Opzoek naar een nieuwe camera.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Opzoek naar een nieuwe camera.
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, nu zit ik te twijfelen tussen de D7100 en de D610.
Ik kom af van een D80.
Ik wil op den duur (semi) professioneel gaan fotograferen. Studio alswel buiten fotografie (portret, maar ook natuur).
Voor studio/portret is FX volgens mij beter maar ik hoor ook weer dat voor natuur ed. de DX weer fijner is ivm de x1.5 factor dus...
Aanschafwaarde is natuurlijk heel verschillend van de twee, maar mij gaat het om de keuze o.b.v. de technische specificaties en het soort gebruik.
Misschien dat jullie mij kunnen helpen met het maken van de juiste keuze.
Groetjes Pascal
Ik kom af van een D80.
Ik wil op den duur (semi) professioneel gaan fotograferen. Studio alswel buiten fotografie (portret, maar ook natuur).
Voor studio/portret is FX volgens mij beter maar ik hoor ook weer dat voor natuur ed. de DX weer fijner is ivm de x1.5 factor dus...
Aanschafwaarde is natuurlijk heel verschillend van de twee, maar mij gaat het om de keuze o.b.v. de technische specificaties en het soort gebruik.
Misschien dat jullie mij kunnen helpen met het maken van de juiste keuze.
Groetjes Pascal
Groetjes Pascal
- staal571
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Opzoek naar een nieuwe camera.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
- DannySan
- Clublid
Om de discussie 'voor' te zijn, wat is je budget?
En past je huidige glas op FX; en zo niet heb je voldoende budget om ook dat te kopen?
Heb je de body's al even geprobeerd? Dan weet je denk ik al snel genoeg wat je wilt.
Ik heb zelf de D7100 met een grip, ben er SUPER tevreden over.
Succes!
En past je huidige glas op FX; en zo niet heb je voldoende budget om ook dat te kopen?
Heb je de body's al even geprobeerd? Dan weet je denk ik al snel genoeg wat je wilt.
Ik heb zelf de D7100 met een grip, ben er SUPER tevreden over.
Succes!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
sja wat heet op den duur..
de ontwikkelingen gaan zo snel.
de ontwikkelingen gaan zo snel.
D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs" onclick="window.open(this.href);return false;
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Van het glaswerk in je handtekening is (volgens mij) alleen de 70-300 op FX te gebruiken dus zul je ook moeten investeren in ander glaswerk. Ik ben zelf erg tevreden met de D7100 met grip en heb de stap naar FX ook overwogen maar bewust niet gedaan omdat ik aan DX genoeg heb.
-
- Forumlid
Heb nu bijna een jaar de D7100 en ben er erg tevreden/blij mee.Misschien ooit nog eens een D4s, maar dat is een heel andere tak van sport.
met vriendelijke groeten
Gert-Jan
Gert-Jan
tekst verwijderd
Laatst gewijzigd door renrij op vr jul 11 2014 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- bjornc
- Forumlid
Ik zou Dit topic even doorlezen.
Ik zou iets kopen waar je nu iets aan hebt (en wat je nu kunt betalen). Niet wat je in de toekomst eventueel kunt gebruiken als prof. Succesvol professioneel fotograaf worden hangt niet af van DX of FX.
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Misschien nog een belangrijke vraag, wat mis je nu aan de D80?
-
- Forumlid
het gaat weer een beetje zo als het hier wel vaker gaat:
een ieder prijst en advieseert zijn eigen body
als je in de toekomst 80% binnen/studio werk gaat doen is m.i. FF de beste optie.
als je 80% buiten werk gaat doen en tele bereik is belangrijk dan kom ik op de D7100.
je zult zelf en inschatting moeten maken hoe die verhouding er uit ziet.
daarna is m.i. pas een reeel advies te geven.
los van budjet maar dat is even niet van belang zo als je zelf stelt.
