Moet even in de Exif gaan kijken (zit nu op de iPad), maar alleen in de kerk zat ik op ca. F1.8 geloof ik, en misschien ook bij de Espresso drinkende dames, bij de foto van het bandje misschien ook en daar realiseerde (en zag) ik ook dat ik mijn focuspunt niet goed had, het begon al te schemeren dus ik moest wel met een grote F werken. Foto's van buiten bij daglicht zijn genomen met F8-F11.
Ik kreeg trouwens consistent scherpe foto's met mijn 50mm F/1.8 op de D700 maar ik weet niet of het aan de 1.4 lens ligt of aan mij, ik twijfel. Maar ik heb de AF-S 50mm F/1.4 gekocht omdat ik vond dat de Df een 50mm F/1.4 "verdiende" maar ik twijfel al een tijdje over de kwaliteit
Parijs met de Nikon Df
- dogo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Parijs met de Nikon Df
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De kwaliteit van de 50 F/1.4 is uitstekend, mits je er mee weet om te gaan.
Factoren om rekening mee te houden bij de combi Df + 50 F/1.4:
DOF op F/1.4 is flinterdun en de AF van de 50 F/1.4 is in low light / low contrast soms traag. En de AF van de Df is in low light / low contrast niet de beste in zijn klasse (idem de D600/D610, waarmee de Df de AF-module deelt). Haastig schieten wordt dus bij deze combinatie "afgestraft".
Niettemin zouden bij F/8 - F/11 de foto's gewoon scherp moeten zijn door de dan vrij grote DOF in relatie tot de korte afstand tot je onderwerp. Er is hier dus meer aan de hand waardoor de foto's niet scherp zijn...
Juist door die kleine diafragma's vind ik overigens veel van de foto's nogal rommelig overkomen, doordat de drukke achtergrond teveel aandacht vraagt.
Factoren om rekening mee te houden bij de combi Df + 50 F/1.4:
DOF op F/1.4 is flinterdun en de AF van de 50 F/1.4 is in low light / low contrast soms traag. En de AF van de Df is in low light / low contrast niet de beste in zijn klasse (idem de D600/D610, waarmee de Df de AF-module deelt). Haastig schieten wordt dus bij deze combinatie "afgestraft".
Niettemin zouden bij F/8 - F/11 de foto's gewoon scherp moeten zijn door de dan vrij grote DOF in relatie tot de korte afstand tot je onderwerp. Er is hier dus meer aan de hand waardoor de foto's niet scherp zijn...
Juist door die kleine diafragma's vind ik overigens veel van de foto's nogal rommelig overkomen, doordat de drukke achtergrond teveel aandacht vraagt.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Eens met Cyrus. Kijk eens naar de AF-modus (continu?) en evt. AF-fijnafstelling van het objectief.