Weerstand lensmount na reparatie

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Plaats reactie
JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Weerstand lensmount na reparatie

Bericht door JanJacob » do mei 29 2014 9:45 am

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik mijn D600 body terug ontvangen van Nikon. De body is opgestuurd voor stofcontrole en ik kreeg al snel de melding dat de lensmount scheef was en €175,- mocht betalen voor reparatie. Vreemd, want ik had daar niets van gemerkt (ook niet een ongelijk scherptegebied op landschapsfoto's o.i.d., dat heb ik nagekeken). Ik heb toch maar betaald, want ik vertrouw op de expertise van de reparateur.

Na het terugkrijgen van de body blijkt echter dat mijn objectieven er heel moeilijk op en af draaien. De draai is ongeveer twee centimeter. De eerste centimeter gaat heel makkelijk, daarna erg zwaar tot de 'klik'. Op mijn D40 en D90 is dat totaal niet zo (daar pas je een gelijkmatige druk toe) en voorheen draaiden de objectieven op mijn D600 ook gelijkmatig.

Een lang verhaal om tot de kernvraag te komen: Voor ik mijn camera (wéér) opstuur, wil ik graag weten of het op- en afdraaien van objectieven op jullie camera's met gelijkmatige (lichte) druk gaat, of met toenemende druk tot de 'klik'.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Weerstand lensmount na reparatie

Bericht door emiel » do mei 29 2014 9:52 am

ik merk geen verschil op d600 tijdens het opzetten. gewoon teruggaan als je 'erg zwaar' ervaart

ajuus
emiel

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do mei 29 2014 11:55 am

Direct terug naar Beverwijk, inclusief betreffende objectief (objectieven). Zeker als dezelfde objectieven op je andere camera's gewoon soepel op en af draaien. Beste is om er zelf heen te gaan, neem dan ook één van je andere camera's mee, zodat je kunt demonstreren dat het niet aan de objectieven ligt.
Groeten,
Edwin

flickr - website

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » wo jun 25 2014 11:36 pm

Bedankt voor je advies. Uiteindelijk heb ik mijn camera + objectieven afgelopen zaterdag naar Beverwijk gestuurd. Ik heb vandaag een gereedmelding gekregen, zonder details over het gedane werk, wel met de melding dat er 0 euro gerekend wordt. Morgen worden mijn camera en objectieven bezorgd, ik ben benieuwd of het probleem verholpen is.
Laatst gewijzigd door Cyrus op do jun 26 2014 9:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do jun 26 2014 9:07 am

Als het goed is, zit er een reparatieverslag bij de camera als je hem terug ontvangt. In ieder geval goed dat NSP snel en zonder mokken het probleem nu (hopelijk) opgelost heeft. Laat je het nog even weten als je de camera terug hebt? Ben wel benieuwd...
Groeten,
Edwin

flickr - website

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » do jun 26 2014 8:53 pm

Heb mijn camera (en een levenslange voorraad piepschuimwokkels) inmiddels ontvangen. Objectieven draaien erop alsof er boter tussen gesmeerd was, zo gladjes. Hij is dus perfect gerepareerd.
edit: Overigens geen reparatieverslag ontvangen. Ik zal eens e-mailen.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma jun 30 2014 10:26 pm

Kijk, eind goed al goed :)
Groeten,
Edwin

flickr - website