workflow

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
k.hendrik

workflow

Bericht door k.hendrik » zo okt 28 2007 12:42 pm

"volgorde van handelingen"; ik zou graag van veel mensen hun workflow willen lezen."

Ik citeer mijzelf maar even uit een laatste bericht van een ander draadje en voeg er ook even 2 vragen aan toe.
* Hoe komt het dat ik in PS niet direct de Nef's kan laden maar eerst via Lightroom imp. en dan edit in PS ?
* Is er in PS een mogelijkheid om 'levels' in 1x goed te zetten voor grotere aantallen foto's; zoiets als in Lightroom 'ctrl.klik>sync' ?
vrgr

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » zo okt 28 2007 12:54 pm

Ik schiet JPG en NEF.
Als de JPG me bevalt haal ik de NEF direct in PS of Capture (weiger NX te gebruiken) bewerk en schrijf weg als JPG.
Meestal alleen een beetje verscherpen (unsharp mask) verder niks.
Ik schuif bijna nooit aan de levels want die staan bijna altijd al goed.

noogy

Bericht door noogy » zo okt 28 2007 12:58 pm

ik bewerk eerst op mijn gemak de raw naar tiff (geen compressie)

en daarna doe ik nog de bewerking van tiff naar psd (photoshop project) en uiteindelijk naar jpeg voor webplaatsing..

dus van een foto heb ik 4 bestanden namelijk:

RAW
TIFF
PSD
JPEG

dit brand ik vervolgens gezamelijk op een dvd, zodat ik die altijd terug kan vinden.... de jpeg's die me uiteindelijk bevallen zet ik op flickr...

gr jeroen

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: workflow

Bericht door Riemke » zo okt 28 2007 1:39 pm

k.hendrik schreef:"volgorde van handelingen"; ik zou graag van veel mensen hun workflow willen lezen."

Ik citeer mijzelf maar even uit een laatste bericht van een ander draadje en voeg er ook even 2 vragen aan toe.
* Hoe komt het dat ik in PS niet direct de Nef's kan laden maar eerst via Lightroom imp. en dan edit in PS ?
* Is er in PS een mogelijkheid om 'levels' in 1x goed te zetten voor grotere aantallen foto's; zoiets als in Lightroom 'ctrl.klik>sync' ?
vrgr
Ik weet niet welke versie van PS je hebt, maar vanaf CS2 zit er meen ik Camera Raw in PS. Als je een NEF laadt, opent dat automatisch en kan je daar de eerste bewerkingen uitvoeren.

Via Bestand-Automatisch-Batch kun je een bewerking voor grote aantallen foto's in één keer uitvoeren.

Zelf werk in met Lightroom. Ik doe bijna al mijn bewerkingen daar, exporteer het bestand vervolgens naar een PSD of meteen naar JPEG.
Photoshop gebruik ik vervolgens om de dingen te doen die niet mogelijk zijn in Lightroom, zoals bijv. selecties maken.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Lukas

Bericht door Lukas » zo okt 28 2007 1:48 pm

Ik open RAW ook in Photoshop en doe een groot deel van de bewerking al in Camera Raw. Verscherpen via unsharp mask en soms een effectje oid via een plug-in genaamd NIK Color Efex.

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » zo okt 28 2007 2:09 pm

* Hoe komt het dat ik in PS niet direct de Nef's kan laden maar eerst via Lightroom imp. en dan edit in PS
Wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat je niet de goede Rawdata
plugin hebt geïnstalleerd, je moet altijd de laatste versie hebben, kijk even
op de Adobe site.
Voor photoshop CS3 heb je de versie 4.2 nodig, voor photoshop CS2 heb je 3.7 nodig.
Het is helaas wel zo dat nieuwe camera's niet meer worden toegevoegd aan
lager versie als 4.2 (CS3), voorbeeld de Nikon d3 of D300 worden alleen maar
ondersteunt in de Versie behoorden bij photoshop CS3, dus heb je CS2 en je koopt
de Nikon D3 of D300, ben je helaas verplicht om ook te update naar photoshop CS3.

s er in PS een mogelijkheid om 'levels' in 1x goed te zetten voor grotere aantallen foto's; zoiets als in Lightroom 'ctrl.klik>sync' ?
Als je de goede versie hebt van de rawdata plugin is het mogelijk om daar
mee meerdere foto's te open, (als selecteren en open) en alle bewerkingen in een keer voor alle geopende
foto's te maken, deze aktie is alleen in CS2 en CS3 mogelijk, niet bij lager versie's.

k.hendrik

Bericht door k.hendrik » zo okt 28 2007 5:19 pm

Wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat je niet de goede Rawdata
plugin hebt geïnstalleerd, je moet altijd de laatste versie hebben, kijk even
op de Adobe site.
Voor photoshop CS3 heb je de versie 4.2 nodig, voor photoshop CS2 heb je 3.7 nodig.

Als je de goede versie hebt van de rawdata plugin is het mogelijk om daar
mee meerdere foto's te open, (als selecteren en open) en alle bewerkingen in een keer voor alle geopende
foto's te maken, deze aktie is alleen in CS2 en CS3 mogelijk, niet bij lager versie's.[/quote]

bedankt,
is ingeplugd en werkt :D
vrgr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”