Licht ?
Ik neem aan dat dat hetzelfde is als met de D50...
Je camera geeft dan de zgn "hoge lichten" weer...
Oftewel, de plaatsen waarvan de camera denkt dat ze wellicht overbelicht zijn...
Als je je foto's terugkijkt op de camera, kan je met de knop rechts van het scherm (Kan er zo geen naam voor bedenken) links/rechts drukken om naar de volgende/vorige foto te gaan, en met omhoog en omlaag kan je diverse gegevens van de foto bekijken...
Bij de D50 is het zo: Normale foto, één omhoog; Gegevens, één omhoog; meer gegevens, één omhoog; Hoge lichten, één omhoog; Histogram, één omhoog; Normale foto... En dit herhaalt zich uiteraard...
Ik gok dat dit met de D40 net zo is...
Hoop dat je m'n ietwat omslachtige uitleg begrijpt
Laat maar even weten of 't klopt...
Je camera geeft dan de zgn "hoge lichten" weer...
Oftewel, de plaatsen waarvan de camera denkt dat ze wellicht overbelicht zijn...
Als je je foto's terugkijkt op de camera, kan je met de knop rechts van het scherm (Kan er zo geen naam voor bedenken) links/rechts drukken om naar de volgende/vorige foto te gaan, en met omhoog en omlaag kan je diverse gegevens van de foto bekijken...
Bij de D50 is het zo: Normale foto, één omhoog; Gegevens, één omhoog; meer gegevens, één omhoog; Hoge lichten, één omhoog; Histogram, één omhoog; Normale foto... En dit herhaalt zich uiteraard...
Ik gok dat dit met de D40 net zo is...
Hoop dat je m'n ietwat omslachtige uitleg begrijpt

Laat maar even weten of 't klopt...
Ik weet niet waar echt de grens door de camera getrokken wordt. Maar zolang waarden onder het maximum liggen is er geen probleem. Dus als ik die functie zelf zou moeten maken, dan liet ik zuiver die gebieden knipperen waar de maximale waarde voorkomt en er dus mogelijk iets geclipt is. Kijkend naar de histogrammen krijg ik ook die indruk...
Wacht ik open er even eentje in PhotoShop...
Mmm... Inderdaad, volgens mij allemaal 255,255,255 waar het knippert. Dus lokaal overbelicht. Tenzij het een enkel pixeltje is.
Maar lang niet altijd een probleem wat mij betreft. Vooral niet moeilijk over doen als het een onbelangrijk element in je foto is.
Wacht ik open er even eentje in PhotoShop...
Mmm... Inderdaad, volgens mij allemaal 255,255,255 waar het knippert. Dus lokaal overbelicht. Tenzij het een enkel pixeltje is.

Maar lang niet altijd een probleem wat mij betreft. Vooral niet moeilijk over doen als het een onbelangrijk element in je foto is.
Ik denk toch dat de camera gelijkt heeft. Bij 255 of hoger is dat deel van de foto overbelicht. (geen doortekening meer). Je kunt dat ook zien aan het histogram op de camera.koenkuipers schreef:@ iJoost, De delen die knipperen zijn niet persé overbelicht toch?
Ik ben het daarover nog wel eens mee oneens met m'n camera:P
In de regel vind ik dat niet mooi en probeer dat ook te voorkomen. Als dat niet mogelijk blijkt te zijn, (en dat kan bij moeilijke lichtomstandigheden) maak ik de foto (meestal) niet.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
hoge lichten
De sensor in een digitale camera kan die hele grote verschillen in licht niet aan.
Dus soms is er niet aan te ontkomen.
Dan kan je besluiten om een bepaalde foto niet te maken, (maar je zit het toch pas als je de foto gemaakt heb)
Verder zien sommigen het als een onvolkomenheid.
Maar soms is de emotionele waarde van een bepaalde situatie ven groter belang dan een technisch perfecte foto.
Verder kan het artistiek of creatief gezien, juist heel mooi zijn om een gedeelte van een foto overbelicht te hebben.
Zie de foto van de botsautotjes van Paparazzi.
Dus het hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar in principe probeer ik die hoge lichten ook altijd te vermijden.
Groetjes George
Dus soms is er niet aan te ontkomen.
Dan kan je besluiten om een bepaalde foto niet te maken, (maar je zit het toch pas als je de foto gemaakt heb)

Verder zien sommigen het als een onvolkomenheid.
Maar soms is de emotionele waarde van een bepaalde situatie ven groter belang dan een technisch perfecte foto.
Verder kan het artistiek of creatief gezien, juist heel mooi zijn om een gedeelte van een foto overbelicht te hebben.
Zie de foto van de botsautotjes van Paparazzi.
Dus het hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar in principe probeer ik die hoge lichten ook altijd te vermijden.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken