Ozzy (met weinig licht), kan dit qua ruis?

Faiz
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Ozzy (met weinig licht), kan dit qua ruis?

Bericht door Faiz » di jul 15 2014 12:52 pm

Omdat ik vanavond een paar plaatjes ga schieten bij de afscheidsmusical van mijn "kleine" nichtje, ben ik even aan het testen op onze katten hoe het plaatjesschieten binnenshuis gaat met weinig licht. Het weer werkt ook prima mee, lekker weinig zonlicht. Waar ik me een beetje zorgen om maak is of de mate van ruis op ISO 1600 niet heel storend is.
Ik schiet vanuit de M mode, probeer de sluitersnelheid niet onder de 1/125e te krijgen in verband met "motion blur" (kan zo evengauw niet op de nederlandse term komen)
Als AF setting, heb ik voor AF-A gekozen (lijkt mij de meest veilige optie), alleen ben ik er nog niet uit over hoeveel focuspunten ik zal voorselecteren of dat ik hem in 3D zet.

Dit plaatje heb ik zojuist geschoten, even afgezien van de scherptediepte bij het snuitje (f/2,8), is er met deze mate van ruis te leven of ben ik hier iets te kritisch?

Afbeelding
2014 Ozzy-8095 by Spicy Faiz, on Flickr

Exif:
Nikon D7100
17.0-50.0 mm f/2.8
ƒ/2.8 50.0 mm 1/125 1600 Off, did not fire

Nu is het wel zo dat ik nu van redelijk dichtbij heb geschoten. Vanavond zal het waarschijnlijk van iets verderaf zijn. Maakt dat qua f/waarde nog heel veel uit? Probeer op een zo laag mogelijke f/waarde te schieten, f/2.8 met max f/4, afhankelijk van het beschikbare licht.

M@rcel
Forumlid
Forumlid

Re: Ozzy (met weinig licht), kan dit qua ruis?

Bericht door M@rcel » di jul 15 2014 1:05 pm

Je ziet het wel, dus echt mooi is het niet. Heb je ruisreductie toegepast?

f/2.8 vindt ik erg moeilijk om handmatig op het juiste plek de scherpte vast te houden. Ik heb FX en dan is dat probleem nog groter. Meestal zet ik daarom de diafragma op f/4, zodat eventueel verschil in afstand na het onderwerp na scherpstellen iets minder kritisch is. Nadeel is natuurlijk dat de sluitertijd dan omlaag gaat. Je zou dan kunnen proberen de foto van dichterbij te maken (minder inzoomen kun je lagere sluitertijd nemen), alhoewel dan de mate van wazigheid achter het onderwerp minder wazig wordt en icm de kleinere diafragma wordt dat dan nog weer minder.

Kortom, probeer een aantal instellingen, dat leert het beste.

Motion blur : bewegingsonscherpte.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di jul 15 2014 1:15 pm

Ha Marcel,

Dank voor je snelle reactie.
Ja "Hoge ISO ruisreductie" staat op High. Zichtbaarheid van de ruis op ISO1600 vond ik ook al een puntje. Ik zie redelijk vaak hier op het forum dat ISO1600 geen probleem zou moeten zijn. Is dat in vergelijk met mindere broeders uit de DSLR wereld? Of is deze mate van ruis momenteel nog acceptabel?

Omlaag met de sluitertijd wil ik niet gaan, ik wil het juist zo snel mogelijk houden (wat de situatie toelaat), 1/125e is wel de laagste waarde waarmee ik zou willen schieten. Diafragma f/4 was ook mijn optie. Zelfs ook het verlagen van de maximumwaarde in de auto-iso stand naar 1250. Maar dan heb je het in totaal over 2 stops (als ik me niet vergis). Gelukkig dat ik in RAW schiet, dus is dat dan wel weer te fixen.

