Veel ruis en onscherpte vliegtuig foto's
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Veel ruis en onscherpte vliegtuig foto's
Goedemorgen,
Sinds een maand of 2 ben ik me steeds meer gaan interesseren in fotografie. Het fotograferen van vliegtuigen heeft wel een grote voorkeur.
Ik heb een Nikon D5200 met een Nikon 55-300 lens.
Ik heb al erg veel gelezen op het internet en neem de tips ook mee als ik weer op pad ga met mijn camera.
Afgelopen weekend ben ik naar de Polderbaan gegaan om daar een te oefenen met fotograferen in de A stand.
Ik gebruik over het algemeen de instelling "spotmeting" "enkelvoudig scherpstelpunt" "continu servo" "burst mode Continuous High"
Echter toen ik thuis kwam bleek toch dat er veel ruis in mijn foto's zitten en ook waren de foto's niet goed scherp.
Dit probleem heb ik ook in de M en S stand.
Ik ben nog een redelijke beginner dus ik ben erg benieuwd wat er nu precies mis gaat.
Ook ben ik benieuwd naar andere technieken behalve panning aangezien dit een techniek is die zeer veel geoefend moet worden.
Ik hoop dat jullie mij enigszins op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Sinds een maand of 2 ben ik me steeds meer gaan interesseren in fotografie. Het fotograferen van vliegtuigen heeft wel een grote voorkeur.
Ik heb een Nikon D5200 met een Nikon 55-300 lens.
Ik heb al erg veel gelezen op het internet en neem de tips ook mee als ik weer op pad ga met mijn camera.
Afgelopen weekend ben ik naar de Polderbaan gegaan om daar een te oefenen met fotograferen in de A stand.
Ik gebruik over het algemeen de instelling "spotmeting" "enkelvoudig scherpstelpunt" "continu servo" "burst mode Continuous High"
Echter toen ik thuis kwam bleek toch dat er veel ruis in mijn foto's zitten en ook waren de foto's niet goed scherp.
Dit probleem heb ik ook in de M en S stand.
Ik ben nog een redelijke beginner dus ik ben erg benieuwd wat er nu precies mis gaat.
Ook ben ik benieuwd naar andere technieken behalve panning aangezien dit een techniek is die zeer veel geoefend moet worden.
Ik hoop dat jullie mij enigszins op weg kunnen helpen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door oalammers op ma jul 07 2014 10:48 am, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Veel ruis en onscherpte vliegtuig foto's
Ik zou zeggen: plaats eens wat voorbeelden met de exif gegevens er bij. Is zo een beetje lastig te bepalen wat er fout gaat.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
- Reest
- Clublid
Een paar opmerkingen/vragen:
1. Stel jezelf eens voor in de desbetreffende rubriek
2.Welke 55-700mm lens bedoel je? Bij mijn weten bestaat die niet.
3. Plaats eens voorbeeldfoto's met de volledige exif, zowel foto's met A, M en S stand.
Rinus
1. Stel jezelf eens voor in de desbetreffende rubriek
2.Welke 55-700mm lens bedoel je? Bij mijn weten bestaat die niet.
3. Plaats eens voorbeeldfoto's met de volledige exif, zowel foto's met A, M en S stand.
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
-
- Forumlid
@mqaa: Ik zal einde van de middag een paar foto's met de exif gegevens toevoegen. Ik zit nu op mijn werk en heb geen voorbeelden voorhandig.
@Reest: Ik heb de aanpassing gedaan in mijn bericht want het betrof een Nikon 55-300 lens. Het voorstellen is al gebeurd vandaag.
Kan je naast de exif gegevens eigenlijk zien in welke stand de foto's geschoten zijn?
@Reest: Ik heb de aanpassing gedaan in mijn bericht want het betrof een Nikon 55-300 lens. Het voorstellen is al gebeurd vandaag.
Kan je naast de exif gegevens eigenlijk zien in welke stand de foto's geschoten zijn?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Oscar,
Welkom.
Veel ruis duidt op te hoge ISO waardes of onderberlichting.
Bij gewoon daglicht mag dat niet nodig zijn.
Spotmeting kan nuttig zijn, maar veelal niet bij vliegtuigen (in combinatie met automatische belichting).
Uit voorbeelden met EXIF informatie kunnen anderen op dit forum meer details achterhalen.
re: kan je naast
Neen dan is het (ook voor ervaren fotografen) gokken wat er gebeurd is.
Groeten, Gijs
Welkom.
Veel ruis duidt op te hoge ISO waardes of onderberlichting.
