Meestal staat de jpg compressie zo ingesteld dat het 'eigenlijk' niet te zien is. In het algemeen kun je de kwaliteit nog een flink stuk laten zakken, voordat dit echt zichtbaar wordt.noortje53 schreef:Joost,
Wat ik me dus wel serieus afvraag dat is: is verlies alleen te meten of ook te zien.
Die test gaf dus na duizenden keren openen en sluiten aan dat er geen enkel beeldverlies te constateren was.
Jij weet veel van dit soort dingen af Joost, daar ben ik weleens behoorlijk jaloers op. Aangeleerd? Of is het je vak?
Het wordt vaak wel zichtbaar als je daarna nog bewerkingen op de foto doet. Sommige foto's zijn ook gevoeliger voor jpg artefacts dan andere foto's. Een foto die heel druk is heeft vaak wel dat deze niet gelijk is aan het origineel, maar dat is niet zo zichtbaar. Een foto met een zachte tekening is ook niet zo gevoelig voor zichtbare aantasting.
Een foto met combinatie van die twee kan nog wel eens artefacten opleveren. B.v. een portret tegen een 'zacht' blauwe lucht. Hier wil je langs de rand van het portret nog wel eens artefacten in de blauwe lucht zien. Met de hoge pixel resoluties van nu zien die gebieden met artefacts meestal klein. Een gebiedje van 8 bij 8 pixels waarbij de helft van het gebiedje veel contrast en detail vertoond en de andere helft b.v. blauwe lucht kan in die blauwe lucht wel artefacts vertonen. Echter een gebiedje van 8 bij 8 is bij de huidige resoluties relatief klein.
Artefacts met een grotere maat dan 8 bij 8 pixels treden meestal pas op bij een veel grotere compressie.
Ben