Bedankt voor de nederlandse vertaling :wink: (paar weekjes buitenland gehad :mrgreen: )

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di jul 15 2014 1:28 pm

Beste Faiz
Zoals met veel in het leven is het kiezen of je door de hond of de kat gebeten wilt worden (ruis of beweging-onshcherpte)
Ouderen onder ons die ooit HP4 zwartwit of GAF 500 diafilm gebruikt hebben kunnen hiervan meepraten.
Over theater etc: het gaat on de pose en de actie, een beetje ruis kan geen kwaad.
Tip: in het theater moet je voorzichtig zijn bij het lichtmeten, contrasten kunnen enorm zijn.
Als je in die omstandigheden goed kan scherpstelen is het gebruik van de volle opening geen probleem, door de grotere afstand is de scherptediepte al groter dan bij die kat van dichtbij.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di jul 15 2014 1:37 pm

Ha Gijs,

Bedankt voor je tips. Voor wat betreft het lichtmeten. Ik heb mijn camera standaard op matrix metering staan. Zou je in een zaaltje dan ook voor matrix kunnen gaan of beter overschakelen op spot metering (op het te schieten onderwerp, met als risico dat de omgeving te licht of te donker wordt?) ?
Inderdaad is op een grotere afstand de scherptediepte een stuk anders dan vanaf een korte afstand.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di jul 15 2014 2:14 pm

Beste Faiz,
re: zou ik...
Dat hangt van de omstandigheden af.
Als de verlichting redelijk constant is, en je (vooraf) toegang tot het podium hebt, kan je zelf even op de hand (of een grijs vlak) meten.
Bedenk dat Matrix-meting het vaak bij het juiste einde heeft, het probleem zit'm in het herkennen van het kleine percentage waarin dat niet zo is.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jul 15 2014 2:32 pm

gijs sandberg schreef: Bedenk dat Matrix-meting het vaak bij het juiste einde heeft, het probleem zit'm in het herkennen van het kleine percentage waarin dat niet zo is.
Theater en muziek optredens zitten toch meestal (dus niet altijd) in dat kleine percentage. Vooral als er een slecht uitgelichte (vaak zwarte) achtergrond aanwezig is gaat de matrix meting goed de mist in. Nu zijn school musicals vaak ook niet de shows met de beste podium verlichting, dus je zou mazzel kunnen hebben met een mooi uitgelicht decor.

Ik zou persoonlijk toch eerder op center weight schieten, mits de actuers groot genoeg in beeld zijn, anders is spot ook een optie. Mocht de belichting heel erg constant dan zou ik zelfs nog eerder een lichtmeting doen met spot en die settings in manual mode instellen. Verder blijft het continu anticiperen op de omstandigheden waarbij je blijft corrigeren bij lichte of donkere kleding/kostuums.

En vergeet niet, liever goed rechts belichten en later in nabewerking iets donkerder maken dan iets onder belichten en daarna in nabewerking op te lichten.
Fin.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di jul 15 2014 2:54 pm

Center weight is inderdaad ook een optie.
Donkerder maken is inderdaad makkelijker dan lichter maken, thanks for de tip djunclesam :wink:
Ik zal eens een paar test shots maken, en kijken wat het moet gaan worden. Wellicht mag ik van de juf (als ze niet al te streng is :wink: ) me een beetje door het publiek bewegen en een plekje meer voorin innemen.. Ach we gaan het wel zien.
Bedankt voor het meedenken.

En anders kan ik ze nog omzetten naar zwart/wit :wink:
Afbeelding
2014 Ozzy-8095 by Spicy Faiz, on Flickr
(zelfde foto, alleen naar zwart/wit omgezet)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 15 2014 3:15 pm

Ik vind de ruis nog wel meevallen. (Omzetten naar zwart/wit lost de ruis overigens niet echt op). Maar liever wat ruis dan onscherpe foto's.

Maar het kan beter, ook op ISO1600. Ik heb ook een D7100 maar ik gebruik de ruisreductie in de camera niet. Ik doe dat altijd achteraf (met DFine, Lightroom kan ook, maar ik vind DFine beter). Dat levert betere resultaten op. Ruis is overigens veel beter zichtbaar in donkere delen, dus als je een donker podium hebt is de kans groot dat je het eerder terugziet in de foto's.