Bert Harry
een ieder prijst en advieseert zijn eigen body

als je in de toekomst 80% binnen/studio werk gaat doen is m.i. FF de beste optie.
als je 80% buiten werk gaat doen en tele bereik is belangrijk dan kom ik op de D7100.
je zult zelf en inschatting moeten maken hoe die verhouding er uit ziet.
daarna is m.i. pas een reeel advies te geven.
los van budjet maar dat is even niet van belang zo als je zelf stelt.
Bert Harry
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Wacht even, als je een FX lens op de D610 zet, dan heb je natuurlijk de volledige sensor tot je beschikking en mooi bruikbaar voor natuurlijk elke situatie die je tegenkomt.
Wil je de voordelen van een DX, dan zet je toch gewoon een DX lens erop? Of zit ik er nu naast? Het voordeel van de D7100 is niet het feit dat je die 1.5x crop mode hebt, het grote voordeel is dat je daarnaast nog eens 1.3x crop mode eroverheen kunt gooien. That's it. Bovendien komen er, omdat de markt voor DX camera's groter is, ook voor de DX hele goede objectieven uit.
Het grote voordeel van de D7100 boven de D610 is puur het AF, zeker in de 1.3 crop modus. Dan lopen de AF punten helemaal van rand tot rand.
Wil je de voordelen van een DX, dan zet je toch gewoon een DX lens erop? Of zit ik er nu naast? Het voordeel van de D7100 is niet het feit dat je die 1.5x crop mode hebt, het grote voordeel is dat je daarnaast nog eens 1.3x crop mode eroverheen kunt gooien. That's it. Bovendien komen er, omdat de markt voor DX camera's groter is, ook voor de DX hele goede objectieven uit.
Het grote voordeel van de D7100 boven de D610 is puur het AF, zeker in de 1.3 crop modus. Dan lopen de AF punten helemaal van rand tot rand.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Forumlid
@PantzerFaustNL,
-----
Stel je heb een 70-300 op je D610 op 300mm
D610 FF: 300mm, 24Mp
D610 DX:450mm, 10Mp
D7100 DX: 450mm, 24Mp
D7100 DC: 585mm, 15Mp
Dus ik denk dat je voor natuurfoto's waarbij je tele wilt schieten meer aan een D7100 hebt, tenzij je natuurlijk goed bent ik sluipen.
-----
De keuze tussen fullframe en crop is eigenlijk meer een persoonlijk iets. Ik vind een FX praktischer en het geeft naar mijn gevoel een iets mooier sausje,
maar zelfs met een Olympus Micro 4/3 kun je gewoon in de studio werken. Zie Sean Archer. Het is maar net waar naar je opzoek bent.
De enige manier om een goede keuze te maken is denk ik om zowel de D610 en de D7100 een weekendje te huren.
-----
Stel je heb een 70-300 op je D610 op 300mm
D610 FF: 300mm, 24Mp
D610 DX:450mm, 10Mp
D7100 DX: 450mm, 24Mp
D7100 DC: 585mm, 15Mp
Dus ik denk dat je voor natuurfoto's waarbij je tele wilt schieten meer aan een D7100 hebt, tenzij je natuurlijk goed bent ik sluipen.
-----
De keuze tussen fullframe en crop is eigenlijk meer een persoonlijk iets. Ik vind een FX praktischer en het geeft naar mijn gevoel een iets mooier sausje,
maar zelfs met een Olympus Micro 4/3 kun je gewoon in de studio werken. Zie Sean Archer. Het is maar net waar naar je opzoek bent.
De enige manier om een goede keuze te maken is denk ik om zowel de D610 en de D7100 een weekendje te huren.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
-
- Forumlid
Panzerfaust, ik zou zeggen probeer het zelf eens. Kijk vooral door het gaatje in hetzwarte vlak in je ovf, en zoek het object dat je wilt fotograferen.
Lock
Lock
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
Zal ik je een hint geven Lock? Ik zou het andersom doen. Eerst je object zoeken en dan door het gaatje in het zwarte vlak gaan kijken. En nee, ik bedoel niet die donkere mevrouw die voor je gebukt staat. :mrgreen:
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65