Een stukje over flow in een compositie
Hieronder staan links het origineel en een bewerkte versie met daarnaast hoe mijn aandacht van de omcirkelde aandachtspunten via de pijlen door de foto geleid word. Het is meestal een onbewust proces wat nog geen seconde duurt maar het houdt me de laatste tijd erg bezig.
De originele versie:
Mijn blik komt van links en komt als eerste een fel vlak met een contrastrijk oor tegen.
1 - "Hé, een oor."
dan wordt hij naar beneden getrokken door een licht vlak met veel detail en contrast
2 - "Wow dat is een vette tato"
Dan glijdt hij over de accordeon "Ah een accordeon" naar boven naar de fel belichtte rechterschouder
3 - "Hé kijk, er zit ook een tat op zijn rechterschouder, is het een kat of zou het ook een geometrisch figuur zijn"
Vervolgens kom ik uit bij het 4 - gezicht maar wordt mijn aandacht bijna meteen alweer getrokken door de veel feller belichtte zijkant van zijn hoofd.
De onderste aangepaste versie:
Mijn blik wordt als eerste getrokken door het gezicht, het meest heldere en contrastrijke gedeelte van de foto.
1 - "Wow, intense blik, waar zou hij aan denken?"
Dan gaat mijn blik over zijn rechterarm naar beneden en via zijn hand langs de accordeon weer naar zijn gezicht
1 - "Hij speelt dus accordeon*, wat zou hij spelen?"
Dan volg ik zijn mijmerende blik naar rechts, strand in het donker en volg de accordeon terug naar zijn gezicht.
1- Ik mijmer nog even met hem mee en probeer me de muziek voor te stellen
Zoals je ziet is het verhaal wat ik in de foto lees heel anders als het licht anders is.
Mijn vraag aan jou is: Welk verhaal wil je vertellen en hoe ben je van daaruit gekomen tot je belichtingskeuze?
* Omarm het doen alsof! Als jij met deze foto een verhaal wilt vertellen over een accordeonist zorg dan dat hij weet hoe je zo'n instrument vasthoudt zodat wij dat verhaal kunnen geloven. Voor mij is het juist een leuk contrast dat zo'n stoere gast "echt" met zo'n levenslied apparaat bezig is.