AF-A zou ik niet gebruiken. Ik heb veel tijd gestoken in de Nikon AF en AF-A maakt wat mij betreft veel te vaak de verkeerde keuze. 3D modus zou ik ook niet gebruiken. Het vergt meer van de processor en AF, zeker als je in moeilijke lichtomstandigheden werkt. De kans op scherpe foto's wordt in mijn ervaring dan juist kleiner. En als er meerdere mensen in soortgelijke kostuums op het podium staan is het ook denkbaar dat wanneer ze elkaar kruisen hij de verkeerde gaat volgen. 3D modus is bedoelt voor duidelijk te onderscheiden en 'onregelmatig bewegende onderwerpen'. De handleiding noemt daarbij een tennisspeler als voorbeeld, maar daar heb je echt geen 3D modus voor nodig. Voor een roofvogel trouwens ook niet. Iemand die op een podium beweegt meestal ook niet, ze bewegen natuurlijk wel maar meestal redelijk voorspelbaar. Alleen bij acrobatiek kan ik me gebruik van 3D modus voorstellen.

Ik zou persoonlijk voor 9-punts AF kiezen. De camera mag dan licht afwijken van het gekozen scherpstelpunt, maar niet dusdanig dat hij ineens scherpstelt op een heel ander deel van de foto (iets wat bij 51-punts en 3D nogal eens gebeurt). Het is ook minder rekenwerk dus je belast het systeem minder. Verder acht ik de kans klein dat je mensen aantreft die zo snel en grillig bewegen dat je die niet met een scherpstelpunt kunt volgen.

AF-S of AF-C kies ik afhankelijk van het onderwerp. Bij statische onderwerpen (denk een spreker, voordracht of pianist) zou ik AF-S gebruiken. Bij dans zou ik zonder meer AF-C kiezen. En dan met de lock-on uitgeschakeld (anders pauzeert hij nog na het scherpstellen terwijl de danser alvast verder gaat :P). Ik zou dat niet aan de camera (AF-A) overlaten. Verder kun je heel snel wisselen tussen die twee modi, daar is de knop voor op de AF/M schakelaar voor i.c.m. een draaiwiel.

Ik vraag me wel af, met welke lens ga je dit doen? De 17-50? Dan hoop ik dat je redelijk dicht bij het podium staat. Als de afstand te groot is wordt het natuurlijk wel lastiger om individuele mensen op het podium te volgen.

Over belichting is al genoeg gezegd, al zou ik persoonlijk met de belichtingscorrectie werken, tenzij de belichting continue verandert. Dan gebruik ik hooguit center-weighter metingen. Spotmeting is mij niet accuraat genoeg, zeker wanneer de onderwerpen relatief klein zijn. ... Succes!
Spul waarmee je foto's maakt...

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di jul 15 2014 3:40 pm

Ha Rene,

Interessant dat jij de ruisreductie in de camera uit hebt staan. Een keuze die ik niet heel voor de handliggend vind, en ook niet aan had gedacht. Maar het klinkt logisch wat je zegt, in de nabewerking de ruis reduceren. En in RAW moet dat inderdaad geen probleem zijn. Ik ga zo weer even spelen met de camera, bedankt dat je daar het licht even op hebt laten schijnen :wink:

Ok, AF-C en 9 punten. Klinkt ook logisch, aangezien het onderwerp niet in split-seconds over het hele podium zal bewegen.

Ik ga inderdaad met de 17-50 lens schieten. Had nog gedacht aan de 70-200, maar dat is best een toeter om 2 uur lang te dragen, plus denk ik dat ik daar teveel mee ga missen door het krappere beeld. Kan hem wel voor de zekerheid in de tas leggen.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 15 2014 4:09 pm

Dat zou ik wel doen (de 70-200 meenemen), tenzij je al weet dat je redelijk dicht bij het podium zit.

Houdt wel de scherpte in de gaten, als je het onderwerp niet goed volgt kan AF-C wel problemen opleveren, maar dan kun je nog naar AF-S als het nodig is. Denk ook aan de lock-on tijd instelling met AF-C. Verder nog een tip, als je scherpstelling wilt beoordelen kun je met de centrale knop direct naar 100% (Dat is de medium zoom stand), die functie kun je voor die knop programmeren. Erg handig om snel scherpte te beoordelen.

