatig of Av modus te gebruiken. De Nikon camera kan geen automatische belichting wanneer het gebruikt in de AV-modus. Sluit eenvoudigweg de ring om de lens en vervolgens de lens op de camera. Wanneer u klaar bent met het verwijderen van beide samen. Het is zo makkelijk als dat! Verwijderen: Verwijder beide lens / adapter samen uit de camera, druk op de lens achter slot en verwijder de adapter uit de lens tegelijkertijd. Te gebruiken voor: Alle Canon FD / FL lens Alle Nikon F Mount Camera

http://www.fotodioxpro.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 10 2014 10:40 am

Mja, daarom zit ik ook te twijfelen of het dan het geld en/of moeite waard is.
De objectieven waren 5 euro per stuk. De 135mm zou voor mij handig kunnen zijn, evenals de 80-200mm. Ik wil het gerust proberen met één objectief en kijken of het wat is.
De ring zelf kost inderdaad ook geld en aangezien ik het verschil (nog) niet kan zien tussen de ene ring die claimt te passen en de andere ring die zegt te passen, zou ik zelf voor de goedkoopste gaan natuurlijk. Ik wil ook gerust langs gaan bij een winkel voor nog wat extra advies.
Het alternatief is ze op Marktplaats te zetten en dan is het gewoon "wat een gek er voor geeft". Of ik moet er iets decoratiefs van maken in huis.

Ik ben nu ook aan het sparen voor een nieuwe camera, dus ik ga nu even geen geld uitgeven aan nieuwe objectieven.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: even geen geld

Bericht door gijs sandberg » di jun 10 2014 10:57 am

Beste D,
Als je dan toch een extra lens wilt gebruiken (op een DX kamera als de D7000)
Kijk eens uit naar een eenvoudige zoom, als de oudere Nikon 70-300 of 55-200 lenzen, tweedehands vaak te geef.
Wellicht niet de beste lenzen in de wereld, maar zeker passend.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

oud0001

Bericht door oud0001 » di jun 10 2014 11:19 am

Hmm, ook al te koop. :?
Beste D. Vergeet niet 135mm x 1.5 dus het beeld van 202.5 mm. :wink:

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di jun 10 2014 12:19 pm

Tuihanti schreef: Beste D. Vergeet niet 135mm x 1.5 dus het beeld van 202.5 mm. :wink:
Ik word ook voor André steeds anoniemer ;-)

Maar goed dat je het zegt, ik had al zo'n vermoeden wat betreft de mm's!

Zoals ik al zei ga ik nu geen nieuwe (of tweedehands) objectieven aanschaffen.
Ook wil ik geen spullen halen die 'redelijk' zijn; dan spaar ik liever door. Het is niet zo dat ik nu echt een bepaalde afstand mis; ik doe toch voornamelijk portretten :)
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

oud0001

Bericht door oud0001 » di jun 10 2014 12:59 pm

Neu, anoniemer wordt je niet. Ik houdt je in de gaten, nou ja, je foto's dan. :wink:

In jouw geval zou een 85mm f 1,8 een hele mooie aanvulling kunnen zijn voor je portretten.
85 x1.5= 127.5mm. Dan kom je wel in de buurt van wat je zoekt, denk ik.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”