Bij gewoon daglicht mag dat niet nodig zijn.
Spotmeting kan nuttig zijn, maar veelal niet bij vliegtuigen (in combinatie met automatische belichting).
Uit voorbeelden met EXIF informatie kunnen anderen op dit forum meer details achterhalen.
re: kan je naast
Neen dan is het (ook voor ervaren fotografen) gokken wat er gebeurd is.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Hoi Gijs,
Bedankt voor je reactie... Belichting is inderdaad cruciaal. De ISO probeer ik altijd zoveel als mogelijk op 100 te houden overdag.
Wat voor lichtmeting zou jij adviseren? zou jij een enkelvoudige scherpstelpunt gebruiken of bijvoorbeeld 39 punten?
Zal einde van de middag even een paar foto's plaatsen...
Bedankt voor je reactie... Belichting is inderdaad cruciaal. De ISO probeer ik altijd zoveel als mogelijk op 100 te houden overdag.
Wat voor lichtmeting zou jij adviseren? zou jij een enkelvoudige scherpstelpunt gebruiken of bijvoorbeeld 39 punten?
Zal einde van de middag even een paar foto's plaatsen...
Op grijze lucht wil dat wel eens als ruis eruit zien. Met aantal scherpstel punten heeft dat niks te maken (ruis) Persoonlijk zou ik enkel punt gebruiken. Hooguit 9 scherpstel punten.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Vergeet ook niet dat omstandigheden op een vliegveld niet altijd even gunstig zijn voor scherpe foto's.
Er zit veel stof en de lucht, en de lucht is veel in beweging. Zeker op een warme zonnige dag zijn scherpe foto's bijna onmogelijk.
Er zit veel stof en de lucht, en de lucht is veel in beweging. Zeker op een warme zonnige dag zijn scherpe foto's bijna onmogelijk.
-
- Forumlid
Beste yzf1kr
Deels ben ik het wel met je eens maar anderzijds zie ik hier ook op dit forum zo veel foto's voorbij komen die haarscherp zijn. Ook op mooie dagen.
Wel ervaar je veel last van heat haze in de foto's die je foto aardig kan verpesten...
Deels ben ik het wel met je eens maar anderzijds zie ik hier ook op dit forum zo veel foto's voorbij komen die haarscherp zijn. Ook op mooie dagen.
Wel ervaar je veel last van heat haze in de foto's die je foto aardig kan verpesten...
-
OnlineReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik gok dat spotmeting je grootste probleem is; Als je dan net niet het vliegtuig te pakken heb (of wanneer de camera zelf zijn meetpunt kiest) kan het zijn dat hij de lucht ziet. Is het een knalwitte lucht, dan zal hij de boel (inclusief het vliegtuig) flink onderbelichten. En als je dan een wat hogere ISO gebruikt wordt alles ook nog eens korrelig, want dat zie je vooral in donkere/onderbelichte gebieden terug.
Mijn advies, gebruik matrixmeting met belichtingscompensatie.
Verder snelle sluitertijden gebruiken (tenzij het een propellorvliegtuig of heli is). Eventueel de ISO omhoog om dat te bereiken, maar je belichting moet goed zijn. Heb je verder toevallig auto-ISO geactiveerd? En zoja met wat voor instellingen?
Mijn advies, gebruik matrixmeting met belichtingscompensatie.
Verder snelle sluitertijden gebruiken (tenzij het een propellorvliegtuig of heli is). Eventueel de ISO omhoog om dat te bereiken, maar je belichting moet goed zijn. Heb je verder toevallig auto-ISO geactiveerd? En zoja met wat voor instellingen?
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Misschien een hele stomme vraag maar het uploaden van mijn foto's lukt niet. Wat is de makkelijkste manier om dit te doen?
Moeten dit de RAW formaten zijn of gewoon JPEG?
Als ik het via postimage.org doe zie ik geen exif gegevens....
Moeten dit de RAW formaten zijn of gewoon JPEG?
Als ik het via postimage.org doe zie ik geen exif gegevens....
- skyfox
- Forumlid
Als de lichtomstandigheden niet veel wisselen dan zou ik stand A niet eens gebruiken, maar overgaan naar stand M. Kies je diafragma, ISO en sluitertijd. Als je een indicatie wil van een sluitertijd dan kan je op spotmeting een vliegtuig opmeten en aflezen welke sluitertijd de camera zou gebruiken. Voer dat in bij de M stand en speel een klein beetje met de sluitertijd om de foto wat lichter of donkerder te krijgen. Na een dagje oefenen weet je niet beter 

