problemen met de SWM motor

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

problemen met de SWM motor

Bericht door Matthieu » di jul 29 2008 2:33 pm

Mijn 2 maanden oude 16-85 VR lens liet af en toe bij het scherpstellen- zoeken (met de lensdop erop of richten op een egaal vlak) een wat piepend geluid te horen.
Soms weer wat minder soms weer wat meer.
Nu piep ik ook wel eens maar dat komt omdat ik een longaandoening heb. Maar voor een twee maanden oude lens vond ik het wel vreemd.

Ik was in de buurt van Beverwijk dus maar even bij Nikon binnengestapt.
Ze vonden het lijken alsof er zand in zat....motortje moest vervangen.
Enkele uren later kon ik hem weer ophalen.
Motor vervangen en weer smetteloos.

Kortom: Het kan weleens meer voorkomen dat de SWM motor wat geluid maakt. Wees daar allert op en bij twijfel toch maar even laten controleren.
Het blijkt vaker voor te komen bij de SWM motortjes.

groet matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jul 29 2008 3:27 pm

Haha, kwam vast door al die Aikido moves die dat zand in je motor hebben veroorzaakt :-) Levensgevaarlijke sport, je ziet het maar weer eens :-)

Gelukkig werkt alles weer naar behoren! Het viel zeker niet onder de garantie?

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di jul 29 2008 3:36 pm

noogle schreef:Haha, kwam vast door al die Aikido moves die dat zand in je motor hebben veroorzaakt :-) Levensgevaarlijke sport, je ziet het maar weer eens :-)

Gelukkig werkt alles weer naar behoren! Het viel zeker niet onder de garantie?

Michael
hahah dat was mijn eerste reactie ook.....als ze daar bij Nikon die foto's op mijn kaartje hadden gezien.....
Nee ze zeidenook het LEEK op zand. Het bleek vaker voor te komen.
En jawel viel gewoon keurig onder de garantie.
Sterker nog.....er is 6 maanden garantie extra afgegeven op die moter die nu vervangen is. TOP dus bij nikon.

groet. Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jul 29 2008 5:23 pm

Ok, zal ik mijn bericht dan maar verwijderen voordat ze hier gaan rondneuzen en alsnog op hun coulante beslissing terugkomen? :-)

Maar inderdaad super geregeld van Nikon, fijn om te horen!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Bartez

Bericht door Bartez » ma sep 08 2008 4:50 pm

Hoi,

Ik weet dat dit een oud topic is, indien te oud, dan graag het verzoek hier een nieuw topic van te maken.

Ik heb sinds een klein jaartje de Nikon D40X. Heerlijke camera samen met de Duo Pack lenzen (18-55 en 55-200 Nikon lens met VR en AF. Nu heb sinds oktober vorig jaar al last van een schurend/piepend geluid in mijn 55-200 lens bij de autofocus zoals hierboven ook reeds besproken. Met name als de autofocus flink moet bijstellen. Ik heb de lens reeds opgestuurd naar Nikon, waar ze in eerste instantie de AF motor hebben vervangen (deze zit bij mij IN de lens ipv het toestel). Dat ging 4 weken goed, toen begon het weer opnieuw. Daarna weer opgestuurd en vervolgens hebben ze hem alleen schoongemaakt. Echter na terugkomst van de lens na 1 dag weer hetzelfde. De lens werkt verder gewoon goed en ik maak er prachtige foto's mee, maar dat schurende geluid bij het autofocussen kan gewoon niet goed zijn.

Is er toevallig iemand de weet wat dit zou kunnen zijn en waarom het telkens terugkeert? Binnenkort wil ik hem zoiezo weer opsturen naar Nikon in de hoop dat ze het nu eindelijk fixen....echter wil ik eigenlijk gewoon een nieuwe lens. In deze lens zit naar mijn idee gewoon structureel iets fout....maar wat, is het echt alleen de motor?

Wie kan me helpen of heeft tips hier mee om te gaan of kent dit probleem?

Alvast bedankt!

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » ma sep 08 2008 5:10 pm

Wat een Service weer !! :D

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma sep 08 2008 5:13 pm

Bartez schreef:Hoi,

Ik weet dat dit een oud topic is, indien te oud, dan graag het verzoek hier een nieuw topic van te maken.

