Opzoek naar een nieuwe camera.
Re: Opzoek naar een nieuwe camera.
@lacpas; Pascal als FX je voorkeur krijgt, zou ik ook de "grotere" broer D800 overwegen. Kun je jaren mee vooruit als studio, portret en natuur de voorkeur heeft.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Los van de eventuele sterretjes...het is toch echt een verlies van beeld. Een groot OVF is normaal gesproken een bonus van een fx camera.
Lock
Lock
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Wat is een "OVF"?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Optical View Finder
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ah! De "Zoeker"!remoss schreef:Optical View Finder

Bedankt René.
Ik was deze vreemdsoortige afkorting inderdaad al eens eerder tegengekomen en kennelijk meteen weer vergeten. Logisch...
Groet, Jaap
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Sorry Jaap. Op mijn werk is de voertaal engels waardoor ik wel eens moeite heb met schakelen..
Lock
Lock
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Je werkt dus met camera's?
Groet, Jaap
- JurjenF
- Forumlid
Voor de topic starter : koop wat je je kunt veroorloven. Zowel de DX als de FX bodies zijn voor alle disciplines geschikt. De FX bodies en de D7100 zijn wel wat kritischer met objectieven keuze (lees : vragen betere lenzen). Maar daarover is genoeg geschreven hier. Ik denk/vermoed dat je toekomstgericht wellicht beter uit bent met de D800-810 als ik goed lees wat je wilt (gaan doen). Maar dan praat je wel over een ander bedrag. Kortom : zie mijn 1e zin.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
Eens met Jurjen! En de stap naar wellicht de D800 is in jouw geval ook aan te raden ivm studio/portret. Dan is 36 MP echt super. Helaas doe ik mijn D800 weer weg en stap over naar de D810 vanwege de 7fps en de Expeed4 zodat deze ook voor sportfotografie beter bruikbaar is in Cropmodus. Succes met je keuze!
Ik heb pas geleden ook een soortgelijke keuze gemaakt. Ik had een D90 en twijfelde tussen d7100 en d610/d800. Uiteindelijk gekozen voor de d7100. Ik had meer aan het extra bereik op dx. Je hebt wel beter glas nodig (t.o.v. de d90 en voor jou de d80 dus). Fullframe vereist het beste glas wat er is. Voor mij was budget en bereik de doorslag. Ik ben zeer tevreden met mijn keuze. De verbetering in AF en ISO zorgt dat ik nu wel met alle situaties uit de voeten kan. Ik ben blij dat ik op dit moment geen extra bakken geld heb uitgetrokken voor een FF camera. Maar zoals al eerder gezegd, als je het budget hebt kun je het doen. Iedereen kiest zelf
Ik ben zelf erg blij met mijn keuze.

Gr Gerjan.
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik zou voor een D7100 gaan en het verschil in aanschafwaarde gebruiken om mooi glas te kopen 

Het leven is een groot fotoalbum
Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6