-
- Forumlid
Bij deze een aantal foto's die ruis bevatten of niet scherp zijn.
Deze foto's zijn ook nog onbewerkt.
De laatste foto is het vliegtuig wel weer ineens een stuk scherper.
F7.1, 1/1000, ISO 100 220mm

F8.0, 1/800, ISO 100 220mm

F8.0 ,1/750, ISO 100 102mm
]
F.8.0 1/1000, ISO 100 300mm

@Rene dan zal ik de volgende keer de foto's schieten met matrixmeting. Als ik op stand A schiet regelt de camera zelf dan niet de ideale lichtomstandigheden want ik zie dan geen lichtmeting in mijn zoeker. ik gebruik verder geen auto ISO maar probeer hem eigenlijk altijd op 100 soms 200 te houden.
Zijn er er verder nog goede technieken voor het maken van de foto's? Ik lees veel over panning maar zijn er nog andere technieken?
Oefening baart in elk geval kunst alleen de weg er naar toe is af en toe frustrerend.
Deze foto's zijn ook nog onbewerkt.
De laatste foto is het vliegtuig wel weer ineens een stuk scherper.
F7.1, 1/1000, ISO 100 220mm

F8.0, 1/800, ISO 100 220mm

F8.0 ,1/750, ISO 100 102mm
]

F.8.0 1/1000, ISO 100 300mm

@Rene dan zal ik de volgende keer de foto's schieten met matrixmeting. Als ik op stand A schiet regelt de camera zelf dan niet de ideale lichtomstandigheden want ik zie dan geen lichtmeting in mijn zoeker. ik gebruik verder geen auto ISO maar probeer hem eigenlijk altijd op 100 soms 200 te houden.
Zijn er er verder nog goede technieken voor het maken van de foto's? Ik lees veel over panning maar zijn er nog andere technieken?
Oefening baart in elk geval kunst alleen de weg er naar toe is af en toe frustrerend.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Het is deels nabewerking en vergelijk het niet met sommige andere foto's van vliegtuigen die met €4000,- + apperatuur is gemaakt. Die zijn gewoon scherper.
Tevens is er veel verschil in schepte tussen de viewers. bekijk de foto's ook niet op 100% op de computer. druk ze eens af en kijk hoe ze eruit zien.
Overigens vind ik de scherpte van de foto's helemaal niet verkeerd.
Maak de foto's in RAW en bewerk ze. Dat is een lang leer proces maar niemand kan dat in één keer. Veel lezen of youtube video's kijken over bewerken van foto's.
Nu zijn deze foto's vrij klein en al jpeg maar met RAW kan je nog veel betere resultaten behalen.

Tevens is er veel verschil in schepte tussen de viewers. bekijk de foto's ook niet op 100% op de computer. druk ze eens af en kijk hoe ze eruit zien.
Overigens vind ik de scherpte van de foto's helemaal niet verkeerd.
Maak de foto's in RAW en bewerk ze. Dat is een lang leer proces maar niemand kan dat in één keer. Veel lezen of youtube video's kijken over bewerken van foto's.
Nu zijn deze foto's vrij klein en al jpeg maar met RAW kan je nog veel betere resultaten behalen.

- a90
- Forumlid
Hou er ook rekening mee dat de atmosferische verstoringen boven het zwarte asfalt mee gaat spelen bij dit soort fotografie.
Je kent vast wel de golvende weg als je op een warme dag over het asfalt kijkt in de verte. Je ziet bij deze foto's de startbaan zelf nauwelijks maar je hebt er wel last van.
Volgens mij is de laatste foto van dichterbij genomen zodat je minder ver door de troebele lucht heen hoeft te fotograferen.
Ik sta nog wel eens aan het einde van de Kaagbaan met 400mm en dan lijken de vliegtuigen soms wel versmolten met de baan zo troebel is het zicht dan.
Je kent vast wel de golvende weg als je op een warme dag over het asfalt kijkt in de verte. Je ziet bij deze foto's de startbaan zelf nauwelijks maar je hebt er wel last van.
Volgens mij is de laatste foto van dichterbij genomen zodat je minder ver door de troebele lucht heen hoeft te fotograferen.
Ik sta nog wel eens aan het einde van de Kaagbaan met 400mm en dan lijken de vliegtuigen soms wel versmolten met de baan zo troebel is het zicht dan.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"