Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Inderdaad. Nog immer.
Bij het eerste bericht van vraagsteller had ik al die stellige indruk.
"Maar ik gebruikte voorheen constant mijn lichtmeter als referentie voor mijn instellingen maar ik merk dat dit niet goed meer werkt op mijn D610."
Die stellige indruk is niet weggenomen na latere berichten, eerder integendeel:
"Ik bedoel dus inderdaad de interne meter (exposure compensator.)".
En dan
"Leon wat ik bedoel is het plus en min metertje dat verschijnt als je door de zoeker kijkt. Het metertje verloopt als je de instellingen aanpast."
Dan ben ik de suggestie van een fotocursus of het lezen van de handleiding ver voorbij. Sorry.
Bij het eerste bericht van vraagsteller had ik al die stellige indruk.
"Maar ik gebruikte voorheen constant mijn lichtmeter als referentie voor mijn instellingen maar ik merk dat dit niet goed meer werkt op mijn D610."
Die stellige indruk is niet weggenomen na latere berichten, eerder integendeel:
"Ik bedoel dus inderdaad de interne meter (exposure compensator.)".
En dan
"Leon wat ik bedoel is het plus en min metertje dat verschijnt als je door de zoeker kijkt. Het metertje verloopt als je de instellingen aanpast."
Dan ben ik de suggestie van een fotocursus of het lezen van de handleiding ver voorbij. Sorry.
-
- Forumlid
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: vr apr 27 2007 9:44 pm
- Locatie: Wageningen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Vraagsteller heeft het over een werkwijze die hij heeft opgedaan bij een training portret fotografie.
Hij zal daar geleerd hebben dat je in een studio met een losse lichtmeter kunt werken die je op de plek houd waar het hoofdlicht op valt.
Zo kun je bij een gekozen diafragma(meestal tussen de 6,3 en 9) meten welke sluitertijd een goed licht geeft op deze plek op het gelaat waar dat hoofdlicht op valt.
Ditzelfde kun je bereiken door specifiek het licht te meten dat het meest belichte deel van het gelaat valt.
Je stelt spotmeting in, kiest een lage iso en een diafragma van zeg 7,1
Nu kun je aan de hand van de + en - weergave in het scherm of display zien bij welke sluitertijd dit metertje of nul staat,
Dit heeft hij gedaan en komt tot extreem langen sluitertijden.
Dat zou bij normaal daglicht tussen de 1/40 en 1/250 moeten liggen.
Oorzaak?
Gebruik je wel spotmeting en meet je op de goede plek van het gelaat.
Als het meetpunt op een donker deel staat krijg je meetfouten.
Hij noemt het probleem in combinatie met een bepaalde lens.
Lichtmeting doet een camera met volle lensopening.
Met dit meetgegeven rekent de camera bij de sluitertijd die bij de gekozen iso en diafragmawaarde voor het te meten punt een goede belichting geeft.
Mogelijk is de diafragma opening bij deze lens niet geheel open.
Dan kan de camera nooit goed meten en zal lange sluitertijden geven.
Hoe dat mogelijk is?
Geen idee, maar ik zou de oorzaak in die richting zoeken.
Hij zal daar geleerd hebben dat je in een studio met een losse lichtmeter kunt werken die je op de plek houd waar het hoofdlicht op valt.
Zo kun je bij een gekozen diafragma(meestal tussen de 6,3 en 9) meten welke sluitertijd een goed licht geeft op deze plek op het gelaat waar dat hoofdlicht op valt.
Ditzelfde kun je bereiken door specifiek het licht te meten dat het meest belichte deel van het gelaat valt.
Je stelt spotmeting in, kiest een lage iso en een diafragma van zeg 7,1
Nu kun je aan de hand van de + en - weergave in het scherm of display zien bij welke sluitertijd dit metertje of nul staat,
Dit heeft hij gedaan en komt tot extreem langen sluitertijden.
Dat zou bij normaal daglicht tussen de 1/40 en 1/250 moeten liggen.
Oorzaak?
Gebruik je wel spotmeting en meet je op de goede plek van het gelaat.
Als het meetpunt op een donker deel staat krijg je meetfouten.
Hij noemt het probleem in combinatie met een bepaalde lens.
Lichtmeting doet een camera met volle lensopening.
Met dit meetgegeven rekent de camera bij de sluitertijd die bij de gekozen iso en diafragmawaarde voor het te meten punt een goede belichting geeft.
Mogelijk is de diafragma opening bij deze lens niet geheel open.
