auto iso max bij s stand.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
auto iso max bij s stand.
ik heb zinds vorige week een D3300 als tweede body, naast mijn D90.
in de A stand werkt de auto iso max stand prima, heb hem op auto max 1600 staan.
portret foto gemaakt met prime op 1600 iso en foto ook nog wat gecropt. prima resultaat.
echter had tuinfeest met tuinfakels en vuurkorf, dus op de s stand met een halve seconde sluitertijd, omdat er mensen op stonden.
resultaat redelijk maar ondanks de auto iso max 1600 stand kiest de camera 100 iso.
had m.i. wat hoger kunnen zijn om met name de mensen wat beter in beeld te krijgen
weet iemand waarom de auto max iso stand niet werkt in de s stand ?, of vanaf een bepaalde lange sluitertijd, wat niet geheel onlogisch zou zijn overigens.
Bert Harry
p.s. heb de D3300 mede vanwege de achterhaalde iso prestatie van de D90
Bevalt verder goed licht en kompakt het is bijna een sysheemcamera waar je al je objectieven op kunt gebruiken.( heb 4 af-s objectieven)
in de A stand werkt de auto iso max stand prima, heb hem op auto max 1600 staan.
portret foto gemaakt met prime op 1600 iso en foto ook nog wat gecropt. prima resultaat.
echter had tuinfeest met tuinfakels en vuurkorf, dus op de s stand met een halve seconde sluitertijd, omdat er mensen op stonden.
resultaat redelijk maar ondanks de auto iso max 1600 stand kiest de camera 100 iso.
had m.i. wat hoger kunnen zijn om met name de mensen wat beter in beeld te krijgen
weet iemand waarom de auto max iso stand niet werkt in de s stand ?, of vanaf een bepaalde lange sluitertijd, wat niet geheel onlogisch zou zijn overigens.
Bert Harry
p.s. heb de D3300 mede vanwege de achterhaalde iso prestatie van de D90
Bevalt verder goed licht en kompakt het is bijna een sysheemcamera waar je al je objectieven op kunt gebruiken.( heb 4 af-s objectieven)
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: auto iso max bij s stand.
Je vertelt de camera om zelf de hoogte van de iso te kiezen en dat de camera dan niet hoger mag gaan dan 1600 iso. Schijnbaar vond de camera dat iso 100 goed genoeg was samen met de gekeuzen sluitersnelheid.
Nikon Z Z & de maskers
-
- Forumlid
de automaat is een hulp middel, soms weet je het zelf beter of je wil iets anders.
daar valt wel mee te leven als je het vooraf maar weet.
Bert Harry
daar valt wel mee te leven als je het vooraf maar weet.

Bert Harry
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Je kunt instellen vanaf welke sluitertijd de iso omhoog moet. Default staat dat op 1/60 meen ik.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik weet niet precies hoe de D3300 het doet in de S stand, of dat deze eerst de "mogelijkheden" die een grotere diafragma opening biedt om meer licht binnen te krijgen uitput of dat hij iso en diafragma gelijkmatig samen mee laat verlopen naar gelang de lichtomstandigheden.
Overigens is het het ook waard om even goed te checken of de camera de auto iso instelling vasthoud als je van A naar S gaat, ik weet het van mijn camera niet uit het hoofd. Wel moet ik dingen als bepaalde autofocus instelling en metering patronen per modus apart instellen.
Maar zoals hierboven al aangestipt iso 100 bij de vrij lange sluitertijd van een halve seconde kan best weleens een juiste combinatie opgeleverd hebben.
Afgelopen winter was ik bezig op een avond buiten waar wel wat licht was(maar om het nou goed of toerijkend te noemen..) en hier schoot ik rond de 1/40 F4 iso 1600, dit komt ruw weg overeen met 1/2 F5.6 iso 100!
Goed mogelijk dus dat de auto iso stand het best gewoon doet, maar dat er niet meer dan iso 100 nodig was.
Maar klopt de sluiter tijd van een halve seconde zoals jij dat schrijft? Kan me niet voorstellen dat je niet enorm veel last van bewegingsonscherpte hebt.
Overigens is het het ook waard om even goed te checken of de camera de auto iso instelling vasthoud als je van A naar S gaat, ik weet het van mijn camera niet uit het hoofd. Wel moet ik dingen als bepaalde autofocus instelling en metering patronen per modus apart instellen.
Maar zoals hierboven al aangestipt iso 100 bij de vrij lange sluitertijd van een halve seconde kan best weleens een juiste combinatie opgeleverd hebben.
Afgelopen winter was ik bezig op een avond buiten waar wel wat licht was(maar om het nou goed of toerijkend te noemen..) en hier schoot ik rond de 1/40 F4 iso 1600, dit komt ruw weg overeen met 1/2 F5.6 iso 100!
Goed mogelijk dus dat de auto iso stand het best gewoon doet, maar dat er niet meer dan iso 100 nodig was.
Maar klopt de sluiter tijd van een halve seconde zoals jij dat schrijft? Kan me niet voorstellen dat je niet enorm veel last van bewegingsonscherpte hebt.
-
- Forumlid
ik heb een alternatief statief gebruikt n.l. een tuin voeten krukje.
anders is het m.i. niet te doen.
bewegings onscherpte was er m.i. niet maar mensen staan wellicht geen halve seconde stil.
maar daar zit niet de zwakte omgeving van mensen is donker, voorgrond vanwege tinfakels en vuurkorf 2X. lichter.
dat laaste is mogenlijk de reden waarom de automaat 100 iso kiest.
De D3300 is zeker geen D90 maar wel een heel fijne aanvuling
o.a. iso bereik .
Bert Harry
anders is het m.i. niet te doen.
bewegings onscherpte was er m.i. niet maar mensen staan wellicht geen halve seconde stil.
maar daar zit niet de zwakte omgeving van mensen is donker, voorgrond vanwege tinfakels en vuurkorf 2X. lichter.
dat laaste is mogenlijk de reden waarom de automaat 100 iso kiest.
De D3300 is zeker geen D90 maar wel een heel fijne aanvuling

