sportinstelling D300s
sportinstelling D300s
ik heb even een vraag.
bestaan er instellingen die je in een d300s kunt uploaden of iets dergelijks?
Ik ben op zoek naar de ideale instellingen voor sportfoto's te maken.
Op onderstaande link dacht ik iets te lezen over het dowloaden van instellingen.
http://hobby-en-overige.infonu.nl/fotog ... draai.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bestaan er instellingen die je in een d300s kunt uploaden of iets dergelijks?
Op onderstaande link dacht ik iets te lezen over het dowloaden van instellingen.
http://hobby-en-overige.infonu.nl/fotog ... draai.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: sportinstelling D300s
Wel zo aardig om je eerst even voor te stellen op ons forum, voordat je een vraag stelt 

- Peter
- Clublid
- Contacteer:
welkom verder op ons forum
lees hier maar eens even.
Ben je gelijk helemaal voorzien
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 21&t=13651" onclick="window.open(this.href);return false;
lees hier maar eens even.
Ben je gelijk helemaal voorzien

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 21&t=13651" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Downloaden van instellingen ben ik in dat artikel nergens tegengekomen. Wel een snelkeuze menu samenstellen van veel voorkomende opties die voor je belangrijk kunnen zijn. Verder biedt de D300 ook mogelijkheden om bepaalde instellingen vast te leggen in 4 geheugenbankjes. Die kun je dan naar wens oproepen.zjwaemke schreef: Op onderstaande link dacht ik iets te lezen over het dowloaden van instellingen.
Snelkeuze "Mijn menu" samenstellen: Blz. 333 en volgende van de handleiding D300s (Blz. 344+ D300)
Persoonlijke instellingen vastleggen in een geheugenbankje: Blz. 260 en volgende van de handleiding D300s (Blz. 264+ D300)
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Die bestaan niet. Want biljarten is een sport, Darten is een sport, zwemmen is een sport, voetbal is een sport en Formule 1 is een sport, maar om foto's te maken van een van die sporten zoals je het als fotograaf in je hoofd hebt, moet je weten wat je camera kan, wat het effect is van bepaalde instellingen en dan de camera instellen conform het foto-idee dat je als fotograaf op dat moment wilt uitvoeren.zjwaemke schreef:
En dat kan wezenlijk afwijken van wat een camerafabrikant onder "sportstand" verstaat.
Enige antwoord is dus: veel oefenen.
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat mij te binnen schiet:
Active D lighting uit
Ruis onderdrukking uit
Spiegel voorontspanning uit
12 Bits RAW ipv 14 Bits
En voor de rest gewoon op de S stand schieten, en grofweg 17 RAW's in 1 burst weg schieten.
Met een grip op 7FPS.
Active D lighting uit
Ruis onderdrukking uit
Spiegel voorontspanning uit
12 Bits RAW ipv 14 Bits
En voor de rest gewoon op de S stand schieten, en grofweg 17 RAW's in 1 burst weg schieten.
Met een grip op 7FPS.
- a90
- Forumlid
Bjorn, je denkt iets te ver vooruit denk ik
Laten we eens beginnen met een snelle sluitertijd, een wat kleiner diafragmagetal en een wat hogere ISO gevolgd door de AF-C stand.
Gelet op de vraagstelling lijkt mij dat al een mooi begin.