Dan kan de camera nooit goed meten en zal lange sluitertijden geven.
Hoe dat mogelijk is?
Geen idee, maar ik zou de oorzaak in die richting zoeken.
-
- Forumlid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo mei 24 2009 1:45 pm
- Locatie: Sydney Australie
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Sorry dat ik zo onduidelijk ben mensen! Ik ben overigens niet blond maar wel een 'ze'
JumpJiving heeft mijn onduidelijke uitleg het meest duidelijk begrepen en weergegeven. Ware het niet dat ik de snelle portretcursus niet in een studio heb gedaan maar buiten midden in de stad Sydney. Dus er was geen sprake van een externe lichtmeter (nog nooit mee gewerkt). Verder klopt het dat ik geleerd heb om op stand M in te stellen, op spotmetering en dan te kiezen voor een iso en diafragma. Vervolgens speel ik met de sluitertijd totdat het metertje op 0 staat wat dus nu te lange sluitertijden oplevert en te lichte foto's. Hoop dat ik het zo beter verwoord. Dit werkte voorheen met andere lenzen prima en gaf nette foto's. Nu ineens met deze prachtige lens krijg ik overbelichte foto's. Een 2.8 is uiteraard veel lichtgevoeliger maar ik begrijp niet waarom de camera dit niet 'begrijpt' en mij die snelle sluitertijd 'voorschrijft' als ik kijk naar het min en plusje van de meter.
Iemand schijft: je gebruikt stand M; daar ligt het aan.
Iemand anders zegt: je gebruikt spotmetering; dat is niet goed.
JumpJiving vraagt: gebruik je wel spotmetering en zegt een camera kan alleen goed meten bij grote opening.
Betekent dit dan dat hij dit niet goed meer doet bij een opening van zeg 7.1 of moet ik dan een andere instelling kiezen?
Ik weet dat ik ergens een cruciale fout maak. Ik ga er niet vanuit dat het ligt aan mijn splinternieuwe lens. Mijn basisinstellingen op de camera zijn echt goed: geen bracketing, geen over/onder exposure, normale Iso waarden. Ik schiet nu met name buiten (stad en landschap) en daar ondervind ik het probleem dus.
Gebruikt dan niemand van de meer ervaren onder jullie die meter?
En schiet niemand op de stand M?

JumpJiving heeft mijn onduidelijke uitleg het meest duidelijk begrepen en weergegeven. Ware het niet dat ik de snelle portretcursus niet in een studio heb gedaan maar buiten midden in de stad Sydney. Dus er was geen sprake van een externe lichtmeter (nog nooit mee gewerkt). Verder klopt het dat ik geleerd heb om op stand M in te stellen, op spotmetering en dan te kiezen voor een iso en diafragma. Vervolgens speel ik met de sluitertijd totdat het metertje op 0 staat wat dus nu te lange sluitertijden oplevert en te lichte foto's. Hoop dat ik het zo beter verwoord. Dit werkte voorheen met andere lenzen prima en gaf nette foto's. Nu ineens met deze prachtige lens krijg ik overbelichte foto's. Een 2.8 is uiteraard veel lichtgevoeliger maar ik begrijp niet waarom de camera dit niet 'begrijpt' en mij die snelle sluitertijd 'voorschrijft' als ik kijk naar het min en plusje van de meter.
Iemand schijft: je gebruikt stand M; daar ligt het aan.
Iemand anders zegt: je gebruikt spotmetering; dat is niet goed.
JumpJiving vraagt: gebruik je wel spotmetering en zegt een camera kan alleen goed meten bij grote opening.
Betekent dit dan dat hij dit niet goed meer doet bij een opening van zeg 7.1 of moet ik dan een andere instelling kiezen?
Ik weet dat ik ergens een cruciale fout maak. Ik ga er niet vanuit dat het ligt aan mijn splinternieuwe lens. Mijn basisinstellingen op de camera zijn echt goed: geen bracketing, geen over/onder exposure, normale Iso waarden. Ik schiet nu met name buiten (stad en landschap) en daar ondervind ik het probleem dus.
Gebruikt dan niemand van de meer ervaren onder jullie die meter?

En schiet niemand op de stand M?
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.
-
- Forumlid
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: vr apr 27 2007 9:44 pm
- Locatie: Wageningen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
IK bedoel de meting doet hij met volle lensopening
De camera ziet dat je wilt gaan werken op 7,1 en verrekend die waarde met in combinatie met iso en geeft daarbij het resultaat bij de ingestelde sluitertijd in het metertje.
