Afsplitsen lijkt me nog niet nodig.
@wimg
Verwacht geen wonderen met een instellingen als ADL.
Het voorbeeld wat je eerder laat zien onder die muziekkiosk is en blijft een heel lastig ding. ADL gaat daarbij zelfs "de andere kant in" qua belichting. Jij corrigeert naar een ruimere belichting om de personen onder die kiosk wat meer op te helderen. Daarmee wordt de lucht erachter nog sterker uitgebleekt.
ADL neemt juist een krappere belichting om de hoge lichten minder uit te bleken. De belichting op de personen wordt dus nog krapper, met een
donkerder resultaat als basis voor de vastlegging van beelddata. Echtern, ondanks die nog meer donkere weergave, wordt dat softwarematig nog verder weer omhoog gekrikt. Met alle negatieve aspecten van dien, van versterkte ruis en degradatie op verfijnde kleur nuanceringen. (Posterisatie achtige effecten).
Inflitsen om het contrast dichter bij elkaar te krijgen, geeft gewoon het fraaiste resultaat.
Wil je toch softwarematig een meer bruikbaar beeld overhouden, zou je het beeld in twee stappen kunnen verwerken.
- Een beeld afgestemd op de lucht
- Een beeld afgestemd op de personen onder de afscherming van de kiosk.
Die twee combineren met plaatselijk inpoetsen van het een in het ander.
RAW-data bij meer moderne camera's hebben een behoorlijke reserve ook in lichte partijen. Door de "belichting" softwarematig in een RAW-converter terug te schuiven, komt er opvallend veel data / detaillering weer terug met wat eerst uitgebleekt is. Vanuit die instelling zou je alsnog de dan meer donkere personen kunnen ophelderen.
Voorbeelden en info in een eerder draadje, tweed helft, voorbeelden van een kunstwerk uit de tentoonstelling van Toetanchamon:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 45#p710445" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar makkelijk om misschien een tweede versie te processen, niet rekening houdend met de lucht, maar puur op de personen zelf.
Die twee versies combineer je dan. Je zou het op die wijze ook als semi HDR achtige bewerking kunnen zien.