Ik heb sinds een klein jaartje de Nikon D40X. Heerlijke camera samen met de Duo Pack lenzen (18-55 en 55-200 Nikon lens met VR en AF. Nu heb sinds oktober vorig jaar al last van een schurend/piepend geluid in mijn 55-200 lens bij de autofocus zoals hierboven ook reeds besproken. Met name als de autofocus flink moet bijstellen. Ik heb de lens reeds opgestuurd naar Nikon, waar ze in eerste instantie de AF motor hebben vervangen (deze zit bij mij IN de lens ipv het toestel). Dat ging 4 weken goed, toen begon het weer opnieuw. Daarna weer opgestuurd en vervolgens hebben ze hem alleen schoongemaakt. Echter na terugkomst van de lens na 1 dag weer hetzelfde. De lens werkt verder gewoon goed en ik maak er prachtige foto's mee, maar dat schurende geluid bij het autofocussen kan gewoon niet goed zijn.

Is er toevallig iemand de weet wat dit zou kunnen zijn en waarom het telkens terugkeert? Binnenkort wil ik hem zoiezo weer opsturen naar Nikon in de hoop dat ze het nu eindelijk fixen....echter wil ik eigenlijk gewoon een nieuwe lens. In deze lens zit naar mijn idee gewoon structureel iets fout....maar wat, is het echt alleen de motor?

Wie kan me helpen of heeft tips hier mee om te gaan of kent dit probleem?

Alvast bedankt!
Hoi bartez
Lees mijn berichtjes hierboven maar even.
Had/heb hetzelfde probleem met mijn 16-85 vr.
Leek op geluid van knarsend zand / piepen.
Mijn motor ook vervangen en ging een tijdje goed.
Nu hoor ik het meestal niet en heel af en toe wel.
Met name bij grote instellingen als hij van oneindig naar kortbij insteld (probeer maar met lens dop erop dan gaat de motor heen-en-terug )

Ik wil het ook nog even aankijken dan maar weer naar nikon.
Mijn lens is van maart.
Hij moet inderdaad geruisloos gaan, maar het kan per type verschillen.

succes, anders maar even via PB verder kletsen.

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

gevonny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: problemen met de SWM motor

Bericht door gevonny » di jul 15 2014 7:31 pm

Hoi,

Laatste bericht was van 08 2012? sindsdien niemand meer dat "probleem" ?

Onlangs een (gebruikte) AF-S 400mm ED VR f/2.8 aangeschaft, vandaag merkte ik dus ook zo'n huilend geluid van SWM, lijkt op een startende turbo , zo'n fluittoon.

Kan verschillende oorzaken hebben naar mijn idee, zacht metaal tegen hard metaal schuren, luchtweerstand tussen of langs een object wat dan een fluitend geluid teweegbrengt..... geen flauw idee eigenlijk wat het precies is. Lijkt inderdaad dus ook alsof er wat schuurt.
Heb Nikon hierover al geschreven, benieuwd wat het wordt.

Groet,

http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/sets/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gé Driessen

PeterGD
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door PeterGD » wo jul 16 2014 8:26 pm

Hi,

zelf nog geen problemen ervaren met m'n lenzen.

Greetz, Peter
This message was sent from my iMac.

Nikon D610+MB-D14|Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 50 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 85 f/1.8|Nikkor 105 f/2.8

gevonny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door gevonny » wo jul 16 2014 8:49 pm

update,

Vandaag (volgende dag) was het geluid er niet meer, tevens contact gehad met Nikon alwaar men mij liet weten dat dit normaal was voor dit objectief en ik me niet zorgen hoefde te maken voor de functionaliteit ervan.

Zoektocht op internet leert dat het toch een vrij vaak voorkomend euvel schijnt te zijn waar men geen efficiënte oplossing voor weet.

Om het dan maar af te doen als zijnde iets "normaals" vind ik niet echt netjes, de kosten zullen wel te hoog worden als alles onder garantie "hersteld" moet gaan worden waarmee het probleem vaak ook nog niet eens wegblijft.

M.i. zijn dit fabricagefouten en vallen daarmee ook nog eens onder een andere categorie als gewone "garantie"?
http://www.flickr.com/photos/86388305@N04/sets/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gé Driessen

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jul 16 2014 8:51 pm

Ik heb het af en toe ook met mijn 200 /2 vr1. af en toe een piep met name als ik hem een tijd niet heb gebruikt.

Misschien wel omdat ik hem zo weinig gebruik dat hij weer even op gang moet komen ofzo, de werking is er niet minder om.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”