zoeker D3 (idem D300)

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo okt 28 2007 11:09 am

Daar heeft ie zeker gelijk in....overigens mijn laatste aanwinst een F5 heeft ook een heerlijke zoeker, soms kijk ik daar eerst door, om de foto daarna met een DSLR te nemen...

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo okt 28 2007 11:13 am

Las ik hier ergens DX postzegeltje, grappig?

yoyo

Bericht door yoyo » zo okt 28 2007 11:13 am

emdeklerk schreef:Voor wat betreft de opgave van Yoyo: daar staat dus niets in over de vraag of de zoeker donker wordt als de accu uit de camera is.

Of het zou moeten zijn dat bij de D70 alleen maar staat: "Pentaprism" en bij de andere drie "Optical Type Pentaprism"...

Verder hebben alleen de D3 en de D300 een 100% zoekerdekking, maar dat van de D300 is natuurlijk wel dat DX-postzegeltje...

Groet, E.M. de Klerk

Lezen...!
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3021#73021

Ik ben wel benieuwd welke DSLR's jij in je handen hebt gehad. Op een D2-serie (is DX) kijk je dus niet naar een postzegel. Helaas bij een D70 wel.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo okt 28 2007 11:15 am

Hans Braakhuis schreef:Dan de vraag maar wat simpeler:
Wat gebeurd er met de zoeker als je de accu uit de D3 of D3oo haalt?
Als de zoeker dan net zo donker wordt als bij mijn huidige camera, dan wacht ik nog even tot er een camera komt net zo helder als mijn referentie F.
Nog simpeler is het als je gewoon antwoord geeft op de vraag waarom het voor jou zo van belang is dat de zoeker misschien donkerder wordt als je de accu er uit haalt.

yoyo

Bericht door yoyo » zo okt 28 2007 11:21 am

Gert Wagelaar schreef:Daar heeft ie zeker gelijk in....overigens mijn laatste aanwinst een F5 heeft ook een heerlijke zoeker, soms kijk ik daar eerst door, om de foto daarna met een DSLR te nemen...

Die vond ik dus tegenvallen.

The Multi-Meter Finder DP-30 is a High-eyepoint type, Matrix, centre-weighted integral & spot metering enabled. Made of top grade, corrosive resistant Titanium metal at exterior provides as standard prism for the Nikon F5. It is a fixed eye level pentaprism and employs a High-eyepoint design; which mainly contributes to its smaller viewfinder image at 0.75X magnification with 50mm lens set at infinity.

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » zo okt 28 2007 11:31 am

Ben natuurlijk alleen maar DSLR zoekers gewend.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo okt 28 2007 11:39 am

Als ik het me goed herinner had je dat bij een analoge F80 ook al dat de zoeker donkerder werd als je de batterijen er uit haalde , dit heeft te maken met de optie om een raster over het zoeker beeld te leggen dit werkt volgens mij met een soort lcd scherm ( liquid crystal display ) hier moet dus spanning op staan om de kristallen op de juist plek te leggen ,zonder spanning dus een donkerder zoeker beeld. Deze optie heb je dus ook bij veel DSLR,s maar de analoge F80 had dit als eerste.
Ik vind dit zelf een zeer bruikbare optie overigens , en aangezien ik mijn kamera alleen gebruik met batterij maakt het mij niet zoveel uit .

Groeten Jan.

yoyo

Bericht door yoyo » zo okt 28 2007 11:43 am

De specs van al die zoekers zeggen overigens niet zo heel veel. Je moet gewoon zelf een keer door zo'n zoeker heen kijken. Het gevaar van NAS ligt hier echter op de loer...!

Wat ik wel belangrijk vindt is dat de zoeker een 100% coverage heeft. Scheelt je croppen achteraf...
En dat het eyepoint zo ver mogelijk ligt. Ik ben brildragend.
Vervolgens de positie van de AF-punten.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo okt 28 2007 12:24 pm

Zie net op D preview dat de D300 ook de optie van het raster heeft , dit doet mij vermoeden dat ook deze zoeker donkerder zal zijn zonder batterij.

Groeten Jan.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo okt 28 2007 12:57 pm

Zonder batterij is het zinloos om door de zoeker te kijken Hans, want je kunt niks met je kamera.
Ik snap nog steeds niet waarom je dat zo belangrijk vind.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo okt 28 2007 1:07 pm

Blijkbaar is het antwoord op die vraag zo simpel nog niet.

Vroeger had je auto's die ook konden rijden zonder accu.
Tegenwoordig kan dat niet meer.
So what?

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » zo okt 28 2007 1:20 pm

Ik heb het uitgeprobeerd bij de D200, en inderdaad de camera aan of uit maakt geen verschil.
Maar zodra ik de accu verwijder wordt het donker, vaag en korrelig.

Maar ik was niet van plan te fotograferen zonder accu :D

Dat betekend dus ook dat er stroom verbruikt wordt als de camera uit staat.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo okt 28 2007 3:44 pm

Jos van Zetten:
"Dat betekent dus ook dat er stroom verbruikt wordt als de camera uit staat."

Kijk, dat vind ik nou handig om te weten!
Hoeveel stroom zou de accu van een DSLR nou verliezen, ook als je hem niet gebruikt? De bekende 1 procent van bijvoorbeeld de NC-accu's? Dus leeg in drie maanden?

Groet, E.M. de Klerk

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo okt 28 2007 4:42 pm

Maar stroom gebruiken doet ie sowieso, doen alle digitaaltjes, anders kunnen ze de tijd niet bijhouden.
Mijn D200 geeft als hij uit staat ook aan hoeveel foto's er nog op het kaartje kunnen en als de D40 uit staat dan zie je hem toch nog reageren als je er een geheugenkaartje in stopt.
Dus helemaal uit staan ze nooit.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo okt 28 2007 5:57 pm

handleiding D200 p 117:

De klok/kalender van de camera wordt gevoed door een aparte, oplaadbare batterij die zo nodig wordt opgeladen als de hoofdbatterijen in de camera zijn geplaatst of als de camera wordt gevoed door een optionele EH-6 lichtnetadapter

Het LCD scherm en - zoals uit dit topic blijkt- ook de helderheid van de zoeker wordt direct door de accu aangestuurd.

Dat is blijkbaar een vreselijke teleurstelling voor diegenen die zonder accu willen fotograferen.... :shock:

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”