Pas je de sluitertijd aan dan verrekend hij die het resultaat en geeft het nieuwe meet resultaat,
Pas bij afdrukken gaat het diafragma daadwerkelijk naar 7,1
De camera ziet dat je wilt gaan werken op 7,1 en verrekend die waarde met in combinatie met iso en geeft daarbij het resultaat bij de ingestelde sluitertijd in het metertje.
Pas je de sluitertijd aan dan verrekend hij die het resultaat en geeft het nieuwe meet resultaat,
Pas bij afdrukken gaat het diafragma daadwerkelijk naar 7,1
- ArjanL
- Forumlid
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: ma aug 27 2007 9:19 pm
- Locatie: Barendrecht
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
maxx,
ik gebruik 'M' voornamelijk als de lichtomstandigheden gelijk zijn of blijven.
In de studio of als ik bij strakblauwe hemel de Harbour Bridge of het Opera House wil fotograferen.
En dan eigenlijk alleen maar omdat dit in nabewerking makkelijker is.
Het 'metertje' (zie onder bericht) gebruik ik alleen in de stand 'M' en heeft ook alleen dan maar zin. Bij alle andere standen wordt automatisch een andere parameter gecompenseerd.
Ingebouwde belichtingsmeters meten altijd de hoeveelheid licht welke van het onderwerp gereflecteerd wordt.
Donkere tinten reflecteren weinig licht, heldere tinten veel meer.
Spotmeting meet maar een piepklein deel van het onderwerp (bij mijn FX camera 1,5 % van het beeld).
Meet je nu toevallig of bewust op een donker deel dan zal de camera langer gaan belichten omdat de camera het gemeten deel van het beeld goed belicht wil krijgen.
Zo zijn camera's afgesteld en lenzen hebben hier geen invloed op.
Als 1,5% goed belicht is kan je zelf wel bedenken wat er met de overige 98,5% van het beeld zal gebeuren.
Dat wordt teveel belicht (overbelicht).
Maak maar eens een vergelijk met alle beschikbare meetmethoden.

ik gebruik 'M' voornamelijk als de lichtomstandigheden gelijk zijn of blijven.
In de studio of als ik bij strakblauwe hemel de Harbour Bridge of het Opera House wil fotograferen.
En dan eigenlijk alleen maar omdat dit in nabewerking makkelijker is.
Het 'metertje' (zie onder bericht) gebruik ik alleen in de stand 'M' en heeft ook alleen dan maar zin. Bij alle andere standen wordt automatisch een andere parameter gecompenseerd.
Ingebouwde belichtingsmeters meten altijd de hoeveelheid licht welke van het onderwerp gereflecteerd wordt.
Donkere tinten reflecteren weinig licht, heldere tinten veel meer.
Spotmeting meet maar een piepklein deel van het onderwerp (bij mijn FX camera 1,5 % van het beeld).
Meet je nu toevallig of bewust op een donker deel dan zal de camera langer gaan belichten omdat de camera het gemeten deel van het beeld goed belicht wil krijgen.
Zo zijn camera's afgesteld en lenzen hebben hier geen invloed op.
Als 1,5% goed belicht is kan je zelf wel bedenken wat er met de overige 98,5% van het beeld zal gebeuren.
Dat wordt teveel belicht (overbelicht).
Maak maar eens een vergelijk met alle beschikbare meetmethoden.

http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Forumlid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo mei 24 2009 1:45 pm
- Locatie: Sydney Australie
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Arjan ik kan je helemaal volgen! Ik zal een dezer dagen mijn camera eens goed ter hand nemen en eens gaan experimenteren op de standen M, S, A en P om het verschil te ervaren. Ik begrijp dus eigenlijk dat ik van de M stand af moet (terwijl ik dacht dat ik daarmee juist het beste zou leren fotograferen omdat ik immers alle instellingen in de gaten moet houden). Ik laat nog weten hoe ik ben 'gevaren'.
Iedereen hartelijk dank alvast!
Iedereen hartelijk dank alvast!
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
"Verder klopt het dat ik geleerd heb om op stand M in te stellen, op spotmetering en dan te kiezen voor een iso en diafragma. Vervolgens speel ik met de sluitertijd totdat het metertje op 0 staat wat dus nu te lange sluitertijden oplevert en te lichte foto's. Hoop dat ik het zo beter verwoord. Dit werkte voorheen met andere lenzen prima en gaf nette foto's. Nu ineens met deze prachtige lens krijg ik overbelichte foto's. Een 2.8 is uiteraard veel lichtgevoeliger maar ik begrijp niet waarom de camera dit niet 'begrijpt' en mij die snelle sluitertijd 'voorschrijft' als ik kijk naar het min en plusje van de meter. / Iemand schijft: je gebruikt stand M; daar ligt het aan. / Iemand anders zegt: je gebruikt spotmetering; dat is niet goed.
