Hoe ADL precies werkt lijkt mij een onderwerp apart. Het ging er hier om wanneer de resultaten van ADL wel of niet weergegeven worden. Er werd gesuggereerd dat ADL alleen werkt met jpeg. Dit vloeit vermoedelijk voort uit hardnekkige misverstanden omtrent de wijze waarop een Nikon camera een jpeg en een nef bestand samenstelt.ben42 schreef: Het lijkt niet alleen maar zo, het werkt ook zo.
Zelf gebruik ik overigens Lightroom, die met de ADL meta data volgens mij niets doet.
Er is een groot verschil in de wijze waarop een Nikon camera een opname vastlegt:
- bij jpeg wordt data van de beeldsensor direct verwerkt op basis van de camera instellingen en meetresultaten en wordt
alleen het resultaat opgeslagen in een jpeg bestand.
- bij raw wordt de data van de beeldsensor rechtstreeks, dus zonder bewerking, opgeslagen in een nef bestand. De
camera instellingen en meetresultaten worden daar aan toegevoegd. Fotosoftware moet deze informatie volledig kunnen
verwerken om de foto te kunnen genereren zoals de camera die opgenomen heeft.
Omdat de meeste fotoprogramma's, behalve van Nikon, niet de mogelijkheid hebben om die meetresultaten en instellingen correct te interpreteren zal dat ook niet zichtbaar worden in de uiteindelijke foto.
groet,
bobbyr