Ik spreek enkel uit eigen ervaring terwijl een hoop reacties gebaseerd zijn op review op het www. Ik heb zowel flex/mini als Plus III. Voor mij is dergelijke techniek net als objectieven. Het moet werken zonder gezeur. Vervolgens ga ik de problemen ook niet opzoeken, zoals de bekende pixelpeepers doen.Tuihanti schreef: Als ik de voorgaande berichten mag geloven valt dat nog al tegen met het grotere bereik.
20 meter binnenshuis haal je met CLS en interne flitser ook wel. Met een speedlight ingezoomd tot 35 meter.
Binnen op grotere afstand dan 20m triggeren is vaak nutteloos tenzij je drie verdiepingen hoger een flitser wilt laten afgaan. Ik heb dikwijls remote camera's als flitsen via een raam, naar binnen gericht, getriggered. Dat werkte feilloos. Ik ga niet testen hoe ver het binnen kan als het voor mij ver genoeg is.
Buiten heb ik dikwijls op grotere afstanden getriggered. Ook flitsers. Je wilt inderdaad vaak de lamp niet ver van het model zetten. Anderzijds wil je soms wel het model EN de lamp ver weg hebben. Dus genoeg reden om goed bereik te hebben. In volle zon buiten schiet IR dan tekort.
Dat zijn niet mijn woorden. Ik heb persoonlijk geen goede ervaring met CLS. Dat kan heel goed aan mij liggen. Maar ik wil een no nonsense oplossing zonder gezeur die werkt VOOR MIJ. En voor mij werkt RF goed, voor mij beter dan CLS.Wat ik in het algemeen jammer vindt is dat men argumenten als onbetrouwbaar, niet flexibel, line of sight e.d. als probleem aanvoert i.p.v. het lijkt met RF triggers gemakkelijker en omdat andere mensen zeggen dat het beter is en iedere professional het gebruikt.
Er zit ook video op mijn camera's dat ik niet gebruik... En de laatste keer dat ik bulb mode gebruikte weet ik ook al niet meer. Het moet geen wedstrijdje worden wie de meeste opties gebruikt die er op zijn camera zitten. Als het voor jou werkt dan hoor je mij daar niet over. Ik deel geen waarheid. Enkel mijn eigen ervaring en mening, hopelijk is dat van waarde voor anderen die daarmee een compleet verhaal hebben. Waar jouw verhaal overigens ook bij hoort.Ik vind het nog steeds erg raar dat men een dure camera koopt, dure flitsers koopt en de mogelijkheden waar je voor hebt betaald dan niet gebruikt. Ik kan dat niet begrijpen.