tussenringen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

tussenringen

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 03 2014 11:33 am

Zojuist op m'n website een kort verhaal neer gezet van de verschillende tussenringen. En dit keer gaat het niet over Nikon want Nikon levert geen tussenringen waarmee je AF hebt op je camera.

Graag wil ik deze publicatie aanvullen met gebruikers informatie.
Laat me weten met welke camera, met welk merk en naam tussenring en met welk objectief (ook naam en merk) je met Auto Focus kunt werken?
Er schijnen tussenringen te zijn waarbij je wel AF hebt maar geen VR, kijk dan daar ook naar.
Je mag je resultaat in dit draadje neer zetten, en als je niet wil laten weten wat je allemaal thuis hebt liggen, stuur me een mail.

Afbeelding

De publicatie staat nu hier: http://www.hansbraakhuis.nl/tussenringen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze zal worden aangevuld met jullie ervaringen over wat wel of niet werkt. Met elkaar weten we alles en ik zal het wel opschrijven. :roll:
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za jul 12 2014 1:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

robasc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: tussenringen

Bericht door robasc » do jul 03 2014 3:03 pm

Ik heb de nikon d7100 met de af-s micro nikkor 105mm 1:2.8g ed
Delta af tussenringen.
De af werkt,de vr weet ik niet.Ik gebruik deze combie altijd met statief,
is voor mij ook niet van belang.
Het objectief heeft 10 contact punten, de tussenringen 8

oud0001

Bericht door oud0001 » do jul 03 2014 9:24 pm

Ik ben in bezit van de Kenko automatische ringen set
De set werkt prima met de 35, 50 en 85mm AF-s en D serie objectieven.
Als je er meer gewicht aan gaat hangen zakken ze door bij gebruik van meerdere ringen.
Er zit dan wat spelingsruimte in de set. Dan kun je ook het elektronische contact verliezen.
Bij gebruik van 1 ring heb je er nagenoeg geen last van.
VR heb ik er niet op getest. Wel een 180mm f2.8 ED AIs en dan merk je de speling door het eigen gewicht van het objectief. Mijn conclusie is dan ook dat de set prima werkt bij niet te zware G en D objectieven.
Bij objectieven met iets meer gewicht niet meer dan 1 ring tegelijk gebruiken. Dan geeft het geen problemen in mijn ervaring.

Verder gebruik ik Nikon ringen. Geen problemen mee echter alles handmatig en met vergroter objectieven of in combinatie met de Micro 105mm f4 Ai of 200mm f4 Ais samen met de PN1. Middels adapter ook op mijn Fuji XT-1.

Dat is te zwaar voor de Kenko set.

Wat ik wel zou willen zien is een zoomversie die kwalitatief ook up to parr is.
Misschien moet ik maar eens een ouwe zoom slopen en ombouwen. :wink:

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » do jul 03 2014 9:48 pm

Een bescheiden vraag:
Waarom zou je met macrofotografie autofocus gebruiken?

oud0001

Bericht door oud0001 » do jul 03 2014 9:50 pm

Omdat sommige mensen niet zonder die AF willen/kunnen focussen.
Dat moet je wel leren controleren als je MF werkt.
Verder kun je dan met een passend programma dan ook focusstacks automatisch laten plaatsvinden onder aansturing van PC of laptop.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 04 2014 9:17 am

EdvandeZilver schreef:Een bescheiden vraag: Waarom zou je met macrofotografie autofocus gebruiken?
Zelf kwam ik er rond m'n 25ste achter dat ik van dichtbij niet scherp zie. Op de fotoclub zei men dat m'n foto's best wel scherper mochten. Een F-501 geprobeerd, dat was het nog niet. De F-801 heeft m'n fotografische carrière gered.

Manueel scherpstellen met een instap camera is niet echt gemakkelijk. De spiegeltjes in de zoeker (in plaats van een glazen prisma) maken dat de zoeker niet geschikt is om manueel scherp te stellen. De scherpstelhulp (rondje) werkt wel bij alle zoekers, dus je zou met behulp daarmee wel scherpkunnen stellen.

Zelf ben ik lui en gemakkelijk. koop dus een wat duurdere Nikon camera, die het macro werk voor mij automatiseert. Zet m'n camera op Live View, druk één of meerdere keren op de + en dan laat ik de camera scherpstellen op het onderwerp. Ook gemakkelijk: AF onderwerp volgen aan zetten. Het onderwerp markeren en daarna kadreren terwijl de AF van je camera op het onderwerp scherp blijft stellen.

