Pictorialisme op kleinbeeld met een mooie dame.

Plaats reactie
Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Pictorialisme op kleinbeeld met een mooie dame.

Bericht door Tzigane » do jul 17 2014 1:56 pm

Gisteravond ben ik met een dame op pad gegaan om mijn Nikon FE uit te testen, en eens zien hoe het ontwikkelen van kleinfilm in zijn werk gaat. 120-film doe ik vaker en is een stuk makkelijker!
Ik heb in een ver verleden ooit op het grafisch lyceum eens een rol 35mm ontwikkeld, maar dit was toch de eerste keer dat ik het zelf deed. Allemaal goedgegaan gelukkig.

Foto's allemaal met 135mm f/2.8 of 85mm f/1.8

Ilford HP5+ 400, "pulled"(wat is de Nederlandse term?) naar ASA 200, 6 minuten ontwikkeld in Atomal 49 bij 22 graden Celcius.

Model: Charlee Berbicks

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avado
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Pictorialisme op kleinbeeld met een mooie dame.

Bericht door Avado » do jul 17 2014 3:22 pm

Mooi licht. Vooral bij foto 3. Deze vind ik het mooist belicht en lekker dromerig.

Mooie kleurstelling ook. De FE is een blijver denk ik.
Groet, Andre

pronea
Forumlid
Forumlid

Bericht door pronea » do jul 17 2014 4:32 pm

De FE is zeker een goede camera, eigenlijk mis ik het gebruik van de analoge camera in zijn algemeenheid wel. Misschien toch maar weer eens uit het stof halen... :?

Wat ik een beetje mis in de foto's is contrast.
De sfeer in de opnames spreekt me zeer aan, en het licht is ook mooi. Waar ik ook wel een beetje mee zit is het feit dat als de dame in kwestie een bepaalde richting opkijkt, dit voor mij dan ook de zijde moet zijn waar de meeste ruimte is.
In foto 2, en dit geldt nog meer voor foto 3, zou zij iets verder naar rechts in beeld "moeten" zitten/staan om in mijn ogen een betere compositie te krijgen.

In het verleden werkte ik altijd met Kodak Plus-x en Tri-x omdat ik deze film een mooiere korrel vindt geven. De Ilford films vind ik wat "wollig" met de korrel.
A picture may be worth a thousand words but it uses up a thousand times more memory!

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do jul 17 2014 8:06 pm

'Pull' is onderontwikkeling (film overbelichten door lagere ISO instelling en dit compenseren met onder (korter) ontwikkelen). Lager contrast.
'Push' is overontwikkeling (film onderbelichten door hogere ISO instelling en dit compenseren met over (langer) ontwikkelen). Hoger contrast.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » do jul 17 2014 8:22 pm

Bedankt!

En gewoon onder/overontwikkelen dus, prima. :)

Het lage contrast is heel bewust, meer contrast en de foto wordt heel hard, niet iets wat ik wilde, vandaar mijn keuze om de zwarten wat terug te schroeven.

De Nikon FE is verder een prima camera! Een snellere sluitertijd dan 1/1000 heb ik bij deze fotoshoot nog niet gemist, Focussen is weer even wennen, ik ben manual focus alleen gewend op middenformaat, en op een matglas van 6x6cm gaat dat toch makkelijker. Bij de Nikon moet je gaan prutsen en zorgvuldig scherpstellen, op middenformaat "klikt" een beeld gewoon in focus, als je begrijpt wat ik bedoel. :D

pronea
Forumlid
Forumlid

Bericht door pronea » do jul 17 2014 10:12 pm

Ik begrijp precies wat je bedoelt.

Werken met middenformaat is vele malen fijner dan met kleinbeeld. Door het formaat van de camera wordt je min of meer gedwongen om vanaf statief te werken (doe ik overigens ook in 95% van de gevallen met kleinbeeld) en bewuster met je beeldvorming bezig te zijn. Een ander voordeel vind ik het gebruik van de lichtschacht zoeker, deze mis ik nog elke keer bij mijn digitale camera. Een hoekzoeker blijft toch een beetje een surrogaat ding. Jammer dat Nikon afgestapt is van het systeem camera concept. Ik heb altijd met plezier met de F2 en F3 gewerkt met verschillende zoekers en matglazen.
A picture may be worth a thousand words but it uses up a thousand times more memory!

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » do jul 17 2014 10:16 pm

Kan ik me goed voorstellen! Een schachtzoeker is fantastisch.
Zelf zet ik middenformaat niet op statief, maar ik werk met een TLR, dus 1/10 gaat nog uitstekend uit de hand.
Een middenformaat SLR vraagt inderdaad wel om een statief, wat de fotografie tegelijk minder dynamisch, maar meer doordacht maakt.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do jul 17 2014 11:38 pm

Prettige serie, alleen de eerste wat rommelig. Ben zelf wel een liefhebber van contrast maar kan dit wel waarderen.

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”