File formaat en opslag

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Coert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

File formaat en opslag

Bericht door Coert » do jun 26 2014 1:55 pm

Hi,
Ik ben net begonnen met Raw foto's bewerken met Lr5. Omdat het nu wat anders is ga ik anders werken dan voorheen. Het lijkt me goed plan om als volgt te gaan werken:

Raw importeren en bewerken met de catalogus en data op losse HD.
De goede foto's daarna naar Laptop exporteren als Jpeg. Dit om te delen etc.

Voordeel Mac blijft schoon, foto's ook voor mijn vrouw makkelijk te bekijken met Picasa.

Nu vroeg ik mij af of ik HD ruimte kan besparen door het jpeg formaat aan te passen zodat het goed is voor op een monitor. Als ik ga printen kan ik dat altijd vanuit het orgineel doen.

Na dit lange verhaal is mijn vragen:
Welk jpeg formaat moet ik bij exporteren gebruiken zodat ik geen kwaliteit verlies en niet onnodige schijfruimte gebruik?
Wie heeft een betere manier van werken en waarom?

Bedankt, Coert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: File formaat en opslag

Bericht door Léon Obers » do jun 26 2014 2:24 pm

Je kunt inderdaad ruimte besparen door het formaat van de "kopie-bestanden" niet groter te maken dan voor beeld op een monitor benodigd is. Zelf zou ik ik wel rekening houden met eventueel resoluties bedoeld voor TV, Full HD (1080p) of Ultra HD (4K) als je nog iets verder naar de toekomst kijkt.
De mate van compressie, zelf even uitproberen wat je nog aanvaardbaar acht. Hoe meer compressie, hoe meer artefacten.

Geen ervaring met Lightroom, wel met Phtoshop CS6. JPG compressie van 8-9 (in andere software circa 80%), lijkt me een aardig uitgangspunt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”