Overigens als aanvulling, de D7100 blijft enige vorm van ruisreductie toepassen vanaf ISO1250, zelfs wanneer dit geheel uit staat. Maar dat is dusdanig weinig dat dat niet uitmaakt. Wat ik niet weet is of je die ruisreductie ook terugziet in RAW's buiten Nikon programma's... oftewel, werkt die ruisreductie op de ruwe data of is dat ook te corrigeren? Weet ik zo even niet. Maar is voor mij ook niet zo belangrijk aangezien het uit staat, daarom dus nooit uitgezocht...

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di jul 15 2014 4:42 pm

Ha Rene,

Ik heb ook nog geen idee of we vaste plaatsen hebben, en of ik me al een ninja naar voren mag bewegen. Net even met de 70-200 in de huiskamer gespeeld. Opzich zou 70 wel kunnen, mits de afstand niet te krap wordt. Als ik een plek achterin de tent heb, dan zou ik met de 70-200 inderdaad lekker kunnen schieten. Hmmm, zal eens kijken of ik achter in de zaal kan zitten en misschien op een hogere plek (op een tafel ofzo) kan plaatsnemen. Kan ik mooi over het publiek heen schieten, zonder dat ik daar iemand bij stoor.
AF-C of S, ja dat is inderdaad een kwestie van aankijken wat daar het beste werkt.

Wat bedoel je precies met de centrale knop? Is dat de OK knop? Ik heb even gekeken, als jij die bedoelt dan zie ik bij f1-Opnamestand een drietal opties:
- RESET; middelste scherpstelpunt selecteren
- [*] ; Actieve scherpstelpunt markeren
- Geen functie

Ik heb wel mijn AE-L/AF-L knop toegewezen als AF-ON knop, werkt best makkelijk omdat ik met mijn duim toch al tegen die knop aanleun.

Of bedoel je iets anders? Zo ja, in welk menu moet ik het dan zoeken?

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di jul 15 2014 4:51 pm

Faiz schreef:AF-C of S, ja dat is inderdaad een kwestie van aankijken wat daar het beste werkt.
Back button Focus (of AF-on techniek) is naar mijn mening ideaal in dergelijk situaties. Af-c en Af-s tegelijk tot je beschikking. Gebruik ik standaard bij bijv. concerten, sportwedstrijden en bruiloften. Hoef je ook niet steeds het menu door om de focus mode aan te passen :wink:
Fin.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di jul 15 2014 4:56 pm

Klopt, verrekte handig dat back button focus knopje. Voor het gevoel kan je een stuk preciezer schieten, en wat jij ook zegt, bij concerten of sportevenementen werkt het best lekker

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 15 2014 5:00 pm

Faiz schreef:Wat bedoel je precies met de centrale knop? Is dat de OK knop? Ik heb even gekeken, als jij die bedoelt dan zie ik bij f1-Opnamestand een drietal opties:
- RESET; middelste scherpstelpunt selecteren
- [*] ; Actieve scherpstelpunt markeren
- Geen functie
Ik heb wel mijn AE-L/AF-L knop toegewezen als AF-ON knop, werkt best makkelijk omdat ik met mijn duim toch al tegen die knop aanleun.
Juiste optie, verkeerde context. :) Je zit nu naar de optie voor die knop in opnamestand te kijken. Je moet de instelling voor die knop bij de weergavestand (naam?), zoom, gemiddeld hebben.

PS: De AF-ON truc werkt natuurlijk ook. Daar had ik zelf niet aan gedacht, maar die gebruik ik zelf niet meer. Dat heeft ook een beetje te maken met een operatie aan mijn rechterhand, die beweging uit de pols en tegelijk druk vanuit duim en wijsvinger tegelijk wat lastig maakt. Je hoeft overigens geen menu in met de D7100 om de AF-C/AF-S modus te kiezen, dat kan dus gewoon via de AF knop zonder dat je je oog van de zoeker haalt.

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”