Weet ook dat macro en autofocus bij velen niet in één zin voorkomen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr jul 04 2014 7:45 pm

"De spiegeltjes in de zoeker (in plaats van een glazen prisma) maken dat de zoeker niet geschikt is om manueel scherp te stellen."

Vreemde stelling.
Of er een porroprisma of een massief pentaprisma gebruikt worden maakt voor het scherpstellen niet uit.
Visueel scherpstellen gebeurt op het matglas, het is irrelevant of het licht op het matglas gespiegeld werd door een porro- danwel een pentaprisma.

En inderdaad zijn de laatste generaties Nikon van een matglas voorzien dat is geoptimaliseerd voor AF en zeker niet meer voor MF. Ik meen dat de F90 de laatste Nikon was met een echt MF-matglas. De AF nam toen al hand over hand toe.
Maar gelukkig hebben we voor vele camera's de Katzeye en andere merken matglazen.

En wie vérziend is, en dus niet gemakkelijk dichterbij gelegen onderwerpen scherp ziet, heeft als regel veel baat bij een correctielensje in het oculair van de camera. Correctielensjes zoals Nikon die voor alle camera's in veel sterktes maakte.

Overigens vind ik ook wel dat AF bij macro-opnamen zeker niet te allen tijde af te keuren is, zeker niet als je een niet-optimaal matglas in bijvoorbeeld een DX-camera hebt. Dan is het onzin je ogen tot tranens toe te pijnigen met MF...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr jul 04 2014 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jul 04 2014 8:05 pm

Als het goed is, stelt je oog op oneindig scherp bij het kijken door de zoeker. Anders zou ik als bijziende (-6) uitstekend zonder bril of lens door een zoeker moeten kunnen kijken. Vergeet het maar. Dus ik snap het verhaal van Hans niet helemaal, of hij moet een andere correctie instellen of een correcttielens gebruiken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jul 05 2014 8:40 am

Geen idee waar mijn afwijking zit. Heb destijds wel een ander matglas en een DG-2 aangeschaft, hielp niks, toen over naar AF. Dat was voor mij toen de oplossing. Vanaf m'n 40ste gebruik ik een leesbril voor dichtbij, daarvoor kon ik dichtbij wel goed zien. Een matglas zit heel dicht bij.

Terug naar het topic svp, zoek AF converters die werken!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re:stelt je oog op oneindig

Bericht door gijs sandberg » za jul 05 2014 9:04 am

Beste Henk,
Je zit er net naast.
De standaard voor Nikon zoekers is -1, dwz alsof het matglas op 1 meter afstand staat.
Gelukkig hebben de meeste courante Nikon kamera's een intelbare sterkte, weliswaar is het bereik beperkt, maar voor mij net voldoende.
Re: Hans
Ligt het wellicht aan het kleine zoekerbeeld van een DX kamera (ongeacht de gebruikte materialen) ?
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo jul 13 2014 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 13 2014 8:18 am

Na een behoorlijke update, is m'n zoektocht niet heel veel verder.

Afbeelding

Het resultaat ziet er nu zo uit, en je kunt nog niet zeggen dan je met een Nikon Dxxx en een AF tussenring ook echt AF en eventueel VR hebt. Lees het geheel eens door en je weet dan wel waar je aan toe bent.

Met elkaar weten we heel veel, laat me weten wat je hebt aan camera, tussenring en objectief en ik zal het vermelden in m'n onderzoek.

Afbeelding

M'n onderzoek: http://www.hansbraakhuis.nl/tussenringen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » zo jul 13 2014 12:18 pm

In mijn geval op een D300s.

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jester » zo jul 13 2014 1:02 pm

Hans,

Camera: D7000

Tussenringset: Kamera Express eigen merk 12/20/36mm

Op de tussenringset staan de volgende typeaanduidingen: 12mm -> niets / 20mm -> "Digital" / 36mm "N-AF", waarbij ik denk dat het laatste voor "Nikon Auto-Focus" staat, maar of dat klopt weet ik niet zeker.

Objectieven:
AF 50mm 1.8D - AF werkt / VR n.v.t.
AF-S 105mm 2.8 Micro - AF werkt / VR werkt
AF-S 70-300mm 4.5-5.6 - AF werkt / VR werkt
Overige objectieven in mijn bezit niet getest.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”