JumpJiving vraagt: gebruik je wel spotmetering en zegt een camera kan alleen goed meten bij grote opening.
Betekent dit dan dat hij dit niet goed meer doet bij een opening van zeg 7.1 of moet ik dan een andere instelling kiezen?"
Ik blijf er bij dat je simpelweg de meest elementaire kennis mist betreffende fotograferen, lichtmeten en werken met de M-stand. En de reacties helpen ook al niet echt. Wederom: sorry.
Hoe nu te handelen om in M een goed belichte foto te krijgen?
Ik ga er van uit dat je alle onnodige toeters en bellen als bracketing en pretstanden hebt uitgeschakeld, desnoods met een reset van de camera, en dat je een eventueel gekozen belichtingscompensatie op nul hebt staan.
1. Zet de camera op M.
2. kies een "nomale" ISO van pakweg 200.
3. zet de camera op matrixmeting of centrumbenadrukte meting ("centerweighted").
4. kies een sluitertijd van pakweg 1/125.
5. kies een diafragma van pakweg 8.
6. richt je camera op een normaal, gelijkmatig belicht onderwerp.
7. raadpleeg de uitlezing van de belichtingsmeter.
8. die zal niet op "0" staan, maar één of meerdere stops onder- of overbelicht.
9. draai aan het wieltje voor diafragma of sluitertijd tot de meteruitlezing wel op "0" staat.
10. Je hebt je lichtmeting gedaan.
Stel nu eens dat je uit bent gekomen op 1/250 en diafragma 8 - dat is je waarde.
Wat kan er mis gaan, hoe kun je in godsnaam dan verkeerd belichte opnamen krijgen?
Een en ander is ook volkomen onafhankelijk van het gebruikte objectief, van de gebruikte camera en sensor.
Ik zou het werken met spotmeting even vergeten tot je snapt hoe de belichtingsmeter werkt en tot je weet waar je op moet meten (dan bedoel ik dat je niet gaat meten op heldere of donkere beeldelementen, als je wat verder bent zou je je kunnen verdiepen in het gebruik van de simpele grijskaart). Ik zou ook de ISO pas aanpassen als je met de "normale" waarden niet uitkomt. (Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat ze in Down Under het fotograferen onderwijzen zoals jij weergeeft, maar ik ben er niet bij geweest...).
Mijn laatste suggestie is toch echt alles te vergeten wat je tot nu toe deed en een echte fotografiecursus te volgen, desnoods een simpele cursus zoals veel fotohandels die al geven bij aanschaf van apparatuur. Een doodgewoon "ouderwets" fotoboek in combinatie met het lezen van de handleiding doet ook wonderen.
JumpJiving vraagt: gebruik je wel spotmetering en zegt een camera kan alleen goed meten bij grote opening.
Betekent dit dan dat hij dit niet goed meer doet bij een opening van zeg 7.1 of moet ik dan een andere instelling kiezen?"
Ik blijf er bij dat je simpelweg de meest elementaire kennis mist betreffende fotograferen, lichtmeten en werken met de M-stand. En de reacties helpen ook al niet echt. Wederom: sorry.
Hoe nu te handelen om in M een goed belichte foto te krijgen?
Ik ga er van uit dat je alle onnodige toeters en bellen als bracketing en pretstanden hebt uitgeschakeld, desnoods met een reset van de camera, en dat je een eventueel gekozen belichtingscompensatie op nul hebt staan.
1. Zet de camera op M.
2. kies een "nomale" ISO van pakweg 200.
3. zet de camera op matrixmeting of centrumbenadrukte meting ("centerweighted").
4. kies een sluitertijd van pakweg 1/125.
5. kies een diafragma van pakweg 8.
6. richt je camera op een normaal, gelijkmatig belicht onderwerp.
7. raadpleeg de uitlezing van de belichtingsmeter.
8. die zal niet op "0" staan, maar één of meerdere stops onder- of overbelicht.
9. draai aan het wieltje voor diafragma of sluitertijd tot de meteruitlezing wel op "0" staat.
