lenzen op de D90
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
lenzen op de D90
Hallo,
Bij de aanschaf van mijn D90 camera heb ik ook een 18_200 mm lens gekocht. Vandaag heb ik een 180 mm tele lens gekocht en zie niet veel verschil met mijn (oude) 18_200 mm lens. Wat is het verschil in het dichter bij halen van beide lenzen. Moet ik voor de 180 mm een andere body kopen voor meer effect? Wie kan mij hierin adviseren? Ben benieuwd.
Bij de aanschaf van mijn D90 camera heb ik ook een 18_200 mm lens gekocht. Vandaag heb ik een 180 mm tele lens gekocht en zie niet veel verschil met mijn (oude) 18_200 mm lens. Wat is het verschil in het dichter bij halen van beide lenzen. Moet ik voor de 180 mm een andere body kopen voor meer effect? Wie kan mij hierin adviseren? Ben benieuwd.
- mandersp
- Forumlid
- Contacteer:
Re: lenzen op de D90
Je hebt al een DX body dus met je 180 mm heb je minder bereik dan met de 200 mm, dan had je bijvoorbeeld 300 of 400 mm moeten kopen.
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi De kijker,
meestal stellen we ons even voor op dit forum; dus: welkom! :mrgreen:
Een 18-200 is een zoomlens, welk type heb je precies? (dat is meestal iets van 18-200 f/3,5-6,3 ofzo).
Hiermee kun je dus van 18 naar 200 millimeter zoomen, maar gaat je maximum diafragma opening omlaag naar gelang hoe verder je zoomt.
Een zoomlens is handig omdat je met 1 lens een groot bereik hebt; maar dat gaat ook een beetje ten koste (relatief gezien dan) van de kwaliteit.
Een 180mm lens (welk type?) is een zogenaamde 'prime' lens, dus 1 afstand.
Wil je zoomen, dan moet je lopen
Deze lenzen staan vaker bekend om hun betere kwaliteit omdat er minder glas in hoeft te zitten omdat je dus niet zoomt.
De 180 mm is 20mm korter dan je zoomlens, het verschil is dus dat je met je nieuwe lens je object minder dichtbij haalt; en soms het lastig kan zijn als je iets wél dichtbij hebt dat het dan wat lastiger focussen kan zijn.
Het type body maakt in dit geval niets uit, korter is korter.
Waarom heb je de 180mm eigenlijk gekocht als ik vragen mag? Want voor de zoomlengte ben je er inderdaad niets mee opgeschoten op je D90.
meestal stellen we ons even voor op dit forum; dus: welkom! :mrgreen:
Een 18-200 is een zoomlens, welk type heb je precies? (dat is meestal iets van 18-200 f/3,5-6,3 ofzo).
Hiermee kun je dus van 18 naar 200 millimeter zoomen, maar gaat je maximum diafragma opening omlaag naar gelang hoe verder je zoomt.
Een zoomlens is handig omdat je met 1 lens een groot bereik hebt; maar dat gaat ook een beetje ten koste (relatief gezien dan) van de kwaliteit.
Een 180mm lens (welk type?) is een zogenaamde 'prime' lens, dus 1 afstand.
Wil je zoomen, dan moet je lopen

Deze lenzen staan vaker bekend om hun betere kwaliteit omdat er minder glas in hoeft te zitten omdat je dus niet zoomt.
De 180 mm is 20mm korter dan je zoomlens, het verschil is dus dat je met je nieuwe lens je object minder dichtbij haalt; en soms het lastig kan zijn als je iets wél dichtbij hebt dat het dan wat lastiger focussen kan zijn.
Het type body maakt in dit geval niets uit, korter is korter.
Waarom heb je de 180mm eigenlijk gekocht als ik vragen mag? Want voor de zoomlengte ben je er inderdaad niets mee opgeschoten op je D90.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
Hoe dan ook zal die 180 mm van een betere kwaliteit zijn en lichtsterker dan welke 18-200 ook. Kortom dus best een stuk vooruitgang en een eerste stap op weg naar de overgang op primes ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Dan ga je er voor het gemak maar even van uit dat die 180mm lens een Nikon lens is?
Bij diverse andere merken, met NIkon vatting, hoeft dit niet per definitie zo te zijn.
Bij diverse andere merken, met NIkon vatting, hoeft dit niet per definitie zo te zijn.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
Nee daar ga ik niet van uit. De enige zoom ik ken die beter was dan primes van i.c. Minolta is de 80-200/2.8 nikkor.
