Mac kopen in buitenland? Is dat verstandig?
- PvGessel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoe is het gesteld met garantie e.d. als je een macbook ( om het even welk type of wat dan ook) koopt in het buitenland? Moet je voor garantie een beroep doen op de verkopende partij zoals dat wettelijk in Nederland geregeld is? Of kun je de mac gewoon hier in Nederland voor garantie aanbieden? Bij een Mac Store bijvoorbeeld. Ik weet niet of die vraag hier al eens gesteld is want stel ik die vraag in de zoekmachine van dit forum en dan vind ie zoals gewoonlijk niets. Ik stel deze vraag omdat ik binnenkort op vakantie ga naar Canada.
M.v.g Peter.
D750 met wat Sigma ART glas.
- bcvthul
- Forumlid
Re: Mac kopen in buitenland? Is dat verstandig?
Ik zou me eerder zorgen maken om het toetsenbord
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zolang je een US International layout hebt (qwerty) is er niets aan de hand... Pas op voor de Franse keyboards in Canada! Daar wordt je niet blij van!
Oh ja, reken je niet te rijk. Prijzen in Canada zijn (net als in US) zonder sales tax oftewel BTW. Canada kent drie soorten BTW, afhankelijk van jouw locatie. Dan nog scheelt het op een leuke MacBook pro wel een paar honderd euro. Dan moet je alleen niet door de Douane gecontroleerd worden, dan is het voordeel weer volledig weg en had je de computer net zo goed in NL kunnen kopen...
Oh ja, reken je niet te rijk. Prijzen in Canada zijn (net als in US) zonder sales tax oftewel BTW. Canada kent drie soorten BTW, afhankelijk van jouw locatie. Dan nog scheelt het op een leuke MacBook pro wel een paar honderd euro. Dan moet je alleen niet door de Douane gecontroleerd worden, dan is het voordeel weer volledig weg en had je de computer net zo goed in NL kunnen kopen...

Laatst gewijzigd door MartijnM op do jun 19 2014 7:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Buy film, not megapixels...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
De meeste Apple producten hebben 1 jaar wereldwijde garantie, en zo ver ik weet, kan je hier gewoon je apparaat bij een apple reseller langsbrengen.
Na 1 jaar is je garantie echter afgelopen, en kan je je nergens meer op beroepen. Wanneer je een product in Nederland koopt heb je meer rechten, en minimaal 2 jaar garantie.
Daar is wel een oplossing voor, en dat is "Apple Care" daarmee kan je je internationale garantie uitbreiden tot 3 jaar.
Na 1 jaar is je garantie echter afgelopen, en kan je je nergens meer op beroepen. Wanneer je een product in Nederland koopt heb je meer rechten, en minimaal 2 jaar garantie.
Daar is wel een oplossing voor, en dat is "Apple Care" daarmee kan je je internationale garantie uitbreiden tot 3 jaar.
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/" onclick="window.open(this.href);return false;
- PvGessel
- Forumlid
''t is duidelijk heren. Bedankt voor deze info. Hier kunnen we wat mee. Ik heb de vraag gesteld omdat een kameraad van mijn zoon een Macbook wil kopen en dacht dat hij er een zonder problemen uit Canada mee kon nemen. Uit jullie reactie's en tips lijkt het mij voor hem verstandig om dat gewoon in Nederland te kopen.
Wat mij betreft mag op dit draadje een slotje.
Wat mij betreft mag op dit draadje een slotje.

M.v.g Peter.
Ehm... Volgens mij laat de link die ik gaf zien dat je gewoon garantie hebt.
Dus die conclusie kan ik even niet volgen.

Nouja, na het eerste jaar heb je met een in Canada gekochte laptop verder geen rechten meer. Als je de laptop hier koopt, heb je in ieder geval nog je wettelijke rechten na dat eerste jaar. Als het in prijs niet zoveel scheelt, zou ik hem ook hier gewoon kopen.
In het eerste jaar kun je met zowel een hier als in Canada gekochte MacBook naar alle Apple stores. Dat zijn er overigens niet zoveel in Nederland, alleen in Amsterdam en Haarlem, al staan er nog een paar op stapel.
In het eerste jaar kun je met zowel een hier als in Canada gekochte MacBook naar alle Apple stores. Dat zijn er overigens niet zoveel in Nederland, alleen in Amsterdam en Haarlem, al staan er nog een paar op stapel.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
- PvGessel
- Forumlid
Slechte wifi verbinding hier op vakantie adres. Ga het nog eens goed doorlezen. Thanks IJoost.!iJoost schreef:Ehm... Volgens mij laat de link die ik gaf zien dat je gewoon garantie hebt.
M.v.g Peter.
- Tzigane
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
(cr)Apple producten kopen is sowieso nooit verstandig! 

- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Nee hè, niet weer Windows versus Apple!! Ieder zijn meug en voorkeuren!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert We lachen er toch bij :mrgreen:
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Gelukkig Mark!!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
Zeker niet de bedoeling mac windows maar sta toch op het punt weer terug te gaan na jaren van apple gebruik. Niet om het besturingssysteem maar vanwege de krakkemikkige hardware.
Van mijn macbook 13" is de miniplug poort niet bruikbaar, dus nu headset via usb.
Bij aankoop van een 21.5" imac vanaf het begin een geel zweem in het scherm en nooit haar behoren opgelost. Staat er nu werkeloos bij en wil dat ding niet aan een ander verkopen met dit gebrek.
Nu heeft de 27" imac na anderhalf jaar kuren en wordt de linkerkant grijs na een tijdje. Is reeds terug geweest en het beelscherm is volgens .... vervangen, bijgesteld en getest. . Bij aanzetten al na een half weer grijs verloop van links naar recht. Dag later weer retour en wacht het nu af of ze het nu wel naar behoren weten op te lossen. Ben er echter niet gerust op gezien de eerdere ervaringen met apple.
Gelukkig heb ik alles in NL gekocht en kan me beroepen op twee jaar garantie. Advies koop in NL dan heb je in ieder geval langer garantie.
Van mijn macbook 13" is de miniplug poort niet bruikbaar, dus nu headset via usb.
Bij aankoop van een 21.5" imac vanaf het begin een geel zweem in het scherm en nooit haar behoren opgelost. Staat er nu werkeloos bij en wil dat ding niet aan een ander verkopen met dit gebrek.
Nu heeft de 27" imac na anderhalf jaar kuren en wordt de linkerkant grijs na een tijdje. Is reeds terug geweest en het beelscherm is volgens .... vervangen, bijgesteld en getest. . Bij aanzetten al na een half weer grijs verloop van links naar recht. Dag later weer retour en wacht het nu af of ze het nu wel naar behoren weten op te lossen. Ben er echter niet gerust op gezien de eerdere ervaringen met apple.
Gelukkig heb ik alles in NL gekocht en kan me beroepen op twee jaar garantie. Advies koop in NL dan heb je in ieder geval langer garantie.