foutmelding in D80
foutmelding in D80
In het LCD venster verschijnt een "F", de ontspan knop weigert dan, meestal gebeurd dit met de flitser erop ( SB-600)
Kent iemand dit probleem en de remedie?
Met de SB 600 erop en eraf schroeven verdwijnt de mededeling en wordt alles weer vrijgegeven.
Kent iemand dit probleem en de remedie?
Met de SB 600 erop en eraf schroeven verdwijnt de mededeling en wordt alles weer vrijgegeven.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
details
Werring, welk objectief heb je op de D80 zitten en wat zijn je instellingen.
Met het plaatsen van de flitser, staat dan je camera aan of uit.
Probeer wat meer details te verschaffen, maakt het meedenken makkelijker.
Groetjes George
Met het plaatsen van de flitser, staat dan je camera aan of uit.
Probeer wat meer details te verschaffen, maakt het meedenken makkelijker.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
foutmelding
De camera is van een vriendin. Ze gebruikt een 18-135 ( kit-lens).
Aan en uit zetten biedt wel af en toe een reset.
Aan en uit zetten biedt wel af en toe een reset.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
pluisvrij doekje
Als het probleem in de lens zit, zou je ook de contactjes van zowel de lens als de camera met een pluisvrij doekje schoon kunnen maken.
Soms helpt dat.
Groetjes George
Soms helpt dat.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ik heb het probleem ook met mijn 18-135 lens.
Het probleem doet zich niet specifiek voor in samenwerking met de flitser.
Waar ik achter ben gekomen, is dat de lens soms niet goed meer op de body zit. Waarschijnlijk draait hij ietsjes in de tas met het erinstoppen of zo.
Wat ik dan doe is de lens weer een beetje draaien en de foutmelding "F" is verholpen en kan ik weer volop fotograferen (totdat ik weer die melding krijg)
Het is dus inderdaad een fout van de lens. Weliswaar niet in de lens, maar de bajonetsluiting. Is denk ik een produktiefout van de 18-135 lens.

Het probleem doet zich niet specifiek voor in samenwerking met de flitser.
Waar ik achter ben gekomen, is dat de lens soms niet goed meer op de body zit. Waarschijnlijk draait hij ietsjes in de tas met het erinstoppen of zo.

Wat ik dan doe is de lens weer een beetje draaien en de foutmelding "F" is verholpen en kan ik weer volop fotograferen (totdat ik weer die melding krijg)
Het is dus inderdaad een fout van de lens. Weliswaar niet in de lens, maar de bajonetsluiting. Is denk ik een produktiefout van de 18-135 lens.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Een beetje draaien, zeg je?
Ik heb een andere lens/camera (17-55/D300) combinatie geprobeerd, maar ik kan al fotograferen als ik de lens nog 30 graden moet draaien in de vatting. (Heb dan geen AF, geen lensherkenning (net als bij niet CPU-lenzen) en een donker zoekerbeeld.)
Komt de vergrendelingsknop wel omhoog als je de lens op de camera zet? (Ik hoor hem dan klikken.)
Ik heb een andere lens/camera (17-55/D300) combinatie geprobeerd, maar ik kan al fotograferen als ik de lens nog 30 graden moet draaien in de vatting. (Heb dan geen AF, geen lensherkenning (net als bij niet CPU-lenzen) en een donker zoekerbeeld.)
Komt de vergrendelingsknop wel omhoog als je de lens op de camera zet? (Ik hoor hem dan klikken.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Mijn D80 geeft ook een F error als de lens er niet goed op zit. Als je de camera aan zet zonder lens krijg je ook die zelfde error.
Ik denk dus dat je inderdaad even de contacten op de lens en op de camera voorzichtig met een stofvrije doek moet schoonmaken.
Franklin.
Ik denk dus dat je inderdaad even de contacten op de lens en op de camera voorzichtig met een stofvrije doek moet schoonmaken.
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Ja, de vergrendelknop is dan al omhoog gekomen.Roelof schreef:Komt de vergrendelingsknop wel omhoog als je de lens op de camera zet? (Ik hoor hem dan klikken.)
Er zit gewoon teveel speling op de sluiting.
Ik denk dat het inderdaad aan de contacten ligt, maar stofvrij maken is bij mij niet de oorzaak. Had het probleem al in het begintijd dat ik de camera had. En in zo'n korte tijd worden die contactpuntjes niet vuil.Franklin schreef:Ik denk dus dat je inderdaad even de contacten op de lens en op de camera voorzichtig met een stofvrije doek moet schoonmaken.
Ik kan alleen concluderen dat het een fout in de 18-135 lens is, helaas.
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ligt een beetje aan de manier waarop je je lenzen wisselt.En in zo'n korte tijd worden die contactpuntjes niet vuil.
Ik kan alleen concluderen dat het een fout in de 18-135 lens is, helaas.
Als je tijdens het wisselen de contactpunten op de lens met hand of vingers aanraakt kan daar vet en/of talg van de huid op komen en die kunnen de extra weerstand op de contacten veroorzaken. Dit kan al na een paar keer wisselen ontstaan.
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1