Ik vind de ruis nog wel meevallen. (Omzetten naar zwart/wit lost de ruis overigens niet echt op). Maar liever wat ruis dan onscherpe foto's.
Maar het kan beter, ook op ISO1600. Ik heb ook een D7100 maar ik gebruik de ruisreductie in de camera niet. Ik doe dat altijd achteraf (met DFine, Lightroom kan ook, maar ik vind DFine beter). Dat levert betere resultaten op. Ruis is overigens veel beter zichtbaar in donkere delen, dus als je een donker podium hebt is de kans groot dat je het eerder terugziet in de foto's.
AF-A zou ik niet gebruiken. Ik heb veel tijd gestoken in de Nikon AF en AF-A maakt wat mij betreft veel te vaak de verkeerde keuze. 3D modus zou ik ook niet gebruiken. Het vergt meer van de processor en AF, zeker als je in moeilijke lichtomstandigheden werkt. De kans op scherpe foto's wordt in mijn ervaring dan juist kleiner. En als er meerdere mensen in soortgelijke kostuums op het podium staan is het ook denkbaar dat wanneer ze elkaar kruisen hij de verkeerde gaat volgen. 3D modus is bedoelt voor duidelijk te onderscheiden en 'onregelmatig bewegende onderwerpen'. De handleiding noemt daarbij een tennisspeler als voorbeeld, maar daar heb je echt geen 3D modus voor nodig. Voor een roofvogel trouwens ook niet. Iemand die op een podium beweegt meestal ook niet, ze bewegen natuurlijk wel maar meestal redelijk voorspelbaar. Alleen bij acrobatiek kan ik me gebruik van 3D modus voorstellen.
Ik zou persoonlijk voor 9-punts AF kiezen. De camera mag dan licht afwijken van het gekozen scherpstelpunt, maar niet dusdanig dat hij ineens scherpstelt op een heel ander deel van de foto (iets wat bij 51-punts en 3D nogal eens gebeurt). Het is ook minder rekenwerk dus je belast het systeem minder. Verder acht ik de kans klein dat je mensen aantreft die zo snel en grillig bewegen dat je die niet met een scherpstelpunt kunt volgen.
AF-S of AF-C kies ik afhankelijk van het onderwerp. Bij statische onderwerpen (denk een spreker, voordracht of pianist) zou ik AF-S gebruiken. Bij dans zou ik zonder meer AF-C kiezen. En dan met de lock-on uitgeschakeld (anders pauzeert hij nog na het scherpstellen terwijl de danser alvast verder gaat

). Ik zou dat niet aan de camera (AF-A) overlaten. Verder kun je heel snel wisselen tussen die twee modi, daar is de knop voor op de AF/M schakelaar voor i.c.m. een draaiwiel.
Ik vraag me wel af, met welke lens ga je dit doen? De 17-50? Dan hoop ik dat je redelijk dicht bij het podium staat. Als de afstand te groot is wordt het natuurlijk wel lastiger om individuele mensen op het podium te volgen.
Over belichting is al genoeg gezegd, al zou ik persoonlijk met de belichtingscorrectie werken, tenzij de belichting continue verandert. Dan gebruik ik hooguit center-weighter metingen. Spotmeting is mij niet accuraat genoeg, zeker wanneer de onderwerpen relatief klein zijn. ... Succes!