Gezien een aantal opdrachten de komende tijd ben ik serieus aan het kijken naar een lichtsterk teleobjectief (tot 300mm). Mijn oog is uiteraard gevallen op de Nikon AF-S 300mm (beide VR versies) maar tijdens het zoeken kwam ook de nieuwe Sigma 120-300mm erg goed uit alle testen. Enige probleem; meestal ging dit om statische objecten of relatief langzame sporten.
Zelf wil ik het objectief gaan gebruiken voor (snelle) sportfotografie, bij slecht licht, en concerten/evenementen, daar heb ik nog geen/weinig ervaringen over gelezen. Ik kan ook nog geen winkel in Nederland vinden waar dit objectief al te huur is dus zelf uitproberen wordt dan lastig.
Wellicht is er een clublid met ervaring of met dit objectief in zijn/haar bezit, en bereid om mij (bijv op een clubbijeenkomst) er even mee te laten spelen om te kijken of dit écht een goed alternatief is voor de verder formidabele Nikon 300mm. Eventueel ergens thuis of op locatie afspreken is voor mij ook geen probleem. Kopje koffie erbij wordt altijd gewaardeerd natuurlijk en een eventuele tegenprestatie/vergoeding valt altijd over te praten uiteraard

En nu gaan er vast mensen roepen dat ik niet moet twijfelen en voor de Nikon moet gaan maar ik sta a) open voor andere merken (vooral de nieuwe Sigma lijn) b) de flexibiliteit van een Zoom heeft toch een zwaarwegend voordeel en c) de Sigma is natuurlijk ook een aanzienlijk stukje goedkoper. Uiteraard moet AF en scherpte dan wel helemaal in orde zijn. Maar dat test ik liever zelf dan dat ik het van internet moet lezen

Dat AF en scherpte het met de Nikon 300mm meer dan in orde is heb ik al mogen ervaren en geloof ik verder wel. Nikon 200-400mm valt helaas al af vanwege f4.