Laten we eens beginnen met een snelle sluitertijd, een wat kleiner diafragmagetal en een wat hogere ISO gevolgd door de AF-C stand.
Gelet op de vraagstelling lijkt mij dat al een mooi begin.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Meestal wil je met de sportfotografie een camera die met een snelle AF en snelle sluitertijden werkt. Dat is hierboven al genoemd.
Wat kun je aan je camera instellen, zodat die sneller werkt dan normaal. Helaas, de D300(s) is geen beginnerscamera, de Nikon instapcamera's hebben allemaal vast wel een sportmenu, veelal onderdeel van de"effecten" .
Wat te doen.
Gebruik een objectief met IF, afhankelijk van welk objectief neemt het objectief dat het snelst scherpstelt, dat is niet altijd een AF-S, bij de lichtgevoelige 50 en 85mm is de oude AF sneller in scherpstellen dan de AF-S versie die nu in de winkel ligt.
Meer tips:
1. Gebruik NEF (RAW), dat is duidelijk. Zet NEF+JPG in de camera uit, dat vergt rekenkracht.
2. Zet ook de compressie uit.
3. Zet de camera op de meervelden lichtmeting (matrixmeting).
4. Zet de schakelaar voor de Scherpstelstand op C (Continue).
5. Zet het instelwiel op Opnamestand Ch (Continu, hoge snelheid).
6. De AF-veldstand bepaalt hoe het scherpstel-veld wordt geselecteerd in de autofocusstand. Kies de Dynamische AF stand.
Nog meer tips nodig: lees http://www.hansbraakhuis.nl/camera-versnellen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
waar nog meer (18 stuks) tips en uitleg staan.
Downloaden van de instellingen zou kunnen, maar doe het niet, want dan snap je nooit hoe iets werkt. Als je dat wilt, ga voor een instapcamera.
Wat kun je aan je camera instellen, zodat die sneller werkt dan normaal. Helaas, de D300(s) is geen beginnerscamera, de Nikon instapcamera's hebben allemaal vast wel een sportmenu, veelal onderdeel van de"effecten" .
Wat te doen.
Gebruik een objectief met IF, afhankelijk van welk objectief neemt het objectief dat het snelst scherpstelt, dat is niet altijd een AF-S, bij de lichtgevoelige 50 en 85mm is de oude AF sneller in scherpstellen dan de AF-S versie die nu in de winkel ligt.
Meer tips:
1. Gebruik NEF (RAW), dat is duidelijk. Zet NEF+JPG in de camera uit, dat vergt rekenkracht.
3. Zet de camera op de meervelden lichtmeting (matrixmeting).
4. Zet de schakelaar voor de Scherpstelstand op C (Continue).
5. Zet het instelwiel op Opnamestand Ch (Continu, hoge snelheid).
6. De AF-veldstand bepaalt hoe het scherpstel-veld wordt geselecteerd in de autofocusstand. Kies de Dynamische AF stand.
Nog meer tips nodig: lees http://www.hansbraakhuis.nl/camera-versnellen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
waar nog meer (18 stuks) tips en uitleg staan.
Downloaden van de instellingen zou kunnen, maar doe het niet, want dan snap je nooit hoe iets werkt. Als je dat wilt, ga voor een instapcamera.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Metering mode kan ook per situatie verschillen. Er zijn genoeg situaties waar de camera met matrix metering volledig de mist in gaat. Althans, niet het gewenste resultaat geeft.
Daarnaast is dynamisch AF ook niet altijd ideaal... Zelf proberen en kijken wat jou bevalt.
Daarnaast is dynamisch AF ook niet altijd ideaal... Zelf proberen en kijken wat jou bevalt.
Fin.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Zet de de compressie op "Compressie zonder verlies" of eventueel "Gecomprimeerd". "Ongecomprimeerd " zorgt voor grotere bestanden en het kost derhalve meer tijd om de bestanden weg te schrijven.Hans Braakhuis schreef:
Meer tips:
1. ...........
3. ..........
Zie deze informatie op de Nikon site.
Jur
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De tip om de compressie uit te zetten komt uit de tijd van de D1 tot en met de D200. Compressie aan zetten betekende toen dat je na het maken van 3 tot 5 opnamen (dan is de buffer vol) rustig 5 minuten koffie kon gaan drinken omdat de camera dan bezig ging met comprimeren.Jur schreef:
Zet de de compressie op "Compressie zonder verlies" of eventueel "Gecomprimeerd". "Ongecomprimeerd " zorgt voor grotere bestanden en het kost derhalve meer tijd om de bestanden weg te schrijven.[/url].
Het comprimeren vraagt dus ook tijd.
Je kunt het zelf controleren door de buffer van je camera vol te schieten. Een keer met compressie aan en een keer met compressie uit. En dan maar kijken naar hoeveel opnamen per seconde je kunt realiseren.
Ook bij mijn huidige camera uit 2012 kan ik kiezen uit gecomprimeerd of compressie zonder verlies. Of te wel de compressie staat altijd aan. Met het opname menu groen, NEF (RAW)-opname kan ik de keuze maken. Met 14 bits is gewoon gecomprimeerd sneller dan compressie zonder verlies. Of te wel meer compressie vraagt nog steeds meer tijd.
De keuze voor compressie is waarschijnlijk per camera anders.
- Léon Obers
- Forumlid
Hier spreek je jezelf tegen.Hans Braakhuis schreef:Met 14 bits is gewoon gecomprimeerd sneller dan compressie zonder verlies. Of te wel meer compressie vraagt nog steeds meer tijd.
"Gewoon" gecomprimeerd (= met verlies), heb je een bestand wat sterker (= meer) gecomprimeerd is, dan compressie zonder verlies.
Dat er mogelijk toch "niet logische" tijdsverschillen kunnen zijn is te wijten aan de verschillende processen van het geheel.
Grofweg heb je twee factoren die de snelheid bepalen.
- comprimeren van data (afhankelijk van de rekenkracht van de gebruikte Expeed CPU in de camera)
- het wegschrijven van die data naar de buffer en vervolgens naar de geheugenkaart (afhankelijk van o.a. "bus-snelheid" + controllers van camera en geheugenkaart)
Mogelijk kan de snelheid van het wegschrijven van "meer data" naar buffer en geheugenkaart trager verlopen, dan het proces van comprimeren zelf, en andersom.
Vriendelijke groet, Léon Obers