10. Je hebt je lichtmeting gedaan.
Stel nu eens dat je uit bent gekomen op 1/250 en diafragma 8 - dat is je waarde.
Wat kan er mis gaan, hoe kun je in godsnaam dan verkeerd belichte opnamen krijgen?
Een en ander is ook volkomen onafhankelijk van het gebruikte objectief, van de gebruikte camera en sensor.
Ik zou het werken met spotmeting even vergeten tot je snapt hoe de belichtingsmeter werkt en tot je weet waar je op moet meten (dan bedoel ik dat je niet gaat meten op heldere of donkere beeldelementen, als je wat verder bent zou je je kunnen verdiepen in het gebruik van de simpele grijskaart). Ik zou ook de ISO pas aanpassen als je met de "normale" waarden niet uitkomt. (Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat ze in Down Under het fotograferen onderwijzen zoals jij weergeeft, maar ik ben er niet bij geweest...).
Mijn laatste suggestie is toch echt alles te vergeten wat je tot nu toe deed en een echte fotografiecursus te volgen, desnoods een simpele cursus zoals veel fotohandels die al geven bij aanschaf van apparatuur. Een doodgewoon "ouderwets" fotoboek in combinatie met het lezen van de handleiding doet ook wonderen.
- ArjanL
- Forumlid
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: ma aug 27 2007 9:19 pm
- Locatie: Barendrecht
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
maxx,
M,P,S,A zijn geen lichtmeetmethoden.
Dat zijn belichtingsstanden (= hoe de camera belicht met welke voorkeurs parameter; diafragma, sluitertijd, etc).
Lichtmeting kan via spotmeting, centrumgericht of matrixmeting (meerveldsmeting) en dat is het meten van de hoeveelheid licht en is een stap vóór M,P,S,A.
In je instructieboekje staan de verschillen uitgelegd; kijk bij 'Lichtmeting' en 'Belichtingsstand'
M,P,S,A zijn geen lichtmeetmethoden.
Dat zijn belichtingsstanden (= hoe de camera belicht met welke voorkeurs parameter; diafragma, sluitertijd, etc).
Lichtmeting kan via spotmeting, centrumgericht of matrixmeting (meerveldsmeting) en dat is het meten van de hoeveelheid licht en is een stap vóór M,P,S,A.
In je instructieboekje staan de verschillen uitgelegd; kijk bij 'Lichtmeting' en 'Belichtingsstand'
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Forumlid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo mei 24 2009 1:45 pm
- Locatie: Sydney Australie
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Emdekerk hartelijk dank voor je instructie en suggestie. Ik waardeer dat je de moeite neemt om te reageren op dit topic maar jee het is wel weer even wennen om na zoveel jaar te ervaren hoe recht-voor-zijn raap sommige Nederlanders zijn. Maar los van dat, toch bedankt voor je reactie
.
Arjan ik weet dat M, P, S en A geen lichtmeetmethoden zijn. Wel is mij duidelijk dat ik meer ervaring moet opdoen met de wijze waarop een camera de lichtmeting doet. Daar weet ik dus duidelijk niet genoeg van.

Arjan ik weet dat M, P, S en A geen lichtmeetmethoden zijn. Wel is mij duidelijk dat ik meer ervaring moet opdoen met de wijze waarop een camera de lichtmeting doet. Daar weet ik dus duidelijk niet genoeg van.
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Geen dank hoor. Maar aan omfloerste en weinig to-the-point geschreven danwel zelfs incorrecte teksten heb je ook niks. Dat het "recht voor zijn raap" overkomt is daar wellicht een gevolg van. Maar leuk dat je nog even reageert, dat wordt ook vrij zeldzaam.
- a vgastel
- Forumlid
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: do mar 04 2010 7:00 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Hier nog wat tips kijk ze maar eens door.
http://www.nikon.nl/tmp/BE/2419865273/3 ... 741220.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... meter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://raym.deds.nl/fotografietips.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /related/1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En haal de pdf op van de d610 leest en zoekt makkelijker.
succes, goede uit leg van EUGENE.
http://www.nikon.nl/tmp/BE/2419865273/3 ... 741220.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.123cursus-fotografie.nl/hand ... meter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://raym.deds.nl/fotografietips.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /related/1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En haal de pdf op van de d610 leest en zoekt makkelijker.
succes, goede uit leg van EUGENE.

mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo mei 24 2009 1:45 pm
- Locatie: Sydney Australie
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Lichtmeter als referentie werkt niet goed met 24-70?
Dank voor de links Bert. Heel waardevol!
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.