En ik denk niet dat een Nikkor 18-200 beter is dan een 180 mm prime van een ander merk. Zeker zo aan het einde van het zoomtraject niet.
Maar goed, we weten niet over welke lenzen het gaat.
Edit: en misschien is de 14-24 Nikkor ook beter dan sommige primes in die range. Maar daar gaat het hier niet over.
En ik denk niet dat een Nikkor 18-200 beter is dan een 180 mm prime van een ander merk. Zeker zo aan het einde van het zoomtraject niet.
Maar goed, we weten niet over welke lenzen het gaat.
Edit: en misschien is de 14-24 Nikkor ook beter dan sommige primes in die range. Maar daar gaat het hier niet over.
Laatst gewijzigd door henkk op vr jun 27 2014 9:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Nu ga je er ook van uit dat die 18-200 een Nikkor is.... 

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Er is toch geen verschil in beeldhoek, of je nu 180 prime of 180 op de 18-200 gebruikt!
Er zal een verschil zijn in lichtsterkte, er zal een verschil zijn in kwaliteit.
Er zal een verschil zijn in lichtsterkte, er zal een verschil zijn in kwaliteit.
-
- Forumlid
Hallo Danny (omdat jij de eerste reactie gaf) en de anderen die gereageerd hebben. Hiervoor dank. Zal mij i.d.d. even voorstellen. Mijn naam is Hans de Graaf en ik fotografeer vanaf mijn 12e jaar. (zag trouwens dat veel van jullie een foto hebben staan. Leuk!) In 1980 heb ik een ME super camera van Pentax met een paar lenzen gekocht en daarmee veel foto's gemaakt. Wel alles op de automatische stand. Toen de digitale camera's op de markt kwamen heb ik een Olympus kit aangeschaft, Enkele jaren geleden heb ik deze verkocht en een Nikon D90 body met Nikor 18-200 mm 1:P35-56 GED lens aangeschaft. Ik fotografeer nu over het algemeen op de M stand. Inmiddels heb ik ook andere lenzen gekocht, nl. Nikor 50 mm 1:1.8 D, Nikor 17-35 mm 1:2.8D en gisteren heb ik (via de post) mijn Nikor 180 mm 1:2.8 D lens ontvangen. Met mijn 18-200 mm lens heb ik altijd goed overweg gekund en sta nu op een tweesprong. Ruil ik de 180 mm lens weer in en koop een andere of ga sparen voor een andere body van Nikon. Ben weer benieuwd naar jullie reactie's.
-
- Forumlid
de d90 is een goede camera, wat wil je winnen met een nieuw(er) model?
Je zegt dat je allang fotografeert maar niet een verschil ziet tussen een 18 200mm lens en de 180mm f2.8.
ik weet zeker dat die 180mm veel sneller scherp stelt en kortere sluiter tijd kan gebruiken als met je 18 200mm.
Ik vraag mij nu gewoon af wat jij mist
Je zegt dat je allang fotografeert maar niet een verschil ziet tussen een 18 200mm lens en de 180mm f2.8.
ik weet zeker dat die 180mm veel sneller scherp stelt en kortere sluiter tijd kan gebruiken als met je 18 200mm.
Ik vraag mij nu gewoon af wat jij mist
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
Gezien jouw assortiment lenzen zou ik in jouw geval de 18-200 weg doen, een 70-300 kopen en me afvragen waarom ik die 180 mm wilde hebben. Een prachtige lens, beter ook dan de 70-300 bij 180 mm, dus daarvoor zou je hem kunnen houden. Een 70 of 80-200/2.8 zou ook kunnen, maar ik ken je financiële slagkracht niet. Pre-owned zijn ze er in allerlei prijsklassen.
Of als je op primes wil overgaan er een 85 en een 135 mm bij kopen (of alleen een 105, bijv. de VR van Patrick). Dan past de 180 mm perfect in het setje.
Met een andere body ga je niet direct heel andere foto's maken.
Succes met de besluitvorming!
Groet, Henk
Of als je op primes wil overgaan er een 85 en een 135 mm bij kopen (of alleen een 105, bijv. de VR van Patrick). Dan past de 180 mm perfect in het setje.
Met een andere body ga je niet direct heel andere foto's maken.
Succes met de besluitvorming!
Groet, Henk
-
- Forumlid
Hallo Allemaal,
Bedankt voor de tips en ben weer wijzer geworden. Ik ga mij beraden.
Groet,
Hans.
Bedankt voor de tips en ben weer wijzer geworden. Ik ga mij beraden.
Groet,
Hans.