o.a. iso bereik .
Bert Harry
In de S-stand meet ie het licht; berekent (matrix of anderszins) welk diafragma hij nodig heeft; en als dat diafragma er niet is, op het object wat je gebruikt, dan zal ie de ISO aanpassen om toch nog tot een goede belichting te komen. Verdere slimheid zit er niet in. Dat is meer iets voor een compact camera. Een spiegelreflex camera koop je omdat je zelf het heft in handen wil nemen. Dus die moet gewoon doen wat je 'm vraagt te doen, niets meer en niets minder. Lees voor de grap, de handleiding ook eens. 

-
- Forumlid
heb even de D3300 naslaggids van bijna 400 pagina's er op nagelezen.( van internet geplukt)
en mijn vermoeden wordt waarheid de iso automaat maakt verschil in de stand P en A. en de stand S en M.
voor mij betekend het simpel dat ik in s of m zelf de iso waarde ga bepalen als er mensen op de foto moeten komen..
mede afhankelijk van de licht situatie.
bedankt voor ieders reakties.
blijf vooralsnog zeer tevreden over mijn tweede body.
Bert Harry
p.s. voor wie het wil nalezen, blz 227.
.
en mijn vermoeden wordt waarheid de iso automaat maakt verschil in de stand P en A. en de stand S en M.
voor mij betekend het simpel dat ik in s of m zelf de iso waarde ga bepalen als er mensen op de foto moeten komen..
mede afhankelijk van de licht situatie.
bedankt voor ieders reakties.
blijf vooralsnog zeer tevreden over mijn tweede body.
Bert Harry
p.s. voor wie het wil nalezen, blz 227.
.
Ja natuurlijk maakt het verschil in de P-, S-, A- en M-modes. Wat had je dan gedacht?
In al die gevallen meet ie, probeert dan te doen wat ie in die mode hoort te doen. Dus diafragma vasthouden en sluitertijd aanpassen, sluitertijd vasthouden en diafragma aanpassen, volgens tabel diafragma en sluitertijd aanpassen, etc. en als ie daarmee geen correct belichting kan krijgen dan schroeft ie de ISO op (vanaf de ingestelde ISO) tot dat wel lukt of tot de ingestelde maximum ISO. Allemaal tamelijk voorspelbaar, zo ik zeggen.
En precies wat je zelf ook zou doen, lijkt mij. Maar als je zelf iets anders zou doen, dan moet je vooral de automaat niet gebruiken. Klopt. Automaten moet je vooral alleen gebruiken als ze doen wat je zelf ook zou doen. Automaten gebruiken omdat je zelf niet weet wat je doen moet is een slecht idee. Dat wil zeggen voor spiegelreflex eigenaren. Van compact-camera gebruikers vind ik het weer heel wat anders.
In al die gevallen meet ie, probeert dan te doen wat ie in die mode hoort te doen. Dus diafragma vasthouden en sluitertijd aanpassen, sluitertijd vasthouden en diafragma aanpassen, volgens tabel diafragma en sluitertijd aanpassen, etc. en als ie daarmee geen correct belichting kan krijgen dan schroeft ie de ISO op (vanaf de ingestelde ISO) tot dat wel lukt of tot de ingestelde maximum ISO. Allemaal tamelijk voorspelbaar, zo ik zeggen.
En precies wat je zelf ook zou doen, lijkt mij. Maar als je zelf iets anders zou doen, dan moet je vooral de automaat niet gebruiken. Klopt. Automaten moet je vooral alleen gebruiken als ze doen wat je zelf ook zou doen. Automaten gebruiken omdat je zelf niet weet wat je doen moet is een slecht idee. Dat wil zeggen voor spiegelreflex eigenaren. Van compact-camera gebruikers vind ik het weer heel wat anders.

-
- Forumlid
joost mag het weten.
heb je de naslag gids gelezen
bedoeld wordt natuurlijk niet dat er iets verschillend gebeurd in : a,s.p,m dat is wel heel erg simpel
Bert Harry
heb je de naslag gids gelezen

bedoeld wordt natuurlijk niet dat er iets verschillend gebeurd in : a,s.p,m dat is wel heel erg simpel

Bert Harry
Van de D3300? Nee. Maar dit is voor alle Nikon camera's hetzelfde. En de handleiding van de D200 en van de D800 heb ik wel gelezen.breimer schreef:heb je de naslag gids gelezen
Maar... Ik begrijp dat ik dit verkeerd begrepen heb?
Tja.mijn vermoeden wordt waarheid de iso automaat maakt verschil in de stand P en A. en de stand S en M.

Misschien bedoel misschien je te zeggen dat de ISO automaat effect heeft in elk van deze vier modi? Dat klopt. Dat heeft het. Maar dat lijkt me verder ook niet zo verbazend. Had je het effect dan beperkt willen zien tot een bepaalde modes?
Of begrijp ik het nog steeds niet goed? dan moet je misschien even iets meer woorden gebruiken om uit te leggen wat je met deze zinsnede bedoelt.