verschil in kleurtemperatuur

Discussies over flitsers
Piepenholleke
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

verschil in kleurtemperatuur

Bericht door Piepenholleke » ma aug 11 2014 11:00 am

Beste leden,

Kan iemand mij vertellen of bij het gelijktijdig gebruik van twee reportageflitsers van verschillende merken met (volgens opgave) een onderling verschil van 200 graden K, dit problemen geeft of kan geven bij het uitlichten van een opname?
Met vriendelijke groet,
Huub.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: verschil in kleurtemperatuur

Bericht door gijs sandberg » ma aug 11 2014 11:05 am

Beste Huub,
Ik zou me meer zorgen maken over de juitsheid van de opgaves, die blijken nogal eens on-accuraat.
Meten is weten... :)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » ma aug 11 2014 12:33 pm

Beste Gijs,

Ik ben het helemaal eens met jouw stelling. Punt is echter dat ik dan een kleurtemperatuur meter moet aanschaffen en een tweede flitser. Ik wil kijken of ik de Yongnuo 565 EX II als tweede flitser kan combineren met de SB800. Bij Google heb ik een (1) review aangetroffen waar men erg tevreden was over het richtgetal en kleurtemperatuur van de Yongnuo 565 EX.
Ik weet niet waar dit op gebaseerd was, maar indien er mensen binnen onze club zijn die hun ervaringen daarmee hebben, hecht in daar meer waarden aan dan aan een opmerking van (Google) iemand van "ver weg".
Met vriendelijke groet,
Huub.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: ik moet...

Bericht door gijs sandberg » ma aug 11 2014 12:38 pm

Huub,
Ik zou gewoon een (tweedehands) extra Nikon flitser aanschaffen, waarschijnlijk goedkoper.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma aug 11 2014 1:01 pm

Ook tussen Nikon flitsers zit verschil ;)

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 11 2014 2:07 pm

Ik zou denken dat het antwoord op de vraag of een verschil van 200K (áls het dat al is) een probleem veroorzaakt totaal afhangt van het onderwerp.
Waarschijnlijk zal het niet of hooguit nauwelijks opvallen tenzij er in een egaal witte studio gewerkt wordt, Zelfs dan zou je van de "nood" een deugd kunnen maken.
In een ruimte met verschillende kleuren zal het licht dat daarvan terug komt waarschijnlijk meer invloed hebben dan die 200K verschil.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma aug 11 2014 5:48 pm

Over 200K zou ik me niet druk maken.

oud0001

Bericht door oud0001 » ma aug 11 2014 6:03 pm

Ik gebruik de 565EX naast de SB900 en heb nog nooit een WB probleem gevonden.
De 565EX is een prima flitser. Werkt prima samen met CLS etc.
De SB900 gebruik ik voor het aansturen in CLS. Al mijn andere speedlights zijn van Yongnuo. :wink:

P.S. voor een egaal witte achtergrond neem je dan 2x een 565EX. Heb je nooit veel verschil. :wink:

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » di aug 12 2014 10:40 am

Beste mensen,

Allen bedankt voor jullie bijdragen.
Ik had er zelf ook gedacht om eventueel de SB700 erbij te kopen maar het richtgetal van deze flitser ligt op 28 en de SB800 op 38. Ben bang dat dit met direct flitsen geen problemen oplevert maar als ik indirect ga flitsen toch e.e.a. te kort kom. Tweedehandse SB800 zou een optie zijn maar deze is zeldzaam, behoorlijk geprijsd en een risico dat hij technische gebreken heeft waardoor ik nog verder van huis ben. Een SB910 is misschien ook een goede flitser maar de prijs doet mij besluiten van de koop af te zien.
De witbalans van de Nikon flitsers is volgens Nikon bij benadering 5400K.
Uit informatie van Tuihanti blijkt, dat de Yongnuo flitsers hem goed bevallen en hij nog geen problemen heeft ondervonden voor wat betreft de witbalans. Ook zijn opmerking om desnoods met twee Yongnuo flitsers te werken is een optie. Uiteindelijk zijn twee Yongnuo flitsers nog steeds goedkoper dan een (1) SB700. Uiteraard zal er ook kwaliteitsverschil zijn, het is niet alleen het prijsverschil! Uit eerdere informatie van een ander clublid betreffende de Yongnuo flitsers, bleek dat ook hij tevreden was over de werking van deze flitsers.
Ik heb daarom besloten even te wachten met de aanschaf aangezien de Yongnuo 565 EX II voor Nikon nog niet op de markt is maar naar verwachting binnen afzienbare tijd op de markt komt. Mocht het deze flitser worden, dan sluit deze ook goed aan op mijn Yongnuo triggers inclusief de controller van Yongnuo.

Nogmaals iedereen bedankt.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » di aug 12 2014 11:59 am

@Piepenholleke met een SB-700 is niks mis mee. Ik heb met direct flitsen nooit problemen gehad en met indirect flitsen heeft een SB-700 ook ruim voldoende licht. Ik heb er zelf 2 SB-700's maar ik gebruik vaak maar eentje.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 12 2014 1:34 pm

Kleurtemperatuur van flitsers is niet alleen afhankelijk van het ene of ander merk, het ene of andere type. Gewoon het verschil in vermogen waar je de flitser op ingesteld hebt kan al een (behoorlijk) verschil opleveren. Voor normaal "huis, tuin- en keuken" fotogebruik zou ik me er niet te druk om maken.

Wil je flitsers echt dicht bij elkaar brengen qua kleurtemperatuur, kun je altijd nog met een plakbandje een stukje Lee correctiefolie voor je flitser plakken. Als je op een fotobeurs (bijv. komende Photokina) een Lee "voorbeeldboekje" met al hun voorkomende filters meekrijgt, zijn die kleine velletjes meestal net groot genoeg om voor een reportageflitser te plakken. Kost het je niks.

http://www.photokina.com/en/photokina/home/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.leefilters.com/lighting/colour-list.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » vr aug 15 2014 10:26 am

Gerard,

Ik geloof het meteen dat er met de SB-700 niets mis is. Waar het mij mede om gaat, is dat de lichtopbrengst van de SB-700 een stuk minder is. En het gaat er uiteindeljk om hoeveel licht je nodig hebt bij bepaalde opnames/onderwerpen. Ik ben de SB-800 gewend. Indien je minder licht nodig hebt kun je altijd terug maar als de flitser niet meer kan leveren, houdt het gewoon op.

Leon,

Als ik dit jaar naar de Photokina ga, zal ik zeker de stand van Lee bezoeken.

Beiden bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr aug 15 2014 11:20 am

Piepenholleke schreef:Indien je minder licht nodig hebt kun je altijd terug maar als de flitser niet meer kan leveren, houdt het gewoon op.
Geen idee welke onderwerpen jij schiet dus wellicht is het geen optie, maar de goedkoopste manier om een flitser krachtiger te maken is door gewoon je ISO te verhogen :wink:
Fin.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr aug 15 2014 11:31 am

Dat werkt niet als je ten opzichte van het aanwezige licht meer flitslicht wilt hebben.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr aug 15 2014 11:46 am

Sluitertijd evenveel stops omlaag als je ISO omhoog hebt gezet en je hebt evenveel ambient/omgevingslicht maar meer flitslicht (bij gelijk diafragma). :wink:

Toepasbaarheid is ook hier weer afhankelijk van de situatie/het type fotografie.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”