Hij heeft mijn 18-105 mee genomen om het te proberen en ik krijg hem niet meer terug

Dus nu ben ik op zoek naar iets anders.
Ik heb wel eens "gedroomd" over een Nikon 24-70, maar nu het echt zo ver lijkt te zijn, vind ik hem toch wel erg duur.
Als ik kijk naar Sigma, dan maken die wel financieel interessantere objectieven.
Alleen zie ik door de bomen het bos even niet.
Ik wil dus een vervanger voor mijn 18-105, waarvan ik het zoombereik wel een beetje ga missen, maar ik heb pas nieuwe schoenen, dus ik loopt wel naar voren en naar achteren

Maar vooral wil ik een objectief die wat lichtsterker is en een scherper beeld laat zien.
De nieuwe sigma's 18-35, 35 of 50 mm lenzen lijken mij erg interessant maar ook aan de dure kant ( diafragma 1.4 of 1.8 )
De wat "oudere" sigma's zijn goedkoper, maar zie ik dat prijsverschil terug??
De "50mm F1.4 EX DG HSM" lijkt me wel wat, maar ik ben bang dat de vaste 50mm niet zo prettig is?
De 17-70mm F2.8-4 DC Macro mooi geprijsd, redelijk bereik maar hoe presteert deze tov mijn 18-105?
Overigens heeft deze laatset op dit moment mijn voorkeur.
Mogelijk nog nuttig om mee te nemen..... Hij is voor mijn D7100
Mijn grootste fotografie passie ligt in de natuur, waarbij levende dieren de voorkeur hebben.
De lens die ik nu aan wil gaan schaffen is meer voor het "huis tuin en keuken" spul. Maar dan wel op een manier dat ik met plezier naar de scherpe foto's kan kijken.
Iemand ervaring met het vervangen van de 18-105 voor de D7100?
Jos